tor, 2002-05-02 kl. 15:21 skrev Espen Jürgensen:
> Er der nogen af jer, hvis kollegie er udstyret med et velfungerende
> fælleskopi/print system?

På Egmont har vi netop indvistret i et. Jeg ved ikke om man kan kalde
det velfungerende endnu.

> I så fald, hvordan fungerer dets betalingssytem?
Vi har købt en samlet løsning gennem Mathisen.

Vores krav var at man skulle betale med de samme kort som bruges til
betaling af kopier, da vi ikke vil bruge tid på at administrere brugere
og konti. Derudover mener jeg at det er vigtigt at brugeren godkender
betaling før udskrift for at undgå at en beboer kommer til at betale for
1000 sider bare fordi de er kommet til at sende et ugyldigt dokument til
printeren.

Mathisen tilbød at levere en kombineret kopi/printer og tilhørende
betalingssystem. Derudover er der en samlet servicekontrakt hvilket gør
at kolleiget i teorien ikke skal bruge krafter på vedligeholdelse.

I praksis er betalingssystemet blevet leveret af Fincard og er baseret
på et fransk produkt kaldet Gespage.

Der har været mange inkøringsvansklighedder og nu 6 mdr. efter
leveringsdatoen er der stadig mindre problemer. Man kan håbe på at den
erfaring Fincard har fået her på stedet kan komme fremtidige købere
tilgode.

I praksis står der 2 (Gespage skal have både en windows og en Linux
maskine for at køre!) pc'er i et skab i vores kopirum. Til den ene pc er
der tilsluttet en trykfølsom monitor.

Beboerne installerer en smb-delt netværksprinter og udskriver til denne.
Derefter går beboeren ned i kopirummet og trykker på sit job på
monitoren (identificeres ved klokkeslet, brugernavn og jobnavn).
Betalingsstationen angiver hvormeget jobbet koster at udskrive og
afventer betalingskort. Når dette indsættes udskrives jobbet.

> Er det bedst at have integreret kopi og print (og betaling), eller bør man anskaffe
>enhederne separat?
Fordelen ved et integreret system er at du kun har et system at
vedligeholde. Derudover har multifunktionsmaskinerne fordele som enorme
papirmagasiner, sortering, hæftning, foldning, duplex o.s.v. som man
skal betale meget for hvis man vil have det på sin printer.

> Kan man overhovedet få separate betalingssystemer?
Jeg tror ikke at man kan få nogen integrede betalingsystemer der ikke er
kontobasserede.

> Vi tænker på at anskaffe et, og er på udkig efter navne og priser.
Vi kom til at give i nærheden af 50Kkr for vores betalingssystem (incl.
hardware), men da har vi også 2 mellemlevrendører som hver har skummet
deres del af fløden. Det kan helt sikkert gøres billigere hvis man er
ville til at gøre noget af arbejdet selv.