Jiří Hradil wrote:
> Dobrý den Martine,
>
> Stripes jsou velmi hezké a jednoduché-nasadil byste je však do
> produkčního prostředí (stabilita, řešení problémů)? Obávám se trochu
> dalšího vývoje, JSF od Sunu jsou sice složité, ale z dlouhodobého
> pohledu se mi právě JSF jeví jako stabilní a podporovaná platforma.

Odpovědí se bohužel musím posunout do oblasti dojmologie.
Když je něco jednoduché, tak to taky má tendenci být stabilnější
a případné problémy jsou řešeny rychleji, než u složitých řešení.

Že je něco podporováno nějakou velkou firmou není záruka ničeho.
Hraju si s webovými aplikacemi touhle dobou deset let, a pamatuju
se například na dobu, kdy firma IBM propagovala svůj
webový server ICSS (IBM Internet Connection Secure Server)
jako ten správný server, a ostouzela Apache. A ejhle,
do dvou let IBM zahodila ICSS, a začala používat a propagovat
Apache, protože byl *lepší*.

Stejně tak si firma SUN vymyslela Entity Enterprise Java Beans,
a asi osm let je propagovala jako to správné řešení,
aby nakonec uznala, že to nikdo nechce používat a všichni používají
Hibernate, a EJB v poslední verzi místo Entity EJB používají
JPA, což je přejmenované API od Hibernate.

Co se týká webových aplikací, tak SUN vymyslela servlety, což
byla dobrá věc. Ale pak si vymyslela JSP se skriptlety,
což byla špatnost a reakce na vznik Mikrosoftích ASP,
a propagovala je dlouhá léta. Až nakonec musela uznat,
že skriptlety jsou špatnost a pod tlakem úspěšných Struts
vytvořila JSTL tagy (podle Strutsích JSP tag libraries)
a přidala EL jazyk, který IMHO převzala ze Strutsů,
které ho převzaly z Freemarkeru. V době, kdy SUN
propagovala JSP verze 1.0, bylo zdaleka nejlepší
používat Freemarker.

Čili věci podporované SUNem jsou možná stabilní v tom smyslu,
že z důvodů zpětné kompatibility budou použitelné
i v budoucnu, ale není pravda, že je proto dobré je používat i
když existují lepší řešení, protože ta lepší řešení se časem
prosadí a SUN je bude muset akceptovat.

Makub
--
Supercomputing Center Brno             Martin Kuba