> JSR166 je podle mne také jeden z důvodů, proč se aplikace
> distribuovaně nepíší.

distribuovatelnost bych do toho netahal, to je jiny level

> Použil někdy někdo z Vás balík
> java.util.concurrent? A pokud ano, používáte to běžně?
> ConcurrentHashMap je dobrá a často ji používám, uznávám, ale jinak?

Lock, ReadWriteLock, Atomic* docela casto

> Proč je vytvořen opravdu silný a IMHO složitý a těžko čitelný
> mechanismus pro paralelizaci a konkurentní přístup místo jednoduché
> konstrukce zavedené přímo do syntaxe jazyka?

Kvuli tomu, aby mela java jednoduchou a stabilni syntaxi. Nikdo
nechce, aby java dopadla jako C#, jehoz syntaxe podleha vsem modnim
trendum. Proto se to resi na urovni API.

> Proč se nikdo neinspiroval třeba takovými jazyky, jako jsou Oz, Alice či E?

existuje cela rada jazyku nad JVM, ktere umoznuji psat tyhle
konstrukce celkem pekne viz treba Clojure (http://clojure.org/) nebo
Scala. Samozrejme i pro Javu existuji elegantni frameworky  jako Akka
(http://akkasource.org/ ta je i pro Scalu) nebo Kilim
(http://www.malhar.net/sriram/kilim/).

--
S pozdravem Roman "Dagi" Pichlik