Hay Michel

Dat is een bekend (of in ieder geval bij ons van Oud Soetermeer) probleem. De
oorzaak is dat veel genealogie programma’s verkeerd omgaan met de bron
notities. Wij zijn enkele jaren terug overgestapt van HazaData naar Legacy met
dezelfde reden, het stoppen van ondersteuning en afbouwen van het pogramma.

Het genealogie bestand van onze vereniging bevat ergens rond de 700000 namen.
Alle bronnen zijn bij de conversie wel meegenomen in de conversie, alleen de
koppelingen naar de personen niet. Alle bronnen moeten we dus handmatig opnieuw
koppelen aan de personen. Hier zijn we (een zeer aktief lid van onze vereniging
in ieder geval) dus al enkele jaren zeer hard mee bezig, en het gaat ook nog
enkele jaren duren voor alle bronnen weer gekoppeld zijn.

Probleem bij HazaData bleek te zijn dat achter de schermen de personen aan een
bron gekoppeld werden in plaats van de bron aan een persoon. Een totaal
verkeerd uitgangspunt uiteraard waar je niets van merkt als je met dat
programma bezig bent. Die ernstige fouten ontdek je pas als je overgaat naar
een ander programma.

Nu ken ik STAM niet, maar ik vermoed dat daar een soortgelijk iets speelt.

Ik ben bang dat er dus niets anders op zit dan alles handmatig nalopen en
opnieuw koppelen.

Wij doen dat door bijvoorbeeld bij de persoon een extra item aan te maken,
bijvoorbeeld “Geboorte” en aan dat item de bron(nen) te koppelen die te maken
hebben.

Gtx

Anton