Beste allen,

Haastige spoed is zelden goed.

Dat was mijn ervaring bij de overgang van Legacy8 na -9.

Ging de overgang van 5 naar 6, 6 naar 7 en 7 naar 8 naadloos en gemakkelijk,
toen kwam ik in de problemen.

Precies herinner ik me niet meer, maar Legacy maakte nieuwe mappen en
verwijderde alle mappen van ‘8 ‘. Ook het grote bestand met alle data.  Er
stond wel een waarschuwing, maar die had ik zo snel niet gezien.

Ik moest met kunst- en vliegwerk de bestanden terugvinden vanuit back-ups die
ik gelukkig niet in de legacymap 8 had geborgen. Zo ook met de media.

De media stonden -gelukkig- nog in de oudste Legacy map uit de tijd van Legacy
5. En ook bij 6, 7, 8 en ook bij 9 had ik dat gehandhaafd. Legacy9 zelf wilde
dat eigenlijk niet; moet je apart aanvinken.

Bij de media geeft Legacy die media een pad naar dat mapje.

Ik heb even gekeken op USA-site. Blijkbaar is De Luxe nu ook gratis. Maar raad
je aan de instructies op de Nederlandse site -als ze er zijn- heel precies te
volgen, back-ups te maken en vooral je media en mapjes met extra eigenschappen
te bewaken. Staan ze in een legacy8 map, die wordt verwijderd, dan is dat dus
weg.  Maak dus een back-up of een complete kopie op een externe harde schijf.

Bij mij staan ze wel op de C schijf, maar in de map Legacy zonder nummer.
Vooral bij nieuw plaatsen van je media moet je dan het goede vinkje aanzetten
voor de opslag.

Hetzelfde geldt voor de mapjes waarin de specifieke eigenschappen van alle
rapportjes die je maakt. Bij mij hebben die alle een eigen bestandsnaam. Ik
moest echt een keer opnieuw beginnen met de eigenschappen van de rapporten.

En als de verwijzing maar de media bijvoorbeeld is ….Legacy9/media dan hangt
dat ook aan die specifieke foto of wat het is. Hopelijk kun je dan zo’n map
weer maken en anders moet je iedere fot opnieuw plaatsen in een map Legacy10.

Je voelt al aan dat ik nog even wacht met upgraden. Ik lees de vragen en
opmerkingen wel en besluit dan over een paar weken. Wat is er nieuw dat ik niet
mag missen?

Sorry voor de eersten van jullie die de ervaringen gaan hebben. Misschien wel
nare. Werk zorgvuldig en bedachtzaam. Neem even de tijd.

Ik hoop dat ik geholpen heb.

Met vriendelijke groet,

Hans Speetjens

T 070 399 2255