Merhaba,

muhaaliss <muhaal...@gmail.com>, 23 Nis 2019 Sal, 11:36 tarihinde şunu
yazdı:

> Ben bir çok dağıtımı deneyimledim. deepin denemelerim sırasında çok
> sıkıntı çıkarmıştı, bahsettiğiniz gibi ekran kartı uyumu sıkıntısı, bellek
> sızıntısı (ki öyle böyle değil) disk bölümleme arayüzü yetersiz ve en
> önemlisi spyware içermesi. Kısaca güvensiz olduğunu düşünüyorum. Masaüstü
> çok hoşunuza gittiyse dde ile sunulan birçok dağıtım var onlara
> yönelebilirsiniz.
> https://m.youtube.com/watch?v=v25Dy66AtNI

Bahsettiğiniz konularda sizinle aynı fikirde değilim. Eski yıllara göre
Deepin çok yol aldı. Debian/Ubuntu türevlerinde çalıştırabildiğiniz
neredeyse tüm donanımları Deepin'de de çalıştırabilirsiniz. Güncel
sürümlerde bellek sızıntısı ile ilgili bir problem de görmüyorum. Disk
bölümleme konusunda da iyileştirmeler yapıldı. Daha ayrıntılı bölümleme ve
artık kurulum aşamasında disk şifreleme imkanınız var.

Spyware konusu ise oldukça tartışmalı görünüyor. Bilinen tek problem
uygulama mağazasının bazı verileri analiz amaçlı olarak bir Çin firmasına
göndermesi idi. Bunun haricinde bildiğim kadarıyla dedikodudan öte bir
güvenlik problemi olmadı. Microsoft Windows 10'un EULA'sına bakacak
olursanız çok daha fazla verinin toplandığını görebilirsiniz. Yine aynı
şekilde Apple'da da durum öyle. (Apple veri toplama konusunda tabii daha
esnek) Mesela Ubuntu Deepin'e göre daha az veri toplamıyor. Yıllar önce bu
konuda bilgi bile vermiyor ve seçenek sunmuyordu. Bu nedenle Ubuntu'nun RMS
ile arası açık diye hatırlıyorum. Uygulama mağazası mantığı ile çalışan tüm
Linux dağıtımlarında da benzer durumlar var. Hepsi bir şekilde bu verilere
ihtiyaç duyuyor.

Uzun yıllar önce Deepin ile tanıştım ve kullanmaya başladım. Önceleri ben
de temkinli yaklaştım ve kritik işler için başka dağıtımlarda çalıştım.
Zaman içinde ve araştırdıkça önemli e-posta hesaplarına bağlantı, kredi
kartı işlemleri, üyelikler, sunucu bağlantıları vs. gibi konularda da
kullanmaya başladım. İçimde yine de bir huzursuzluk olduğu için sunucu
erişimlerini, kart ekstrelerini ve üyelikleri takip ettim. Şu ana kadar
güvenimi sarsacak bir durumla karşılaşmadım. Geçmişte yine de Deepin ile
gelen kernel ve bazı bileşenler yerine kendi paketlerimi derleme olayına
girsem de o işlemlerden de vazgeçtim. Artık onlarla da uğraşmıyor ve bu
e-postayı dümdüz kurduğum Deepin üzerinden yazıyorum. :)

Sonuç olarak, %100 güvenlik diye bir durum söz konusu değil. Örneğin DDE
kullanmak için iyi bir seçim olan Manjaro dağıtımı Deepin'den
güvenli/güvenilir midir bilemiyorum. Temelde üç kişinin elinden çıkan,
geliştiricilerinin/paketçilerinin kim olduğu ve bağış yaptığınız paranın
akıbetinin ne olduğu bilinmeyen dağıtımlar var. Bunun yanında Deepin
dağıtımını geliştiren şirket Linux Foundation üyesi mesela. Deepin'in
bunlardan daha az güvenilir olduğunu sanmıyorum. Aksi kanıtlanana kadar
bence her dağıtıma şans vermek lazım. Kurumsal alanda kullanmanız mümkün
veya uygun olmayabilir fakat kişisel işler için denemenizde bence bir
sakınca yok. :)

Hoşça kalın.

Hakan Polatkan