Lajber Zoltan <[EMAIL PROTECTED]> wrote:

> Ez az objektum orientaltsag ep olyan buzzwordne tunik, mint (jo par)
> evvel ezelott a strukturalt programozas.

Mondjuk, hogy vannak problemak, amikre kifejezetten adja magat az OO
megoldas (pl. GUI, egyes jatektipusok (warcraft, tetris, stb), egyes
storage problemak), de nem ez az altalanos eset.

> Szerintem lenyegesebb, hogy tud-e valaki problemat megoldani, vagy
> nem.

Mondjuk hogy a gondolkodasmodot kell elsajatitani, nem a konkret
nyelvet.

> A programnyelv csak eszkoz. van amit konyebb, van amit bonyolultabb
> lekezelni egy vagy masik nyelven.

ja, de pascalban parhuzamosan programozni azert nem trivialis iirc (bar
en csak "szabvanyos pascalt" meg turos (turbo) pascalt lattam).

> A hatekony nyelvek nem alkalmasak kezdok oktatasara, mert pontosan ah
> atekonysag miatt tul sokat tudnak.

Nem muszaj mindent hasznalni, es nem muszaj gany kodot irni akkor sem,
ha a nyelv megengedi. Ezzel egyutt szerintem is jo a pascal elso
nyelvnek -- de ugyanilyen jo valamelyik scriptnyelv, ahol nem lehet
elrontani a sztringkezelest meg hasonlo alapdolgokat, es lehet az
algoritmusokkal foglalkozni.

> Ezert a pascal kimondottan jo elso nyelvnek szerintem. Fegyelmet,
> rendet tart az emberke fejeben.  Egy java vagy c++ class-ban mar
> elveszik a sok hatterinfo mellet a lenyeg.

En mindenkeppen strukturalt nyelvvel kezdenek, az oo (meg a
funkcionalis stb :) raer kesobb.

> Tenyleg nagyon jol lejetett programozni tanitani a regi gepek (c64,
> spectrum) basic-jevel: bekapcsolta a kezdo a gepet, es irta a
> programot.

Ne csinald, nosztalgiam lesz ;-) de teljesen igaz.

Basicben es Pc-s (DOS-os) turbopascalban is azt szerettem anno, hogy
keves erofeszitessel es egyszeru koddal lehetett latvanyos eredmenyt
elerni, kepernyore irni, inputot beolvasni, sot rajzolni vagy zenelni
(c+4 basicjeben is lehetett, c64-en valamelyik basic-kiterjesztes
kellett hozza), es egy kezdonek (is) jo a sikerelmeny.

viszont: ha nem gyerek a tanonc, hanem valaki felnott, akinek rovidesen
konkret programokat kell irni _a sajat munkaja segitesere_ (pl.
adatfeldolgozas, etc) akkor olyan nyelvet oktatnek neki, amiben a
tipikus problemait meg fogja tudni oldani. Ha ez VBscript, akkor azt. Ha
ez C, akkor azt.  Van, akinek eleg "mesterember szinten" programozni; ha
a gondolkodasmodot elsajatitja, akkor ugyis barmikor tovabb tud
fejlodni.

udv

raas

--
Those who say it cannot be done should not interrupt the person doing it.
                                                   -- Chinese proverb