On 10/21/2012 10:48 AM, Szládovics Péter wrote:

> Hekkelni bármit lehet. Ha a BIOS nem tud UEFI-t, akkor a boot a disk
> első fizikai szektorából indul.

Neked teljesen felesleges magyarazni, mert a megertes szandeka is
hianyzik. De meg egyszer megprobalom, hatha masok tanulnak belole:

A fenti felallas nem hack, hanem feature. A bootloader-t a gpart rakja
fel, ugyanugy, mint az MBR eseten. A GPT-t ugy alakitottak ki, hogy az
elso szektort ures a compatibility loader-ek szamara. Ez nem titok, vagy
hack, hanem tervezes, benne van a dokumentacioban. A wiki is irja,
rogton az elejen, a fetures reszben ez az elso:

MBR-based partition table schemes insert the partitioning information
for (usually) four "primary" partitions in the master boot record (MBR)
(which on a BIOS system is also the container for code that begins the
process of booting the system). In a GPT, the first sector of the disk
is reserved for a "protective MBR" such that booting a BIOS-based
computer from a GPT disk is supported, but the boot loader and O/S must
both be GPT aware. Regardless of the sector size, the GPT header begins
on the second logical block of the device. -
http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table#Features

> A GPT ennél azért többre képes, ha UEFI van előtte, mivel a disk végén
> van egy árnyékmásolat, és ha valami sérül, azt használja.
> Ha a diskeden az első fizikai szektor megsérül, akkor nem bootolsz. UEFI
> esetén viszont igen, és ez lehet, hogy működik (optimális esetben), de
> funkcionalitást vesztesz.

Koncepcionalisan pedig a GPT-t nem azert hasznalom, hogy kivedjem az
elso vagy barmelyik masik szektor seruleset. A diszkhibakbol eredo
problemakat ket uton kezelem: az adatvesztes elkerulesere napi mentest
hasznalok, a rendelkezesre allast pedig lemeztukrozessel biztositom. A
GPT-t elsosorban azert hasznalom, mert az MBR kepessegei nem elegsegesek
mai diszkek kezelesehez, masodorban mert kenyelmes.

Ezt a bootolas koruli aggodalmat vegkepp nem ertem. A compatibility
loader-t egyszer felirja a gpart, utana bootlasonkent egyszer beolvassa
a bios, es senki nem nyul hozza tobbet, nincs miert megserulnie.
Bootolni evente nagyjabol egyszer szokott egy szerver, vagy annyiszor
sem; ha valamiert nagyon le kell allitani a szervert, akkor ugyis
ertesiteni kell a felhasznalokat, csak megfeleloen kell az idoablakot
megvalasztani. Mondjuk a szerver hatara kotozott flash driveot/bootcdt,
ami a compatibility loadert tartalmazza, nem olyan sok extra ido
bebootolni, az pedig majd osszegyujti a GPT particiokat es betolti az os
loadert.

> Így nem nevezném nagy vívmánynak.

A GPT hasznalata MBR helyett igenis nagy (es a diszkmeretek
novekedesevel rovidevesen elkerulhetetlen) vivmany.