On 10/21/2012 1:46 PM, Szládovics Péter wrote:

> Ezt senki sem vitatta,  de nem sikerült elkapnod a lényeget: a Te
> példádban bár a GPT van használatban, funkcionálisan nem fedi le teljes
> mértékben azt, amit egy UEFI képes alaplappal el lehet érni.

Nem, erre csak te probalsz terelni, a GPT es az UEFI ket kulon dolog, en
csak a GPT-hez szoltam hozza, lasd $subject. En csak azt a
kijelentesedet cafoltam meg (dokumentacioval es peldaval is), hogy
bios-os geppel nem lehet GPT-rol bootolni (a fent idezett wiki szerint a
fedora8+ es az ubuntu8+ is tud, tehat megint csak a dokumentaciot
kellene elolvasnod a kerdezo hulyitese helyett). Az UEFI extra
funckioinak ehhez semmi koze, de amig a BIOS helyere nem tudok UEFI-t
rakni, de az MBR helyere tudok GPT-t, addig sem kell a >2TB diszkek
haznalatahoz uj alaplapot vennem.

> És ettől még közvetlenül az MBR-ből bootolsz, nem a GPT-ről.

A diszken nincs MBR, mint lathattad, de ez fogalmilag is kizart. Hogy
kevesbe legyel fogalmatlan: a BIOS-nak (hozzad hasonloan :) fogalma
sincs arrol, hogy milyen os-t milyen particiorol indit el. Amikor arra
kerul a sor, a bios a bootdisk meghatarozott szektorat (amiota pc
letezik, ugyanazt a szektort) bemasolja a memoria meghatarozott reszre
(amiota pc letezik, ugyanarra a cimre), es atadja a vezerlest az elobb
betoltott kodnak (ezert lathato minden bootloaderben forrasaban sok
assembly kod). Az, hogy par perccel a bootolas utan az os milyen
teruletnek allokalva vedi meg a felulirastol es hogyan abrazolja (mbr,
pmbr, io.sys, stb...) ezeket a szektorokat a konzolra optikailag csatolt
humanoidnak, a bootstrap szempontjabol teljesen reszletkerdes; raadasul
szegeny BIOS-nak eselye sincs megtudni, leven az a csunya bootloader
kitakaritotja a memoriabol az utolso nyomait is, hogy betoltse a helyere
a kernelt.

Forditva neztel bele a tavcsobe, es csodalkozol, hogy minden olyan pici
es tavoli :-D