Andreas Davour skrev:
> Seriöst? Det är ju ett riktigt steg från MAClisp till nåt lite
> modernt. Hmm. Vågar man lita på nåt en dag som denna?

Jag vet att dagen var illa vald, men faktum är att det är sant, och
att introduktionen var just 1:a april 2011.

(with-history-lesson
  Dissa inte MacLisp helt.  Kompilatorn använder lexikal bindning.
  (Hmm, eller?)  Lustigt nog gör interpretatorn inte det, vilket nog
  kan ge upphov till viss förvirring.

  Se Pitmanualen: http://www.maclisp.info/pitmanual/complr.html#Variables

  Jag har testat att köra MacLisp under TECO EMACS i TOPS-20, och
  känslan jag fick var inte alltför olik att köra CL med Slime i
  Emacs.  I mångt och mycket var de tidiga GNU Emacs och Emacs Lisp
  nästan kloner av TECO EMACS respektive MacLisp.  Vilket ju inte är
  konstigt eftersom det var den miljön RMS kom från.)

Mathias Dahl skrev:
> Jag skriver en hel del elisp i form av små verktyg som hjälper mig i
> mitt arbete men jag har än så länge inte behövt eller sett ett behov
> av lexical binding. Men många verkar glada över att det finns och då
> blir även jag glad ;)

Trevligt!  En fördel med Emacs Lisp är att den är så lättilgänglig.
Bara att installera Emacs, så har man en Lispimplementation på köpet.
Och man är inte tvungen att starta editorn för att köra sina Lisp-
program.  Med batch mode kan man få en kommandoradsmiljö.