> From: Valeria de Paiva <valeria.depa...@gmail.com>

Acho que "open source" não faz sentido neste contexto; o correto seria "Open"
ou "Open access" (*).

> Bom, nao sei pra quem "open source" significa que os autores pagam uma taxa
> pra a publicacao...

Para a Sociedade Brasileira de Computação (SBC), por exemplo:

"5. Article-processing charges
An article processing charge of £665/US$1090/€800 is payable for articles
accepted for publication in Journal of the Brazilian Computer Society.

If your institution, society or other organization is a member, this cost may
be wholly or partly covered by the membership arrangement. If you are applying
for an institutional membership payment, the submitting author must be
affiliated with the member institution.

Article processing charge waivers or discounts are granted on a case-by-case
basis to authors who lack funds. To apply for a waiver or discount, please
request one during the submission process. A decision on the waiver will
normally be made within two working days.

Submission of the article to the journal can be completed once the payment
method has been agreed. Any applicable article processing charge must be paid
prior to publication.

Submissions from EU countries are subject to VAT (Value Added Tax). EU
customers must supply their VAT Number to be exempt from VAT charge. UK
Customers are not exempt from VAT charge. If you choose to pay by a method
other than by credit card, there is an administration surcharge applicable.

For more information, see our article processing charge FAQ. Find out how to
recommend that your institution become a member."

Pessoalmente, acho que as editoras tradicionais encontraram este mecanismo para
tentar amenizar os efeitos da popularização da internet que tantou mudou outros
mercados de distribuição de conteúdos. Querem continuar lucrando, o que é bem
compreensível. Com relação aos acadêmicos que se comprometem com este modelo
(ao exemplo da SBC), já não estou mais com uma opinião tão clara. A minha
primeira reação é de oposição, mas como não conheço em detalhes o modelo do
negócio, posso mudar de opinião.

Aliás, me parece também que este modelo favorece a criação de publicações
caça-níqueis.

Att.

-- David Deharbe.

P.S.: No caso é aberto em "read access" (e não mais em "write access".)