> Ne sym napylno saglasen s teb
> za vytreshnia si routing polzvam ripv2 i iBGP
> i da, probval sam sas OSPF-sas iBGP mi e mnogo po-udobno
> (dyrzha da podchertaia - ne moga da polzvam igrp, eigrp) i
> vse pak zashto spored teb ne e pravilno da se polzva iBGP i
> kakvo razbirash tochno pod *vytreshen* routing ?
Prichinata izobshto da ima nqkakwo razdelenie m/u wytreshni i vynshni
routing protokoli e razlikata w iziskwaniqta kym tqh.

Kym wytreshnite osnownite iziskwaniq sa byrz convergence, pazene ot
loopowe m/u routeri, izchislqwane na metric baziran na realni pokazateli
na mrejata
Kym wynshnite, konkretno BGP shtoto drugi nqma: pazene ot cikli m/u
avtonomnite sistemi, maximalni wyzmojnosti za menajirane na politikite
za prenos na trafik, pazene ot wynshni wliqniq za stabilnostta na
sobstwenata ti mreja.

Ta kato polzwash BGP za 'wytreshen' routing protokol gubish wyzmojnostta
za prawish primerno unequal path load balancing.
Izobshto ako imash paralelni wryzki do nqkoe mqsto shte imash problemi s
towa che IBGP sesiqta koqto uj e prednaznachena za ednata wryzka shte ti
se zakacha prez drugata.
BGP-to e rodeno s misylta che trqbwa da ima drug routing protokol kojto
da ima informaciq za towa kak da se stigne do next-hop-a (podchertawam
che towa ne e prawiloto za sinhronizaciq, zashtoto mnogo hora go
byrkat).
BGP-to e rodeno s misylta che wsichki IBGP speakeri trqbwa da znaqt
syshtiq nexthop za daden destination i che wsichki routeri w AS-a ti
trqbwa da rutirat konsistentno za tozi nexthop.
Convergence wremenata na BGP-to sa nezadowolitelni, pone za men.

IBGP-to e napraweno samo s celta da prenasqsh golemi kolichestwa routing
informaciq m/u eBGP routerite si bez za tazi informaciq da razbira
routing protokola ti. t.e. Vyv vytreshniq ti routing protokol nosish
samo pytishta kym izhodite ot avtonomnata ti sistema (powecheto golem
provideri nosqt samo pytishta kym loopbacite na border routerite si (pri
towa agregirani per PoP) + pytishta kym adresi na klienti koito se
advertisewat ot tehniq AS) a ne pylnata internet routing tablica.
BGP-to naistina e naj-scalable protokola na toq swqt, nosi kolosalni
kolichestwa pytishta, no ne moje da se srawnqwa po feature-i sys kojto i
da e sywremenen wytreshen routing protokol. Syshto i obratnoto
wytreshnite routing protokoli ne mogat da nosqt ogromni kolichestwa
routeowe no za smetka na towa imat features, koito BGP-to nqma.

I wypreki towa BGP-to moje da se polzwa kato wytreshen routing protokol
(kakto razbiram che ti prawish) stiga da se wnimawa mnogo w
nastrojwaneto mu (kato next-hop self na wsichki ibgp-ta, polzwane na
adresite na wryzkite a ne loopbaci, etc) i da ne ti trqbwat niski
convergence wremena, da ne ti trqbwa routing protokola ti da ima
predstawa ot kyde e po-dobre. I wednyj nastroeno shte raboti po-dobre ot
RIPv2 wyw wsqko edno otnoshenie ( s izkljuchenie na zaemanata pamet :)
), dori po-dobre ot OSPF w nqkoi otnosheniq. Ama si e izcepka da
polzwash BGP za da znaqt primerno routerite ti w Plovdiv za towa che za
Wraca se minawa prez Sofia.

BR,
Boyan