ejj a bahtyn ve4e de ... otgovarqm na tozi mail stoto ima dosta
za korigirane, i se ostava s greshno vpe4atlenie kato se 4ete  ;-) .
No neka go sprem ve4e naistina.

>       Prichinata vinagi e bila edna edinstvenna: Da se chetat M$ dokumenti.

absoluten non-sense. Ponastoqstem istinskiq encoding v Winz e Unicode, no
tova ostava skrito za users, applications. No nqkoga pri4inata e bila 4e
Windows i OS/2 sa  polzvali "4isto" cp1251 za da kodirat nasta bylgarska
kirilica, i ponezhe predi 10-15 godini ne sa imali mnogo golqma konkurenciq v
BG i se e nalozhil ottogava. Tova nqma nisto obsto s 4eteneto na kakvito i da
sa dokumenti na MS, nqma zna4ka koj e predlozhil encoding-a ... Sambata kato
razbira ot SMB (CIFS) da ne bi da poddyrzha po-nqkakyf na4in MS, OO kato
razbira ot .doc, .xls, .ppt da ne bi da pomaga na MS, naprotiv,
zdrav smack in MS teeth. Az ne hranq topli 4uvstva kym MS, no ti prosto
smesvash nestata ...

> Ako ne se luja standartnia encoding za cyrilica triabvashe da e koi8-r,

mnogo zdravo se luzhesh. Pyrvo za koq kirilica prikazvash, ima mnogo
kirilici, ako tova ne ti e izvestno: russian, bulgarian, belarusian,
ukrainian ..... koi8-r e populqren v Russia, koi8-u v Ukraine, cp1251 v
Bulgaria .... Vyobste tova e syobrazeno do golqma stepen s azbukata -
nali4nite bykvi i tehniq broj, specialni symvoli kato umlaumti i t.n. UTF-8
kodira mnogo golqm broj takiva, ama ima applications kojto prosto ne go
razbirat tova ... To samo s dumi i pozhelaniq ne stava taq rabota.

> no pokrai massovoto polzvane na Win* cp1251 stana po
> razprostranen.(standart :))

tuka maj si prav, no tova ne zna4i 4e sled kato windows go e polzval,
to ne mozhe da se polzva ot drugite ... mnogo e spored zavisi.

> (btw. dosta poveche *ix software podyrjat
> koi8-r ot kolkoto cp1251)

Ami tova e po zasluga na rusnacite... te imat dosta po-malko trolls ot nas,
i bezkrajno mnogo kadyrni hakeri, razbiraj coders, programmers !

>       T.e. utf8 e po dobro ot cp1251 i ima goliam shans i da e po
> utvyrdenoto poradi tova che se polzva i po sveta.
> A utf8 kak shte navleze pri uslovie che ne go chetat mail clients,
> i se stremim da polzvame cp1251, vmesto da se opravi buggy  softwareto?

Ako daden softuer razbira ot cp1251 tova ne zna4i 4e e byggy. Syvsem drug
vypros e 4e toj trqbva po-to4no zhelatelno e da se opravq i s utf i t.n. nice
things kato locales. I vmesto da davash preporyki za opravqne na takiva buggy
softuereta, vzemi send-vaj patches na maintainers na prilozheniqta kojto ne
mogat da se opravqt s utf-8.

>       Tova e mnogo v razrez s chasta ot subjecta v skobi:
> Kak se ochakva da se ubediat privyrjenicite na M$ che moje i neshto
> koeto e open source da im svyrshi rabota, i che e po dobro ot M$,
> shtom samite hora koito polzvat open source goniat M$  i se durjat striktno
> kum nego? 'v momenta vyrshi rabota, s nego sme sviknali' tochno
> tova shte kajat i horata v administraciata. Razlikata e che
> polzvaneto na utf8 e vypros na jelanie, a polzvaneto na M$ na 13M$-a :)

generalno byrkash nestata: pluvaneto po MS e edno, a podkrepata na free
soft-a e syvsem drugo nesto ... to taq rabota samo s pluvane ne stava, sled
kato imash zhelanie vzemi se vklu4i v lokalizaciqta na nqkoe prilozhenie
naprimer. I az ne hranq dobri 4uvstva kym MS, no e mnogo lame da se habqt
sili po tozi na4in ... sedni napravi nesto za free soft-a po-dobre (ne 4e az
sym napravil nesto de)

>       Shte razreshi ako se polzva, ako ne shte si ostane dobrata vyzmojnost.

Vzemi razgranici politi4eskata 4ast (demek msg-to do presidenta) i 4isto
tehni4eskata 4ast (soft kojto da poddyrzha cp1251, utf-8 i t.n.). Polzvaneto
na cp1251 syvsem ne zna4i poddryzhka na MS ...

Are stiga tolkoz... ako imash zhelanie feel free to mail me on private,
no pyk az sym free to ignore you !

--
Greets,
fr33zb1