otnovo shte zapochna mail, koito nqkoi shte iztylkuvat kato
flame ili kato ponizhavane
  kachestvoto na listata. Ama tova prosto e netyrpimo.

Edinstvenia legalen nachin da se sdobiesh s Redhat Advanced Server e osven
da si go kupish (cenata ne e 25lv), e da
si go kompilirash ot source RPM.

Niakoi ot tazi lista (da, shte izbroia imena) taka sa se pouvliakli v dumata
GPL, che napravo si karat po starite pytishta
na "warez".

Tova, che goliama chast ot Linux softuera e bezplaten (GPL), syvsem ne
znachi, che vsichko triabva da e bezplatno.
Ima i komersialni prilozhenia za Linux. Prosto avtoryt/kompaniata e reshila
che tova imenno prilozhenie shte e
plateno i tova e. TOVA SI E TIAHNO PRAVO, UWAZHAVAITE GO. Ako ne vi
iznasia - ne polzvaite softuera
i tova e. Prosto choveka e iskal pyk da poluchi niakakva finansova polza ot
nego. Ima pravoto.

Po Linux forumite veche zapochnaha da se ochertavat takiva ponqtiq kato
"giver" i "taker". "Taker" e chovek, koito
obicha da mufti (da, ama na Zapad takiva dumi kato - avanta, mufta, tynka
laisna i t.n. oshte ne sa definirani)...
Toi sedi vyv forumite i gi polzva samo ako triabva da popita neshto, za da
si swyrshi rabotata po-lesno.
A za Linux community-to i razvitieto na GPL softuera - boli go dedovia.
Wazhnoto e toi da si vyrshi rabotata dobre
i shefovete da go potupkvat po gyrba i da se hvali kakyv dobyr administrator
e.

Na mnogo malko hora tuk im uvirat glavite, che vse pak horata, koito rabotqt
po GPL softuera triabva da zhiveqt ot
neshto. Kompaniite sushto. Tova e nai-malkoto zaplati na horata, ofis,
PC-ta, bandwidth i prochie.
Zatova te puskat free, no pone ot neshto triabva da doidat pari. Estestveno
home usera ne mozhe da se chanchi za
po $50 (osobeno v razvivashti se strani). No Redhat Advanced Server ne se
polzva ot home useri, a ot korporativni
klienti, za koito da rechem i $300 ne e problem.

Imenno zaradi tova i Mandrake obiaviha falit.

Shte perefraziram edin amerikanski prezident s malko izmenenia: "Ne misli
kakvo Linux community-to shte napravi za teb,
pomisli kakvo TI mozhesh da napravish za Linux community-to".

Da, ama na bylgarskia "administrator" kvo mu puka. Toi se kefi kogato izleze
novata versia na kernel, distro'to, MRTG,
Apache i t.n. Svalia, instalira i polzva. I vika: "ebi mu maikata, ebasi
admina sym... glei kak tuka vyrtq vsichko".
I natiska da mu se plashta poveche, shtoto e velik. Ami ne, v sluchaia e
edin obiknoven "taker" ili po nashenski - avantadzhia.
Sled rabotno vreme otiva da pie bira s drugite "admini" i pochvat da si gi
meriat, koi kolko e velik.

A v syshtoto vreme, Linux community-to si vadi ochite - koi pishe softuer,
koi tutoriali... Za da mogat utre "takerite" kato
si otidat po rabotnite mesta, da ima kvo da muftiat.

Nikoi li ot vas ne se e zamislql otkyde idva vscihko tova? Ili pone da sedne
s edin list i da slozhi v dve nachertani grafi
tova koeto e polzvat ot Linux community'to i tova koeto e dal. I da vidi
krainata smetka.

Redhat sponsorirat developvaneto na Linux prilozhenia. Te poddyrzhat
finansovo horata, koito pishat GPL softuer.
Tozi softuer, koito vsichki vseki den polzvame. S prostashkata si postypka,
Boris im kazva "mainata vi, mrete!".
Ne e li redno vse pak Redhat da poluchat neshto?

Nai-gnusnoto e, che nikoi ne se vyzmuti ot postupkata na Boris. Predi vreme
Toshko Yankov publichno v listata poiska
crack za antivirusnia softuer RAV. Otnovo imashe mylchanie. Tova govori za
haraktera na uchastnicite v listata.
E tova li e bylgarskoto Linux obshtestvo?

Mnogo bi mi se iskalo da izpratia tova do Redhat, kakto i da post'na
prostotiite v Linux forumite (pone na redhat),
no tova napravo shte nasrami imeto na Bylgaria v Linux sredite.

InterBGcom derat dobri pari ot klientite si za Internet. Te s v pravoto si
da iziskvat kakvito im skimne ceni za uslugite,
koito predlagat. Ako na niakoi ne mu iznasia - da tyrsi drugade. Prosto ne
bih si predstavil kakvo mozhe da se
sluchi, ako nqkoi po nqkakyv nachin izpolzva po GPL'ski Internet kanala im.
A e kazano: "ne pravi tova, koeto ne iskash da ti praviat na teb".

Prosto ne znam kak da prodylzha. Otvratitelno e tova.
Sled kato nikoi ne se vyzmuti ot tova po-dolu, na men prosto ne mi ostava
drugo osven lichno za sebe si da premahna
statusa na tozi mailing-list ot "Bylgarsko Linux obeshtestvo" na "Community
of bulgarian IT crooks". E az v takova
ne bih zhelal kategorichno da uchastvam.

A Boris Stoev ot tozi moment za men se preimenuva na bokluk.