>Опитай с последната версия на dosemu - имаше там някакви опции, които
>позволяват на DOS-програмите да работят директно с паралелния порт.

Директният достъп до паралелния порт работи и при по-стари версии на dosemu.
Но ако принтерът не може да отлепи в чист DOS (примерно с hpload), то това
няма как да стане и през dosemu. Имам предвид, че HP1010 е "кух" принтер и
купчина безполезна пластмаса без операционната система, а май и DeskJet са
такива. В такива случаи (при положение, че принтерът работи в Linux) като
принтерски порт за dosemu трябва да се укаже принтерска опашка на Linux.
Оттам нататък: или 1) hpload (или неговият аналог - текстови файл със
съответните PCL команди за download на софтуерни шрифтове) сработва, или 2) с
филтри текстът в МИК се прекодира и преобразува до Postscript  и се отпечатва
в графичен режим (мъка...).
За текстов печат по-лесно ще стане с матричния принтер - той поне е истински.
Най-малкото ще стане да се вкара МИК кирилицата с шрифт за 9-иглен Epson
(STAR-овете би трябвало да емулират това без грешка, макар да е възможно
първо да трябва да се настроят за EPSON емулация). Това става с просто
"отпечатване " на файл със софтуерен шрифт към принтера. Много удобно е отново
принтерският порт на dosemu да се насочи към опашка, където с филтър
софтуерната кирилизация да се вкарва в началото на всяко ново задание за
печат. Може да се ползва и съответна изпълнима софтуерна кирилизация за DOS и
директна работа на dosemu с принтерския порт. И двата варианта работят и е
въпрос на вкус. Между другото, силно подозирам, че в този STAR се е спотаила
някаква хардуерна кирилица, макар и не МИК, а най-вероятно PC866.
Съжалявам, че така разказвам философски, но не съм запазил при мене нещата си
от преди време, когато служебно работех точно така (бях си преподредил за МИК
един такъв софтуерен шрифт за PC866, който може свободно да се изтегли от
разни руски сайтове). Ще мога да ги изровя най-рано другата седмица, а нямам
възможност да ги творя наново.
Препоръчвам ти да започнеш борбата от матричния принтер като по-безпроблемен.
Накратко: с dosemu всичко (без DOS-extender-и) върви (с малко донагласяния,
разбира се), дори и стари програмки, които иначе на по-съвременен компютър в
чист DOS отказват да тръгнат.
Успех!

Иво