Може но ще ти е трудно да кажеш разликата между debian и SUSE без да обясниш
пакетната система. .conf трудно се вижда в win а linux е задължително

-----Original Message-----
From: lug-bg-boun...@linux-bulgaria.org
[mailto:lug-bg-boun...@linux-bulgaria.org] On Behalf Of Момчил Иванов
Sent: Wednesday, June 20, 2012 12:28 PM
To: Linux Users Group - Bulgaria
Subject: Re: [Lug-bg] OT - Програма за изучаване на Linux

At Wed, 20 Jun 2012 10:36:25 +0300,
Grigor Kolev wrote:

> Като за начала трябва да е нещо което няма как да се научи на Windows.
>
> 1.       Файлова система
>
> 2.       Потребители и права за достъп
>
> 3.       Пакетни системи (.deb, .rpm)
>
> 4.       Зависимости
>
> 5.       .conf файлове
>
> 6.       Shell
>
> 7.       Основни команди (работа с man, apropos, chmod, cp, cd, rm …)
>
> 8.       X
>
> 9.       Графични среди (от всички по малко)
>
> 10.   Linux в интернет
>
> 11.   Предимства и недостатъци

> [...]

Аз бих им спестил 3., 4. и 5. ако не са със засилено изучаване на
информатика. В този ред на мисли бих предложил обратната
последователност с идеята да се повишава трудността с всяка следваща
стъпка. В противен случай рискуваш да ги загубиш на 1. и трудно ще
стигнеш до 9. и 10., които са интересни за повечето хора без амбиции
да се занимават с IT:

1. Какво е ОС?

2. От къде да си набавя някоя и от къде да си набавя информация за нея
(linux-bg.org, handbook, tutorial, wiki, mailing lists, forums)?

2. Как се стартира: live CD/DVD, live USB, инсталация, виртуална машина?

3. Linux дистрибуции: ubuntu, debian, suse, redhat ...

4. Примери ("пипане") с различни Linux дистрибуции, Windows, OSX, *BSD
във виртуална машина, live CD/DVD, ...

 - boot

 - login: изисква въведение в потребители

 - менюта

 - програми: сърфиране в интернет - LAN и WLAN настройки, browser,

 - file/file manager, word processor, игри, музика, филми

важно е да се обърне внимание на това, че различните ОС и дистрибуции
изглеждат по различен начин, но вършат една и съща работа

5. Инсталиране на софтуер с GUI ("пипане"): изисква въведение в
потребителски нива на достъп (администратор)

 - skype

6. X

 - windows manager

 - как да си пусна програмката от друг компютър: X forwarding през ssh

7. Потребителски настройки:

 - локализация

 - час

 - screen resolution: nvidia-settings, ...

 - wallpaper

 - screensaver

 - volume

7. Shell

 - shell в X: konsole, gnome-terminal, xterm, Eterm

 - как да се прехвърла в черната конзола: CTRL+ALT+FX

 - основни команди: man, cd, cd, cp, rm, rmdir, &, su, ...

 - полезни програмки: mc, ssh, top, ps, sudo

 - как да си пусна програмката АБВ през shell

 - как да спра блокирала програма: CTRL+C, kill

 - posix shell, bash, zsh

8. Файлова система

 - какво е файл и директория

 - права за достъп: chmod, ACL

 - структура: /home, /dev, /var, /usr, /usr/local

9. Текстови редактори

 - emacs

 - vim

 - kate

 - kedit

 - openoffice

10. USB drive

 - графично

 - mount, umount

11. Encryption:

 - /home/userXXX

 - USB drive

12. Linux програми под Windows: cygwin, virtualbox, vmware

За напреднали:

13. Инталиране на софтуер 2

 - пакетни системи: .deb, .rpm, apt-*, aptitude

 - portage/ports, pacman

14. Shell scripts

15. Networking

 - ifconfig