На 20.6.2012 г. 23:02 ч., Maria Nikolova написа:
Здарвейте!

Не разбрах дали става въпрос за извънкласна дейност или за миграция на
текущото обучение по Информатика и/или Информационни технологии към
свободен софтуер. Но, който и от двата случая да бъде, мисля, че това:
http://www.minedu.government.bg/top_menu/general/ (учебните програми
за средно образование)
ще бъде полезно и би следвало поне да се прегледа от всеки, който ще
преподава на ученици (най-малкото за да знае какво са им преподавали
преди). Аз лично съм поглеждала 1-2 от тези програми (не помня вече
кои точно) и ми се стори, че спокойно биха били приложими и в свободна
среда.

Ето линк и за LPI Linux Essentials:
http://wiki.lpi.org/wiki/LinuxEssentials
Като го гледам, не знам дали не е за хора с малко по-напреднала "ИТ
обща култура", но със сигурност може да се има пред вид.

И моите 5 стотинки...

Според мен, започнете с демонстрация на графичните благинки. Зарибете
ги с готино направени десктопи - тапети, иконки, курсори, ефекти,
уидгети и т.н.. Покажете им колко лесно могат от дефолтния интерфейс
да си направят гъзарийка по свой вкус, покажете им основните сайтове
като *-look.org. Инсталирайте пред тях (че дори и на техните лични
лаптопи) и ги научете да си инсталират сами. "Гъделичкайте"
индивидуалността им, така да се каже.

Това го предлагам от свой опит - избрах си първата дистрибуция (Убунту
7.04) по скрийншот с някакъв як ефект, супер много се изкефих още от
самото начало, че мога да го направя да изглежда уникално и по-яко от
системите на повечето ми познати, плюс това можех съвсем лесно да си
го инсталирам самичка (за разлика от Уиндоус, където идея си нямах как
да го инсталирам, да слагам драйвъри и т.н.).

После им покажете колко лесно могат да си инсталират нови програми,
без да се налага да дърпат торенти или да издирват сайта на всяка
отделна програма. Тук може да се вмъкне малко за философията на
свободния софтуер. Покажете им основни програми за всекидневните
дейности като сърфиране, гледане на филми, слушане на музика, чатене.
Зарадвайте ги, че голяма част от тези програми си идват с базовата
инсталация на дистрибуцията и дори не трябва да си играят да ги
инсталират. Опитвайте се да ги свиквате да разсъждават като вършат
действията, а не да запомнят стъпки на изуст.

Оттук нататък можете да започнете да им представяте някакви конкретни
специализирани програми - да ги учите на Libre Office така, както в
часовете по ИТ ги учат на MS Office, да им покажете как да си драскат
с gimp и някакви подобни (сигурно ще ви трябва да им поставяте оценки,
така че някакви програми, на които да им възлагате практически
задачи). Задължително им покажете как се прави скрийншот и как не се
налага да натискат първо print screen, после да отварят paint и да
пействат ;)

По малко, по малко ги зарибявайте към конзолата. Мислете за примери за
неща, които с цъкане биха отнели минути, а с една команда биха отнели
секунда-две. Аз се сещам за календара и за подреждане на файлове по
папки, но със сигурност има и доста други, само няколко човека трябва
да седнат и да помислят. Идеята е те сами да започнат да искат да има
команда, с която да свършат нещата, вместо да цъкат на ръка, да търсят
в интернет за такава команда, да пробват и да се кефят как заприличват
на хакери. Покажете им manpages и ги четете заедно - в началото на
човек му е много трудно да се ориентира в тях и да осъзнае, че там е
написано каквото търси.

В някакъв момет направете експеримент - пуснете ги да работят по друга
дистрибуция или под друга графична среда. Наблюдавайте кой как се
ориентира и отново ги насочвайте да търсят логиката на нещата, а не да
запомнят на изуст.

Потърсете програми, свързани с учебни предмети като математика, химия,
физика, география - в УСУ сигурно ги има бая. Говорете с учителите им
по тези предмети за това какво им преподават, какви демонстрации могат
да се правят по материала, какви домашни им дават. Учениците биха
оценили това, че опитвате да не бъдете коне с капаци, гледащи само
своя предмет, а имате желание да бъдете техни приятели и да им
помагате с обучението като цяло.

Нахвърляйте си няколко фиксирани начални стъпки и различни варианти за
продължение. Надали ще можете да предвидите какво им е интересно преди
да се запознаете лично - добре е в процеса на работа да анализирате
ситуацията и да преценявате с какво е по-добре да се продължава.

Това са няколко скромни параграфа от моя гледна точка. Знам, че са
малко идеалистични, но се надявам и да ви послужат поне малко. :)

Поздрави,
Мара