Certament, volem la recuperacio de la memoria historica, pero si ho hem de fer crec que l'argument de no retocar el passat es basicament els que ens demanen els fatxendes del PP. El republicanisme, el sentiment antimonarquic, anti-establishment i anticentralista i a brutal represio contra els defensors d'aquests sentiments i actituts a Mallorca no varen sorgir del buit per generacio espontania sino que hi ha un contexte historic determinat. Per entendre aixo i la rabia dels represors (que encara dura i no es cap cosa dels passat, i si no basta veure lo que han fet amb le bosc de la memoria de Calvia) cal retocar el passat i a molta gent li toca els collons que ho volguem fer.

Respecte a la guerra d'Irak, em sembla com a minim ironic que els maxims oponents a la intervencio americana a l'Irak siguin els que es consideren hereus d'anarquistes com en Marcel.li Massana, en Josep Lluis Facerias, en Quico Sabater, or en Ramon Vila Capdevila, per quins la seva principal esperanca a l'any 45 era que hi hauria una intervencio americana contra el regim franquista. La 9a. Companyia de Tancs, part de la 2a. Divisio de les Forces Franceses Lliures, estava formada per mes de 3000 republicans espanyols, la majoria veteran anarquistes de la Columna Durruti. Aquests soldats varen desembarcar a Normadia, a "Utah Beach" combatint amb "half-tracks" amb noms com "Guadalajara", "Teruel", "Madrid", "Guernica", "Brunete" o "Ebro" i varen arribar a Paris abans que la resta de tropes aliades. De fet, els alemanys es varen rendir de fet a aquesta unitat formada sobre tot per anarquistes. Aixo es memoria historica, i sobre tot memoria historica del moviment llibertari, que sembla haver-ho oblidat.

Curiosament, la majoria de l'oposicio a la intervencio a l'Irak es dels que es proclamen mes antifeixistes, i aixo es especialment ironic si considerem es un fet les arrels del baathisme son les mateixes que les dels feixismes europeus. Basta llegir alguns dels escrits o discursos d'en Michael Aflaq, en Salah al-Din Bitar, en Rashid Ali al-Kailani, o de n'Ali Saleh Al-Sa'adi.

Curiosament tambe, la majoria dels exiliats iraquians estan a favor de l'intervencio. San Diego te una de les colonies d'exiliats iraquians mes grans als EEUU, i tinc molts d'amics iraquians (sunnites i xiites casi 50-50, un parell de cristians assirians, i un jueu iraquia) i tothom esta a favor de l'intervencio. Crec que si als exiliats espanyols els haguessin demanat l'any 45 si volien una intervencio americana la resposta hauria estat un si aclaparador, encara que aquesta intervencio hagues suposat la mort de milers d'espanyols. Tampoc crec que els col.lectius que ara es defineixen com "antiguerra" a l'Estat Espanyol haurien recolzat la "resistencia espanyola" com fan amb la iraquiana si estiguessin parlant de Falangistes organitzant atacs contra els americans l'any 45 o un nou govern republica.

Es clar, amb l'Irak es podria haver fet servir el mateix sistema aplicat per les democracies occidentals contra el franquisme (i.e. sancions economiques)... Bastar preguntar a la gent major com varen passar "Els Anys de la Fam" i veure el certificat de defuncio d'en Franco per veure si 10+ anys de sancions economiques varen ser efectius per acabar amb una dictadura feixista.

Com ja he dit abans, esper no estar pixant massa fora del test, i si el nostre estimat moderador considera oportu que aquesta linia de discusio segueixi via email ordinari, nomes cal que ho digui :)

Salut i Llibertat per a tothom,

Jaume