Jo som de l´opinió expresada pe´n Jaume. I no repetiré el dit.

From: "Jaume Escales i Tous" <[EMAIL PROTECTED]>
To: <[EMAIL PROTECTED]>
Subject: Memòria Històrica
Date: Wed, 24 Dec 2003 02:41:09 +0100

Benvolgudes companyes i companys de Memòria Històrica:

1. Estic totalment d'acord amb el que diu na Joana Maria Roque respecte al que és, i no és, aquesta llista. I també he trobat molt interessants i adients la resta de comentaris que fa. Moltes coses que dic aquí seran una repetició del que diu ella, amb altres coses noves.
Jo partesc de la base que som, en essència un grup de persones que estam en contacte i que compartim l'inquietud per la recuperació de la Memòria Històrica de la Guerra Civil. De les persones que en formam part n'hi ha que ja manisfestaren, des del primer dia, que estaven prou enfeinats i dedicats a altres tasques com per poder dedicar temps a res que no fos rebre i llegir els missatges; estar informats, vaja.
Des de la situació d'aquests fins a la situació d'aquells que es poden comprometre més en qualsevol tipus de projecte hi pot haver mil matisos, tots necessaris.
També hi pot haver mil matisos respecte de l'orientació ideològica de cadascú. Crec que el denominador comú que ens uneix són, en resum, les ànsies per desfer una injustícia històrica i per fer-nos dignes hereus dels que moriren, a mans del feixisme, per la llibertat i per un món millor.

2. Aquesta llista, doncs, pot ser i ha de ser mil coses: acomplir una funció informativa (sobre actes, reunions, commemoracions, pàgines web, llibres), formativa (per crèixer tots més en el coneixement de la nostra història), de suport a aquelles persones que encara busquen els seus familiars i/o amics, de debat, de propostes, de projectes, de treball, etc. És de suposar que quan existeixi una pàgina web, aquesta acomplirà moltes d'aquestes funcions.
Aprofit aquí per fer unes reflexions que no són sobreres (encara que puguin semblar fruit de passar l'arada davant el bou). Van en aquest sentit:
Si fem una pàgina web, qui en serà el titular? Qui serà el responsable de la infomació que s'hi aboqui? A on anirà a parar el fruit del que es faci entre tots?
No és que jo sigui un desconfiat i un suspicaç (més aviat tot el contrari), emperò hem de pensar que hi ha gent que, encara que no ho sigui (com jo), podria fer, legítimament, la següent reflexió:"He fet un treball d'investigació, amb dedicació de temps i doblers, i ara, part o tota aquesta informació va a parar a no sé on, per fer no sé què".
La meva conclusió, per tant, i que va en la línia del que ja heu dit alguns anteriorment, és que tots el treballs que produeixi aquest nosaltres han de ser, per força sempre públics, de tots, i visibles sobre una pàgina que, a la vegada, ha de ser de tots.
Aquest hauria de ser (com diuen alguns) un punt innegociable. Com que crec que tots hi estam d'acord, no hi vull insistir (no fos cosa que vos penseu que és aquesta una opinió per dificultar la feina, quan la meva intenció és, exactament, tota la contrària).
(Ara que parlam de tot això, aprofit l'avinentesa per copiar l'adressa d'una pàgina web que, amb l'ajut inestimable d'un company (controlador aeri i infomàtic ell), hem anat confegint aquestes darreres setmanes, i a on he abocat la major part d'un treball -sempre obert, sempre en marxa, emperò mai acabat, feliçment- sobre la II República i la Guerra Civil a Santa Margalida, municipi on hi tinc les arrels. Aquest treball va començar com una investigació de 3er curs de carrera, va seguir com a futur llibre per publicar a la col.lecció de la "Guerra Civil, poble a poble", i ara, com a pàgina web, esdevé definitivament públic, independentment d'altres formes que pugui prendre. L'adressa és la següent: http://perso.wanadoo.es/jaumeescales/. Ja me direu que us ha semblat. La Vila està d'enhorabona!! )

3. D'aquesta manera,segueixo, i des d'aquesta plataforma, potser que es vagin perfilant projectes concrets, oberts a la col.laboració de tots els que vulguin i puguin. Sembla que els projectes concrets que prenen forma, ara pera ara, són el de la pàgina web i el de les fitxes per, diguem-ne, confegir un corpus general de la repressió. Una manera de fer que tenguin el màxim de repercussió, no sé què en pensareu, és que la taula de treball, i totes les comunicacions de qualsevol projecte, (estic pensant, per exemple, en l'enviament de les fitxes) es faci sobre la llista. Així tots podem veure-ho tot. I això no només per transparència, sinó també per obtenir el màxim ressò.

4. Sobre la qüestió de l'àmbit de la Memòria Històrica i del que significa, que plantejava en Marçal fa uns dies, diré només el que per jo significa. Les víctimes d'un bàndol varen ser reconegudes i honorades, emperò no ho foren les de l'altre, amb tot el que això implica ( exhumació de fosses, homenatges, suport moral a familiars, localització de desapareguts, investigacions, etc). Aquesta injustícia i desmemòria és especialment escandalosa si tenim en compte que tothom que es consideri demòcrata és hereu dels vençuts. Encara que soni massa grandilocuent (però és així com ho veig) pens que tots els que creiem en la llibertat i la democràcia som, en el sentit espiritual i moral, fills dels vençuts. La nostra força és la seva força, la seva lluita fou la nostra lluita. Som nosaltres els enterrats a fosses no localitzades! Rompre el silenci, desfer aquella injustícia, és fer-nos dignes de la lluita dels que ens precediren; honorar-los i recordar-los és obrir les portes del futur.

Vull suposar, a això ja són suposicions, que és això anterior, precisament, el mínim comú denominador que ens fa convergir a tots sobre un mateix espai.

5. Trob una qüestió important que tant els nous companys com la resta tinguem en compte que aquesta llista té la seva pròpia memòria, i la seva pròpia història de coses dites. Val la pena fer-se sempre una idea del que s'hi ha dit i plantejat, no només darrerament. Si aquí anam parlant de coses, fent projectes, etc., com ho explicarem llavors al nous companys? La manera més pràctica és guardar un historial cronològic de totes les aportacions, que pugui consultar tothom. En aquest sentit, ja he dit diverses vegades, que jo me compromet a conservar un historial d'aquest tipus, i anar-lo confegint sobre un mateix document.
Si algú vol rebre, en qualsevol moment, aquest historial, només me l'ha de demanar. A cada nou membre li faré arribar; si amb algú no ho he fet, per favor digau-m'ho.

6. Haureu vist que des de l'Oficina de Turisme de la Seu d'Urgell ens comuniquen que per favor els borrem de la llista. Ja està resolt. El tema era que, com que el meu germà resideix allà, i no té ordinador ni correu, jo li enviava, regularment, fins ara, una mica d'historial de totes les comunicacions. Quan ha començat a funcionar la llista des de Softcatalà, allà se'ls ha col.lapsat la bústia d'entrada, com és lògic. A partir d'ara li enviaré un historial regularment.
Això ho dic també perquè si algú es vol donar de baixa de la llista, només m'ho ha de comunicar quan vulgui, i tot d'una l'esborraré de Softcatalà. Una altra solució intemitja pot ser, per qui ho vulgui, rebre periòdicament (cada setmana, cada 15 dies, cada mes...el que vulgueu) un historial de les comunicacions, en un missatge únic, que jo li faria arribar.

7. Això darrer és el que proposaré a n'en Rafel Gelabert, que me demana que el doni de baixa (de bon rollo, diu textualment --I és clar, Rafel !!) perquè li queda col.lapsat el correu.

8. I finalment, tornam a estar d'enhorabona !!! , per la sol.licitud que ens fan, d'entrar a la llista, tres nous companys. Són en n' Antoni Reus ([EMAIL PROTECTED]), en Miquel López Crespí ([EMAIL PROTECTED]) i en Xesc Ramis ([EMAIL PROTECTED]). I els demanam, com sempre darrerament, quatre paraules de presentació, si volen i tenen temps. (El més haviat possible us faré arribar un historial complet, companys. Vos podeu aferrar!)
Benvinguts siguin, idò!!

M'acomiado tot demanant perdó per abusar d'aquesta manera de la vostra paciència (en som ben conscient)

    Salut i una abraça a totes i a tots!
    I endavant les atxes!

Jaume Escales i Tous

Dale vida a tu correo. Con MSN 8 podrás incluir fotos y textos increibles. http://join.msn.com/?pgmarket=es-es&XAPID=517&DI=1055