Fábio,

Dá uma lida sobre o parâmetro dbwr_io_slaves e veja se é o seu caso.

Você pode checar a view v$db_cache_advice e ver qual o ganho teria se
adicionar mais memória ao buffer cache. Mas acredito que não vá ter muito
efeito...

Isso é um ambiente de testes ou sistema de produção com problemas de
performance? Já olhou os outros componentes do banco? O que diz o Top 5 e o
Time Model do AWR nos momentos em que o problema de performance ocorre?

Dá uma lida abaixo:

Use Multiple Writers or I/O Slaves
When you observe free buffer waits, first eliminate checkpointing and I/O
bandwidth as causes.
• Implement asynchronous I/O, if your system supports it.
• If one or more DBWn processes is consuming 100% of a CPU, increase the
number of database
writer processes. Start with 1 DBWn process per 8 CPUs and increase slowly,
monitoring the
changes. If there are not multiple CPUs, investigate further.
• If asynchronous I/O is not supported on your system, implement I/O slaves.
Writing buffers is not directly in the performance critical path because
user processes rarely have to
wait for a write of a buffer to complete. Your database writer configuration
is adequate if you do not
have free buffer waits. If there are no free buffer waits, increasing the
number of database writers or
I/O slaves does not increase the number of writes.
Symptoms of I/O bandwidth saturation are the following:
• The average time waited for the “db file sequential read” wait event is
more than
10–15 ms.
• Large values for free buffer waits, but none of the database writers are
consuming anywhere
close to a full CPU.