On Wed, 2006-09-27 at 14:11 +0200, Pere Quintana Seguí wrote:
> El que crec que ens ensenya aquesta conversa és que si bé ens hem de
> recolzar en els projectes de 'cultura lliure'

Mmm per això jo havia apostat per "coneixement lliure", però veig que no
ha estat suficient per a evitar la temptació de caure en debats més
extensos.

El tema de continguts ja havia estat posat al costat del tema tecnològic
per l'actual govern, per això em sembla una mica una regressió el fet
d'extreure els continguts totalment del manifest. Els que som a dintre
del tema sabem que una cosa no s'entén sense l'altra, per més que
discutim sobre detalls de llicències.

Però bé, d'acord amb ser pragmatics i seguir avançant.

Per la meva banda d'acord a mantenir el manifest en l'àmbit del
programari lliure. Tot i així proposo que mantenim el concepte de
"coneixement lliure" en aquest context, pels següents motius:

- El propi codi informàtic és coneixement. Quan et gastes 1€ en comprar
programari privatius tens un coneixement 0,7% sobre el programari
adquirit, això t'implica com a molt una optimització de costos quan vols
gastar un altre 1€ en compra de programari. Si inverteixes 1€ en
desenvolupament i millora de programari lliure has adquirit un
coneixement valuós i quan tornes a invertir 1€ ja estàs a un nivell de
coneixement superior, i així amb cada € ben invertit. A més, el
coneixement sobre el desenvolupament del programari lliure roman
incrementa al teu territori, mentre que adquirint programari privatiu el
coneixement sempre està a les oficines del proveïdor, i avui dia això
implica principalment fora (i ben fora) de Catalunya.

- Al voltant del programari lliure hi ha producció de continguts:
documentació tècnica, guies d'usuari, materials de formació, materials
de promoció, traduccions, logotips... Tots aquests continguts han de
tenir llicències obertes/lliures (i aquí acordem deixar de banda en el
manifest si CC by-sa-nc o GFDL etc).

- Un altre punt molt important que hauria de figurar en el manifest és
que el propi procés de desenvolupament del programari ha de ser
transparent, obert i públic. Sabem de casos aquí i allà de projectes
fets sobre programari lliure a porta tancada, implementats a porta
tancada i amb el codi publicat enlloc, com a molt tenint l'oportunitat
de veure'l enviant un correu sol·licitant-lo a... Així tampoc no es fan
les coses. La llicència final és important, però el procés de
desenvolupament és tant o més important, i el país acumula molt més
coneixement si aquest desenvolupament és transparent i obert com és
habitual en els desenvolupaments amb programari lliure.

- A més, amb el llenguatge del CVS/SVN + documentació en anglès les
iniciatives punteres catalanes són plenament internacionalitzables, amb
la qual cosa aquest petit país pot aspirar a ocupar algun lloc visible
en aquest món. No només produïm coneixement sinó que l'exportem i podem
importar el coneixement d'altres que col·laborin amb els desenvolupament
lliures catalans.

Bé, ja veieu per on es pot vendre el tema en clau política.

--
Quim Gil /// http://desdeamericaconamor.org | http://pinguino.tv