Hola,

resulta que porto nosequants dies fora de joc entre correcions d'examens i un grip enganxat tot seguit. Entremig vaig fer una lectura diagonal de la llista i vaig enviar un missatge. Com avui estic un xic millor he fet una lectura seqüencial dels molts comentaris que hi ha hagut. Quina activitat! Amb això he descobert que el meu correu estava una mica fora de la conversa i que m'he perdut una discussió interessant però que no sé si ens duu enlloc. Per mirar d'aportar alguna cosa al macrofil tot seguit faig una mica de resum del que s'ha dit, afegeixo alguns comentaris meus sobre algun dels aspectes i, finalment, faig una proposta de per on continuar.

Elements debatuts
============

* Suport a LinKat: aquest és el tema inicial. El manifest cal que dóni suport a LinKat?

* Discussió sobre si cal o no "forçar" a usar LinKat (Linux) en el sistema educatiu
 i altres derivades sobre el valor de l'element llibertat.

* Es pot donar suport a LinKat si se'n separen els mòduls privatius?

* També cal donar suport al projecte Guarà?

* El correu de l'Orestes sobre LinKat 1 i el que se'n deriva.

* Algun comentari sobre la manera de contractar i la forma en com s'ha dut a terme la
 proposta de LinKat.

Alguns comentaris sobre el que s'ha debatut
=============================

(buff...)

* Sobre guarà

El tema de la informàtica municipal és molt important i en aquest níxol hi ha una pila de rodes reinventades i despeses replicades. Fa un temps, jo i altres persones des de la Càtedra vam treballar en un projecte relacionat amb programari lliure a l'administració (http://civtat.lafarga.cpl.upc.edu/ , al svn hi ha més docum que a la pàgina). Ara mateix està aturat a l'espera de finançament. Amb la petita experiència d'aquest projecte m'atreveixo a dir que Guarà no és la solució. La raó fonamental, tot i que n'hi d'altres, es troba en el fet que cada municipi té un sistema informàtic diferent. Això no ha de ser necessàriament dolent i, en certa manera, fomenta una competència entre municipis. Que arribi un ens aliè i deixi caure un dipòsit d'aplicacions concretes puntualment pot ajudar però no marcarà un abans i un després. El que, segons el meu parer, seria important és ensenyar (i això és difícil) als equips d'informàtics dels ajuntaments a treballar en projectes d'informàtica municipal lliure compartits entre diversos equips, a la manera de les comunitats de desenvolupadors. D'aquesta forma aquest propi col·lectiu aniria convergint tot solet cap a l'optimització dels recursos per l'efecte xarxa. M'aturo aquí. Si algú vol debatre més sobre aquest aspecte, encantat.

* Sobre festival i catala

El tema de la sintesi (nomes la síntesi) de veu en català l'hem gestionat des de la CPL. Aixi doncs, us en puc retre comptes de la part que ens pertoca. Ara mateix sóc a casa i no tinc la paperassa davant . Per tant no puc donar-vos dates ni números exactes. La situació és la següent:

Aquest tema es va iniciar com una aportació per augmentar l'accessibilitat de LinKat durant la passada legislatura. La idea inicial incloia feines en diversos àmbits: veu, accessibilitat per disminuïts motrius, etc. Amb el temps es va anar concentrant en el tema de la síntesi de veu i va deixar pràcticament de banda els altres aspectes. La CPL actuava de gestora del tema i la feina bàsicament l'havia de fer el TALP (un grup de recerca sobre veu de l'UPC). Però ja sabeu com van anar les coses a la darrera legislatura: canvis de secretari, de conselleria, de partit, en fi... no hi havia manera humana de signar l'acord de finançament. Ergo, la feina no començava. Quan van fer secretari a Jordi Marí, es va anunciar amb tots els ets i uts que se signava aquest conveni, però en realitat abans va caure el Jordi Marí ... ja cap al final de la legislatura i amb moltissimes trucades, anades i vingudes "a palau", a nosaltres ens deien que se signaria però íntimament pensàvem que no. Finalment es va signar no sé si la darrera setmana de legislatura. Un tanto a favor de la secretària del moment, la Marta Continente, i el seu equip. Així doncs, el projecte té la mateixa edat que el tripartit II. Naturalment el calendari va patir modificacions i no en veurem els primers resultats fins cap allà l'estiu d'aquest any. Abans però, apareixerà una pàgina (si no ho ha fet) amb més informació sobre el projecte. N'informarem.

Què fa el projecte? Bàsicament fa quatre coses (la terminologia potser no és precissa del tot):

- Una "configuració" de festival per al català. Això vol dir construïr tota la part de parsing que transforma el text en difonemes (o sia sons). Aquesta part és específica de cada idioma i no
 té res a veure amb el so.

- Unes veus d'home i dona de baixa qualitat a partir del material de què disposa el TALP.

- La creació dues bases de veus "mare" pel català -home i dona-. Aquesta base és un recull gran de frases llegides per locutors professionals i posteriorment marcades amb metainformació rellevant (entonació, ...). A partir d'aquesta base es poden crear de manera pràcticament automàtica les veus per a qualsevol motor de síntesi (no només festival). És la part més costosa i segurament el producte més important del projecte.

- Unes veus d'alta qualitat, a partir de la BD anterior, pel festival.

Nosaltres entregarem el material via paquets debian. La integració a Linkat és cosa de Linkat. Es molt possible que les veus de baixa qualitat arribin a temps per integrar-les a Linkat 2. Les d'alta qualitat segur que han d'esperar a una altra versió.

* sobre LinKat

(renoi quina pallisssaaa...)
A veure, sobre LinKat tinc moltes coses a dir...

La primera és que per comprendre bé la situació cal posar-se una mica a la pell dels que impulsen el projecte. Tots podeu imaginar-vos que el dept. d'ensenyament és mooolt gran, i dins hi ha gent a favor de LinKat, excèptics, persones a qui no convenç, d'altres que diuen que sí per l'aire que bufa, etc. No cal ser massa perspicaç per veure que no deu ser la primera preocupació de l'Ernest això... i menys avui :-). Per acabar-ho d'adobar, en la darrera legislatura això del PL era "cosa dels d'ERC" i els PSC's hi tenien una actitud més aviat ambigua. Ara ensenyament és de l'Ernest. A sobre hi ha la indústria del privatiu (oi que així queda com més polit?) que pressiona molt i especialment ara que acaba de parir. Naturalment també hi ha la dificultat estrictament tècnica del propi projecte LinKat (què és molt més que no pas la distribució, ho recorda tothom?). Els de LinKat l'han explicada molts cops. Si en aquest context a ensenyament encara hi ha persones amb il·lusió per tirar endavant les coses, em sembla que més aviat els hauriem d'ajudar que no pas posar-els-hi pals a les rodes. Jo optaria per la crítica constructiva i per una certa modèstia davant del que estan fent.

Dit això, passo a opinar sobre alguns temes singulars sobre linkat que han anat sortint a la llista. - A mi tampoc m'agrada com va anar la contractació per LinKat. Com bé ha dit l'Orestes, quan vam redactar l'informe sobre una versió preliminar del plec de condicions del concurs, ja ho vàrem fer constar. És més, recordo en nosequina edició de les JPL, que el concurs estava en marxa i teniem convidats els de DebianEDU/Skolelinux. Nosaltres els hi vam comentar per que pensavem que era un opció molt més interessant (encara ara ho penso). En Markus es va mostrar excepcionalment interessat ... ell treballava en una empresa que tenia Skolelinux per principal actiu. Es van fer trucades, van intentar presentar-se, però les dificultats burocràtiques varen ser excessives. Una d'elles la certificació com a proveïdor de la gencat... tot això és cert, però el sistema de contractació obliga als de LinKat. Si no ens agrada, i a mi no m'agrada, cal anar a reclamar a una altra finestreta.

- LinKat no és nomes el CD; és molt més complex!! és possibilitar que tothom sigui on sigui pugui usar-lo, és canviar els molts cursos de formació del departament (vegeu per ex. http://www.xtec.net/formaciotic/curstele/d51/) , és canviar tot el sistema de suport, etc... No em cansaré mai de repetir que no és un projecte trivial. Com és fa per què un professor de primària d'una escola del bages profund que ha tingut la mala sort de ser el coordinador d'informàtica es decideixi a renunciar a un montatge que li ha costat anys que funcioni aquí-caic-ara-m'aturo decideixi fer un salt en el buit i passar-se a LinKat?

Una vegada vaig llegir un proverbi xinès en alguna mena de TBO: "Encendre dos mistos alhora és fàcil, encendre'n trenta és força més complicat, encendre'n un miler és dificilíssim".
La magnitut de les coses n'augmenta la dificultat d'una manera molt notable.

- LinKat 1.0 segurament no és la millor distribució... però és la primera versió! i tot s'ha d'entendre en el context en què està. A veure, quin és el govern que comença dient que una de les seves apostes és linkat i quan acaba la legislatura no vol ensenyar una caixa amb la cosa en questió? No dic pas que a mi em sembli bé que les coses funcionin així, no. Però en tot cas no ho carreguem a qui no pertoca. Per cert, en teoria hi ha qui es preocupa de que linkat millori de versio en versió, i algun amable lector de la llista ja li ha fet arribar, molt encertadament, la llista de l'Orestes (http://linkat.xtec.net/portal/component/option,com_smf/Itemid,129/topic,483.0)
Noteu que aquests forums son de subscripció oberta...

- Pel que fa al tema del programari privatiu em sembla que la línia de escindir-ho es la bona, però s'han d'avaluar amb molta cura les conseqüències que pot tenir. Entendria l'usuari que si no descarrega nosequè aquell programa del JClick que tant li agrada no funcioni? Això depen de la proposta de solució tècnica exacta. Pensem-hi.

- Quan es va licitar el tema de linkat es va voler fer un sol paquet amb la distribució, la hotline, la documentació, etc. i no es va voler assumir el desenvolupament des de dins del dept. Jo crec que aqui rau l'orígen d'aquest tuf que a vegades es deixa notar. Això, el tema de concursos, i potser altres coses, va provocar que acabés guanyant algú que té una distribució pròpia. Aquest fet potser ha distorsionat les coses. Si s'hagues pres l'opció més valenta d'optar per una distribució educativa i posar-se a treballar amb el grup de desenvolupament, ara tindriem una sensació diferent. El passat, però, pesa com una llosa i aquesta opció l'estructura del departament no l'hagués entesa ni boja. Aquest és el potencial a que juga Novell: presenta sota un nom tradicional i un aspecte tradicional una solució de programari lliure. Just la peça que encaixa en el puzzle. I és que canviar el programari és molt complicat, però canviar les mentalitats ho és moltíssim més.

Per seguir el debat
=============

Després de tot, deixo alguns elements per seguir el debat.

A mi els manifestos, les propagandes, i les flame wars ja m'estan bé. Mentrestant, però, altres van parint sistemes cars, complexos i amb molts requeriments de hard. Si el públic comença a dir que prefereix aquests nadons, llavors linkat tindrà un problema, un problema molt difícil de superar. Si de debò creie que LinKat és estratègic, el que cal fer és treballar a favor de linkat i quant abans millor. I què podem fer? Doncs segur que tothom té idees però algunes són:

(1) Fer feina constructiva i no simple crítica àcida. Per exemple enviar el que no funciona al forum pertinent, donar suport als usuaris a través del fòrum, analitzant què li falta al projecte, etc.

(2) Proposar una solució i, si es pot implementar-la, per al problema dels soft privatiu.

(3) Fer prosselitisme a les escoles del barri: explicar que es aixo del pl, el perque de linkat, la component de llibertat i la seva importància, etc. Potser fins i tot es podria fer organitzadament, compartint material.

(4) (la mes important) demanant al del projecte: "som X persones, en què podem ajudar?"
com més gran X millor.

A mi em sembla que seria molt mes efectiu un moviment extra acadèmic de suport a linkat (de suport aportant feina, es clar) ben declarat i organitzat que no pas cent manifestos a favor.

sebas

http://www.softcatala.org/wiki/Manifest_PL