From: Harisfazillah Jamel <linuxmalay...@gmail.com>
Sender: osdcmy-list@googlegroups.com
Date: Mon, 14 Mar 2011 17:37:12
To: <osdcmy-list@googlegroups.com>
Subject: Re: [osdcmy] SisPA: PHPSQL vs ORACLE

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Tahniah kerana ini  merupakan juga satu kejayaan. Satu projek dapat
perhatian Kementerian sehingga dapat budget perlu dihormati.

Satu masalah untuk kita sebagai komuniti atasi. Kita tidak ada satu
syarikat yang kuat untuk cadang dan laksanakan apa jua yang
dicadangkan dalam mailing list ni. :(

Tanpa melihat codes dan infra SisPA. Masalah boleh dikatakan timbul
daripada aplikasi itu sendiri. Kod sudah betul apabila dibangunkan
untuk tugasan tertentu dan kapasiti jangkaan. Namun apabila ia
dibesarkan tugasan dan capaian, kodnya perlu review semula, malah
perlu bina semula berdasarksn spesifikasi baru.

Kesilapan saya lihat sering berlaku dalam pembangunan. Apabila
aplikasi yang baik diketengahkan ke tahap kebangsaan maka telah
dianggap boleh "copy" dan "paste" kepada server yang lebih besar dan
network yang lagi besar. Satu kesilapan yang sering terjadi.

Ia umpama, membina kereta kancil untuk bawa 4 orang (tahap Negeri) dan
dengan tiba-tiba ia ditambah untuk kebangsaan, dengan kod masih umpama
kereta kancil maka hendak bawa orang yang 14 kali ganda.... Muat ke?

Untuk langkah sementara.

1) Kurangkan beban proses kepada web server dengan reverse proxy. Ini
diharapkan dapat cache sesetengah page request. Cuba Nginx atau Vanish

http://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_proxy

2) Kurangkan beban proses PHP dengan gunakan PHP Accelerator

http://en.wikipedia.org/wiki/PHP_accelerator

Antaranya eaccelerator

http://eaccelerator.net/

3) Gunakan memcached

PHP5 ada buildin support untuk memcached untuk sessions

http://www.dotdeb.org/2008/08/25/storing-your-php-sessions-using-memcached/

Semua diatas hanya sementara. Mungkin ok dan mungkin tidak. perkara
yang terbaik adalah rebuild balik perisian untuk menyokong memcached
sebagai contoh dan sebaik gunakan Framework seperti cakephp.

Sekian, terima kasih.

Rujukan

http://bakery.cakephp.org/articles/rynop/2010/09/10/using-memcached-to-run-your-sessions

http://www.junauza.com/2011/03/relational-database-management-system.html