Tolong dibaca aturan di footer dibawah
--------------------------------------
Sukseskan Pulang Basamo Juni 2008

Wa' Alaikum salam,

Sekarang baharu saya tahu yang Sumatra adalah kedua terpesat dalam kadar
pembangunan selepas pulau Jawa. Saya juga saperti anda kerana tidak mengikuti
perkembangan muta'akhir data dan statistik pembangunan Sumatra.

Baik sekali kepada mereka dalam rantaunet ini yang ada akses pemahaman tentang
KEJORI dan Pakatan Segi Tiga Utara antara Malaysia, Selatan Thailand dan Utara
Indonesia dapat menjelaskan kekudukan sebenar dan kemanfa'atan yang diterima
oleh pehak Indonesia dalam pakatan pakatan ini. Sefahaman saya, seimbas lalu,
menunjukkan bahwa Singapura telah memfa'atkan sepenuhnya pakatan KEJORI.
Mungkin ini berlaku kerana kita sendiri tidak bersungguh menfa'atkan nya dengan
baik.

Saya mempunyai keyakinan bahwa telah ada ulasan, analisa dan penilaian, samaada
di peringkat antarabangsa maupun dalam konteks Indonesian Midterm Policy
Review, mungkin di BAPPENAS atau NGO atau badan pengusaha atau perorangan,
sehubungan dengan pakatan Segi Tiga Utara dan KEJORI. Di harapkan juga dalam
ulasan, analisa dan penilaian ini ada juga dikaitkan dan melihat dari kacamata
Sumatra. Kalau kacamata atau kemasukan kemasukan Sumatra tidak terlibat, maka
sampai masanya kita berusaha melakukan untuk memperbaguskan lagi pasaran
dalaman dan luaran Sumatra.

Mari kita bersama membantu menonjolkan perspektif masa depan perdaganagan
Sumatra dari pandangan dalaman Sumatra sendiri. Perspektif ini bukan bertujuan
sebagai satu masa depan gantian/ alternative future Sumatra atau perdagangan
Sumatra. Malah, ianya sebagai hidangan melengkapi/complementing rancangan
nasional tentang Sumatra.

Saranan saranan saudara tentang mempertahankan nilai nilai, budaya dan seni
tempatan serentak dengan pembangunan, perdagangan dan kewirasataan Sumatra
adalah suatu yang freshing. Dalam kemajuan kita mesti mengambil  kira faktor
dimensi bukan-ekonomi/noneconomic dimensions. Malah, factor ini sama handalnya
dengan kemajuan ekonomi. Telah diakui bahwa dalam perdagangan kewirasataan
antarabangsa, faktor kelainan budaya dan seni setempat adalah tarikan terkuat
para pelancong antrabangsa. Mereka ingin sekali melihat kelainan ini dalam
konteks aslinya. Oleh keran itu mereka sanggup datang dan melihat dari dekat.
Oleh itu dalam pakaj daya tarik kewirasataan Sumatra faktor local human
interaction ini sangat diutamakan.

Sekiranya tersalah dan terkasar bahasa saya mohon ma'af.

 Wariki Sutikno <[EMAIL PROTECTED]> wrote:
Assalamu alaikum wr.wb.