Begini aja dech biar gampang ...daripada referendum ... cape' dan lama....belum tentu semua pihak puas....

Daripada diadakan gencatan senjata..tapi tetap saja ada senjata selundupan entah darimana di keduabelah pihak, dan daripada dipersenjatai malah menimbulkan korban "tidak terkendali" di kedua belah pihak...bagaimana kalau saya usul :

Masing - masing pihak mempersiapkan 100 orang terkuat, terlihat, terpandai dalam berperang. Kemudian masing - masing pihak akan diberi senjata HANYA pedang dan tameng. Dikumpulkan di sebuah lapangan terbuka. Disisi lapangan di siapkan Dokter-dokter terlatih untuk merawat luka.

Peraturan pertempuran : HANYA melukai dan TIDAK BOLEH membunuh ....

Yang menang akan diberikan hak-hak kemerdekaan OR integrasi sepenuhnya kepada mereka, dan yang kalah akan dilindungi hak-haknya dan diperlakukan adil oleh yang menang.

Setuju ???

Terkesan agak jahat....tapi kalau dilihat lebih jauh sebenarnya ini adalah cara yang adil, beradab dan dapat diterima oleh semua pihak.

Yang menang PASTI adalah yang mempunyai KEYAKINAN yang kuat dihati mereka masing-masing....akan terlihat siapa yang sebenarnya pengecut..... !!!

Kalau cara ini diterima....untuk pro kemerdekaan .... yang ditaruh dibarisan paling depan adalah XANANA.... :-) Kita lihat saja....berani nggak dia berperang ....untuk pro integrasi yang ditaruh paling depan ...... (siapa ya ???)

Hadeer

Kirim email ke