At 12:52 PM 1/15/99 -0500, you wrote:
>Drodzy Poland-lowicze
>przed chwila zostalam zbesztana ( w prywatnym liscie) przez jednego z
>uczestnikow listy, ze opisujac podatki w Kanadzie namalowalam
>cukierkowa laurke o Kanadzie.  Wiec jeszcze raz podtrzymuje to co
>napisalam podkreslajac jednoczesnie, ze to co opisalam dotyczy mnie i
>tylko mnie. Nie musze Wam pisac rzeczy oczywistych, ze moze
>wiekszosc pracujacych w Kanadzie  nie ma dental, pension czy
>extended health plans oraz  placi mniejsze  lub wieksze podatki
>Ania

To nie bylem ja! Choc rzeczywiscie, jesliscie jeszcze nie zauwazyli, lubie
sie czepiac, a jakis rok temu wymienialismy z p. Ania prywatne listy na ten
sam temet po jej podobnej wypowiedzi.

Wiec rzeczywiscie, o ile podane poprzednio przez kogos stopy 17%, 29% czy
iles tam byly kompletnie mylace bo dotyczyly tylko podatku federalnego, to
podatek (federalny + prowincjonalny) w wysokosci 37% dochodu jest dla
inteligenta (a nie np. rekina finansjery czy innej greenspanowej zarazy) w
Kanadzie chyba dosc typowy.  Jesli to rzeczywiscie tylko podatek (z
wylaczeniem obowiazkowych skladek na emeryture, ubezpieczenie od bezrobocia
itp) i rzeczywiscie 37% _dochodu_ a nie np. tylko tylko "marginal rate",
czy tez 37% od _taxable income_, czyli dochodu po odjeciu roznych rzeczy
to, jesli dobrze pamietam,  swiadczyloby nawet o calkiem niezlych zarobkach.

Ale oprocz tego sa oczywiscie, jak w wielu innych krajach, podatki
posrednie, przede wszystkim konsumpcyjne. W Ontario dwa odpowiedniki VAT
wynosza w sumie 15%, i nie sa wliczane w cene produktu czy uslugi, lecz
doliczane do niej przy kasie. W rezultacie "dzien wolnosci podatkowej"
wypada chyba gdzies w poczatkach lipca (zaraz po "Canada Day :-),
oznaczajac laczne podatki nieco ponad 50%.

W Europie jest pod tym wzgledem raczej gorzej, ale co byscie  powiedzieli o
moim zakatku Azji: VATu nie ma, podatkow konsumpcujnych tez, clem obkladane
sa bardzo nieliczne tylko towary, a maksymalny podatek dochodowy wynosi
15%. Tzn progi i stopy i jakies odliczenia sa dosc podobne do innych
krajow, ale jesli obliczony na ich podstawie podatek zaczyna przekraczac
15% calosci dochodu, to jest do tej sumy redukowany.

A do tego jest jednak troche (napewno mniej niz w Kanadzie) finansowanej
przez panstwo oswiaty, kultury, opieki spolecznej sluzby zdrowia, itp.

Michal Niewiadomski

Odpowiedź listem elektroniczym