Andrew Kobos <[EMAIL PROTECTED]> pisze:

> [...]

> Natomiast nie dziwie sie, ze PM Jean Chretien, czlowiek madry, rozsadny i
> pragmatyczny, a przede wszystkim uczciwy i z zasadami, nie chcial miec w
> Auschwitz Polakow kolo siebie. Gospodarzy polskich, pewnie musial, ale z
> pana Conrada [sic!] mogl zrezygnowac. Moze nawet nie dlatego, ze mial cos
> osobiscie prezeciwko niemu (jak mowie, nie znam czlowieka), ale PM zapewne
> zna np. glosy pewnych polonijnych gazet torontonskich, pelne czystego
> antysemityzmu. KPK nigdy nie odcial sie od tego, w niektorych
> organizacjach polonijnych i to tych waznych, antysemitism is ramping.

Panie Andrzeju, podam moze w skrocie informacje przekazne przez pana Lucjana
Konrada, prez. Zarz. Gl. KPK w polskim programie TV z Toronto w ostatnia sobote
23 stycznia 1999.

Prezes KPK zyje w Kanadzie od 40 lat i poraz pierwszy jest zasmucony i oburzony,
ze biuro premiera Kanady (PMO) potraktowalo KPK jako obywatela drugiej kategorii.
Informacje uzyskane z PMO mowily, ze misja bedzie czysto handlowa, jak to zwykle
ostatnio premier zabieral ze soba ekipe biznesmenow. KPK moglby jeechac, ale nie
jako oficjalnie zaproszona organizacja w samolocie premiera. Koszt $4000.- dla
jednych moze sie wydawac nie za wysoki, ale gdy nie ma pieniedzy w kasie, to
jest sporo.

Na wszelki wypadek skontaktowali sie z PMO w celu potwierdzenia, czy to ma byc
WYLACZNIE misja handlowa i czy przypadkiem nie bedzie jakichs innych aspektow
w czasie tej wizyty. Uzyskali potwierdzenie, ze to bedzie wylacznie misja
handlowa. Zdecydowali nie jechac.

W poniedzialek, 19 stycznia dowiaduja sie, ze premier zamierza odwiedzic
Oswiecim i zabiera oficjalnie na koszt rzadu delegacje Kanadyjskiego Kongresu
Zydow (Canadian Jewish Congress, CJC). Gazety w Toronto podaly oswiadczenie CJC,
ze trzy osoby leca z premierem na koszt panstwa. Podobnego zaproszenia nie
otrzymal KPK pomimo interwencji i protestow.

Poraz pierwszy w historii Kanady jedzie premier z wizyta do Polski i Ukrainy.
Nie zaproszono oficjalnie ani reprezentantow Kongresu Ukrainskiego, ani KPK,
ale oplacono koszta podrozy dla Zydow.

Pan Conrad podkreslal, ze KPK nie ma nic przciwko CJC. Wprost przeciwnie,
KPK ma bardzo dobre stosunki z CJC i w ciagu ostatnich lat te uklady bardzo sie
poprawily. Nie ma problemu z CJC, jest problem z biurem premiera i jego doradcami,
ktorzy zle doradzili premierowi i udzielili nieprawdziej odpowiedzi na pytanie
ze strony KPK.

KPK apeluje do Polakow w Kanadzie, zeby wyrazili swoja opinie, swoje niezadowolonie
ze sposobu, w jaki zostali potraktowani przez PMO. Telefony do PMO i faksy, listy
i telefonu do srodkow masowego przekazu, do poslow (MP, MPPS). Osoba w PMO, do ktorej
adresowac listy i faksy: Peter Sparks.

Peter Sparks powiedzal, ze decyzja dotyczaca wizyty premiera Kanady w bylych
obozach smierci z przedstawicielami tylko grupy zydowskiej zostala podjeta
"ze wzgledow tylko premierowi znanych - jest to wizyta prywatna i premier
moze na nia zaprosic kogo chce".

Telefon do PMO: (613) 957-5508 (Peter Sparks),  faks: (613) 957-5571

UWAGA:
   KPK prosi, zeby kontrolowac, co sie pisze lub mowi i zeby nie atakowac
   srodowiska zydowskiego, a jedynie koncentrowac sie na atakowaniu premiera
   i jego biura. KPK nie ma zadnych pretensji w stosunku do CJC.

Jeden z uczestnikow Poland-L, pan Andrew Golebiowski <[EMAIL PROTECTED]>
dodaje (Mon, 25 Jan 1999 10:20:58 -0500) na innej polskiej liscie dyskusyjnej
[EMAIL PROTECTED]:

CzP

Odpowiedź listem elektroniczym