Witam,

Kazdy w pewnej mierze zdaje sobie sprawe, ze wynik glosowania na
poszczegolnych kandydatow zalezec bedzie od ich aktualnej pozycji w
ocenach OBOP czy tych wlasnie internetowych rankingow.

Wydaje mi sie, ze mam na te socjalna wlasciwosc wyborow dosc mocny
przyklad. Otoz korzystajac w wynikow htpp://www.prawybory.pl zrobilem wykres
poparcia jakie maja poszczegolni kandydaci w funkcji ich kolejnosci. Jakiez
bylo moje zdziwienie, gdy okazalo sie, ze dane te najlepiej opisuje funkcja
eksponencjalna! Gdy wiec wzialem jeszcze dane z portalu
http://wybory.onet.pl oraz z portalu Webmedia - przekonalem sie, ze ta
wlasciwosc, iz mozna wyniki opisac funkcja eksponencjalna, jak najbardziej
pasuje rowniez i do tamtych danych!

Oto prosze odpowiedni wykres:

        http://www.iyp.org/prezydent/ranking.gif

Wlasciwie, to mozna jedynie spekulowac na temat matematycznego opisu i jego
uzasadnien. Nasuwa sie wlasnie wspomniana przeze mnie mysl, pewnie wiazaca
sie z wlasnoscia funkcji eksponencjalnej, ta ze jej pochodna jest
proporcjonalna do samej funkcji i pewnie prawdopodobienstwo iz glos oddany
zostanie na konkretnego kandydata jest proporcjonalne do ilosci glosow juz
oddanych na tego kandydata.

Postaram sie uzbierac z czasem wiecej wynikow i przeprowadzic wiecej analiz.

Pozdrawiam,
zb.