Oto wypowiedzi Zbigniewa Herberta z filmu "Obywatel poeta", ktory
okazal sie byc pierwszym "polkownikiem" III RP w telewizji publicznej.
Telewizja domaga sie wyciecia tych wypowiedzi.

Malgorzata

                                             -o-o-o-

  Ja lubie rzeczy i w pisaniu, i dzialalnosci, ktore maja poczatek,
  srodek i koniec. Otoz ja nie wiem, co mozna uwazac za pocza-
  tek nowej Polski. Moja teza jest nastepujaca:

      W Polsce panuje neokomunizm. Nie odwoluje sie on do
      ideologii, ale stara sie i bardzo dobrze mu to wychodzi,
      urzadzic z kapitalizmem. Powiada: do diabla z Karolem
      Marksem i Engelsem, wladza to pieniadze, pieniadze
      to banki. Opanujmy banki, opanujmy struktury gospodar-
      cze, w kazdym razie kontrolujmy je bardzo wyraznie.
      Wtedy bedziemy zyc.

                                               -o-o-o-

      W decydujacym momencie w latach 1945-47, kiedy ludzie
      nazywani bandytami umierali w lesie za Polske, on [chodzi
      o Czeslawa Milosza] pisywal felietony, niestosowne,
      w "Dzienniku Polskim", za co dostal (bo tak to trzeba
      nazwac) posade attache kulturalnego w Stanach.

      Ja nie wymagam od przyjaciol, zeby byli zawsze mojego
      zdania. Tylko zeby nie byli zdania tak przeciwnego, tak
      konformistycznego i tak wazelinarskiego, ze sie nie da
      tego jesc, czy patrzec nawet na to.

      I doszlo do takiego spotkania w Kalifornii, gdzie on powie-
      dzial, te swoja szalona kwestie o przylaczeniu [Polski] jako
      siedemnastej republiki. To bylo morderstwo intelektualne
      na swojej ojczyznie. Wiec tak, jak napisalem w liscie,
      wstalem i wygarnalem, wscieklosc dodala mi skrzydel.

                                            -o-o-o-

      Michnik jest manipulatorem, z wlasnej swej woli. To klamca,
      oszust intelektualny. Ideologia tych panow, to jest to, zeby
      w Polsce zapanowal socjalizm z ludzka twarza. To jest
      widmo zupelnie juz dla mnie nie do zniesienia. Jak jest
      potwor, to powinien miec twarz potwora. Ja nie wytrzymuje
      takich hybryd, uciekam przez okno z krzykiem.

                                            -o-o-o-