http://info.onet.pl/1,15,11,7372004,22038266,1166160,0,forum.html

Cytaty z Miłosza - wszyscy powinni je przeczytać, a potem dyskutować!!!
Jestem absolwentem polonistyki UJ,gdzie przerabiałem dość głeboko twórczośc Miłosza , m.in. na zajęciach z prof. J. Błońskim.. Wczoraj przyjechałem z W-wy do Krakowa m.in. na pogrzeb zmarłego poety i nie mam zamiaru kwalifikować swojego wzoru poprawności politycznej,która ponoć ma być wyznacznikiem jakiś standartów przyzwoitości... Znam osobiście prof J. Majdę ( także prof UJ )i bardzo go cenię za uczciwośc , erudycję i nonkonformizm intelektualny - autora tych wypisów, którch ujawnienie tak niefrasobliwie zostało zinterpretowane przez niektóre media. Co zabaczyłem na Kazimierzu? Ulica Skałeczna - prowadząca do klasztoru OO.Paulinów i koscioła św. Stanisława kościoła obstawiona przez kilka pojazdów patrolowych krakowskiej Służby Porządkowej. Przed samą bramą zakonu cywilny samochód opel atra blokuje wjazd, w nim krótko ostrzyżony funkcjonariusz rejestruje wchodzących turystów. Na dziedzińcu już oficjalne dwa samochody patrolowe policji, jeden z mundurowych "przypadkowo" filmuje kamerą cyfrową wszystkich zwiedzających katedrę. Wchodzę do pomieszczeń z sarkofagami. Zakonnik nieco spięty sytuacją przed klasztorem uprzejmie wskazuje mi miejsce tuż za wejściem po lewej stronie gdzie ma zostać postawiony nowy sarkofag. Dalej po tej samej stronie nieco spatynowany kamienny grób Wyspiańskiego. Wychodzę z powrotem na dziedziniec, mijam kilku cudzoziemców, na plecach znów czuję obiektyw kamery. Za bramą spotykam grupkę kilku kobiet z proporcami na których szarfach widnieją cytaty z utworów Cz. Miłosza. Można też wpisać się na listę protestujących przeciw pochowaniu poety na Skałce, która ma zostać przedstawiona kardynałowi F.Macharskiemu. Sam kardynał i kuria nie chcą w piątek przemarszu konduktu z Rynku (Kościół Mariacki) na Skałkę w obawie przed trudnymi do przewidzenia incydentami. Jedna z kobiet wręcza mi odbitkę ksero ręcznie zapisaną wyraźnym , prostym pismem - oto jego treść: "Z twórczości Czesława Miłosza -"Polska to ciemnogród" (Prywatne obowiązki. Olsztyn 1990,s.68), -"Polak jest świnią, bo urodził się Polakiem" (Prywatne obowiązki, s.77 ) -"Dla Polaków nie ma miejsca na ziemi" (Rok myśliwego, s.162 ) -"Na polskość jestem alergiczny" (Prywatne obowiązki s.66 ), -"Patriotyzm i Ojczyzna, czyli wartości zbiorowe. Jest mi to najzupełniej obce" ( Tygodnik Powszechny, 1996, nr 9 ), -"Trzeba przyłączyć Polskę do Związku Radzieckiego" ( Dziennik Polski, 1998, nr 273 ), -"Wysadziłbym Polskę w powietrze" (Rodzinna Europa, W-wa, 1990, s.273 ), -"Robotnicy polscy to szczuropolacy" (Zniewolony umysł, 1990, s.293 ), -"Polscy chłopi to ohydni śmierdzący głupcy" ( j.w.), -"Brzydzę się romantyzmem, romantyzm to zaraza" (Zaraz po wojnie, s.277 ), -"Pan Tadeusz jest opowieścią z dość głupawą akcją" (Ziemia Urlo, s.134 ), -"Moja niechęć do przywódców AK była silna" ( Rodzinna Europa, s.258 ), -"Nie zawrę nigdy ptrzymierza z polskim katolicyzmem... czyli nie poddam się małpom" (Rodzinna Europa, s.93 ), -"Nie jestem moralistą" (Dziennik Polski, 2000, nr.228 ), -"Matka Boska Częstochowska... pod Twoją obronę pogańska bogini" (Traktat teologiczny), Miłosz dyskwalifikuje twórczość wszystkich wybitnych pisarzy 19 i 20 wieku, a szczególnie Norwida, Prusa, Sienkiewicza, Źeromskiego,Wyspiańskiego. Czesław Miłosz był prawnikiem, na ocenach wartości utworów literackich zupełnie się nie zna. Kpi też Miłosz z wielkości religijnej święta Bożego Narodzenia (Piesek przydrożny, k-w, 1997 s.47 ), -"Stolica (Warszawa) wydawała mi się po Wilnie Babilonem nieprawości" ( Zaczynając od moich ulic, Wrocław,1990, s.195 ), -"Polska jest krajem ze "słomianymi strzechami i analfabetyzmem" (Prywatne obowiązki, s.78 ). --- Pozdrawiam wszystkich ciekawych życia! Instygator?.

~jan, 2004-08-26 18:18

Odpowiedź listem elektroniczym