Am sa spun o mica povestioara :)

Umanitatea este dependenta de ban. Banul nu creste in copaci (iar daca ar
creste, am trai experienta Zimbabwe) si nu ai prea multe moduri de a-l
obtine. Ca sa-l obtii, vinzi si pielea ursului din padure daca gasesti
doritori. Incearca sa renunti la ban si vezi daca reusesti. Vezi cati geeks
gasesti care sa se dedice noului sistem si sa faca treaba buna si cati o sa
se planga ca aia care fac treaba nu fac treaba mai repede sau ca-s niste
incompetenti atunci cand introduc din greseala un bug mic in aspiratorul
automat pe care hamsterii il au in casa.

Comunistii aveau o idee, miscarea Zeitgeist are o idee mai buna decat
comunistii. Totul poate fi automatizat, oamenii nu trebuie sa munceasca
fizic decat daca vor. Somaj 100% (adica nimeni nu are un loc de munca, nu
face program 9-5, nu primeste salar lunar), dar toata lumea are ce manca,
are unde locui, se poate distra in voie, poate vizita ce vrea si unde vrea
in voie. Nici macar nu trebuie introduse ratiile de mancare ca in comunismul
"de dupa '80", dar sistemul sa te tina "fit" si sa nu devii obez, si in
acelasi timp mancarea sa nu fie risipita in halul in care e risipita acum
(se risipeste atat de multa mancare, incat au aparut oameni - numiti
freegans - care traiesc efectiv din ce arunca supermarketurile la gunoi -
mancare buna, nealterata, singurul defect fiind ca a depasit termenul de
valabilitate).

Sa presupunem ca intr-o zi toata lumea s-ar decide sa implementeze sistemul
Zeitgeist. Zic "s-ar decide", pentru ca orice oranduire impusa cu forta va
sfarsi rau mai devreme sau mai tarziu. Cat credeti ca va rezista sistemul
pana cand zgarcenia si setea de putere il va dobori? Se va incepe prin
restrictionarea bunului cel mai de pret: hrana. Daca tu esti cel care detine
hrana, ai lumea sub papuc. Momentan banul este folosit si ca mijloc de
restrictionare a hranei, ca sa te faca sa alergi dupa bani, iar atunci cand
alergi dupa bani esti sub papucul celui care are banul. In sistemul
capitalist de bine de rau sunt mai multi cei care au bani si nu esti la
cheremul unui singur "lider maximus" si intr-o economie functionala daca
te-ai saturat de "lider maximus" al firmei in care lucrezi, poti sa te duci
la un alt "lider maximus" care te trateaza mai bine (sau macar plateste mai
mult), fara sa fii impuscat la "granita".

Dpdv al psihologiei maselor, miscarea Zeitgeist n-are nici o sansa. Cu
comunismul am vazut deja cum a mers. Teoretic, in sistemul Zeitgeist cei
care ar incerca sa puna stapanire pe avutul lumii si-ar lua cafteala de la
restul populatiei. Dar aceeasi teorie exista identic in democratie. Merge?
Nu :) Pentru ca totdeauna se va gasi cineva sa-ti puna sacul negru pe cap
(imagine de referinta: Libia, femeie care tipa in gura de sarpe ca a fost
violata de oamenii lui Gaddafi; declarata "tradatoare" de o femeie imbracata
traditional si apoi, cand sa fie scoasa din hotel de oameni in civil,
aceeasi femeie imbracata traditional s-a grabit sa-si faca datoria fata de
tara si sa-i arunce un sac negru peste cap primei, fara sa exprime nici un
fel de remuscare) si sa te faca disparut, iar cei din jur sa nu intervina,
de teama sa nu pateasca si ei la fel.

In concluzie, oricat de buni si meticulosi ar fi inginerii si oricat de
intelegatori si destepti ar fi antreprenorii, sunt fortati sa faca ceva ce
"merge si-asa", pentru ca altfel nu s-ar incadra nici in buget nici in
timpul alocat de "cincinal". Din cauza asta e foarte greu sa dai vina doar
pe inginerii slabi sau pe investitorii turbati de lacomie. Umanitatea e
legata de ban, de productie, de economie. Ca gandesti altfel decat "media
umana" nu schimba cu nimic realitatea de zi cu zi, care defineste in final
"umanitatea". Mai rau, din cauza ca "mama prostilor e intotdeauna gravida"
(din cauza ca "mama desteptilor" avorteaza, pe cand "mama prostilor" nu),
cat timp lasam prostii sa ramana prosti, Utopia va fi tot mai departe. Cu
atat mai mult cu cat ne mintim singuri ca-i educam pe prosti (i-am trecut
prin scoala, le-am dat o diploma, ne spalam pe maini).

Sper ca am raspuns la intrebare :)

2011/4/3 Codruta N <sustr...@gmail.com>

> Da' de cand inginerii slabi si "investitorii" turbati de lacomie inseamna
> musai "umanitatea"?
>

> Codruta
>

> *From:* dan G <d...@ghiocel.com>
>

> Mama, mama, ce parere proasta ai despre umanitate!
> Ce pacat ca inginerii astia prosti nu te-au consultat inainte de a se apuca
> de treaba!
> O multime de vieti ar fi fost salvate!
> Dan G
> On 4/2/2011 5:51 PM, Gushterul LAIR wrote:
>

> Mironova is founder of the Movement for Nuclear Safety:)

> [...]

Raspunde prin e-mail lui