Haa tu hah, tu namuah tu, bialah nak sato pulo saya sakaki:
Sejak abad ke 7 hanyolah Kerajaan Melayu Minangkabau sebagai kerajaan
pertama maupun terakhir dan satu2nya yang pernah bakuaso didaratan Sumatera
Bagian Tengah, arati e bana caro kini disabuik sabagai daerah propinsi
Sumatera Barat, Sebagian besar daerah di Propinsi Riau / Daratan dan
Sebagian daerah di Propinsi Jambi.

Kok lai ado bana Kesultanan2 kecil Melayu non Minangkabau seperti Kesultanan
Siak [kini tasabuik sebagai Kabupaten Siak hasil pemekaran dari kabupaten
induk Bengkalis] maupun Kesultanan Palalawan [kini lah manjadi pulo
Kabupaten Pelalawan hasil pemekaran dari kabupaten Kampar] namun bagi urang2
yang jujur terhadap sejarah pasti mangarati bahwa kedua kesultanan tersebut
mempunyai hubungan Vertikal ka Istano Pagaruyuang, arati e ado pakirim Ameh
Manah tando katunduakan kapado Daulat Pagaruyuang.

Di dindiang Istana Sultan Siak terdapat semacam prasasti yang mangatokan
bahwa Penabalan / pengangkatan Sultan Siak harus mandapek idzin dari Rajo
Minangkabau sarato Pangulu Luhak Nan Tigo (antah kok prasasti tu kini alah
ba andokan dek urang2 tertentu untuak mukasuik tertentu pulo).

Kok ado bana hubungan kedua kesultanan tersebut dengan Kesultanan Lingga
maupun Kesultanan Penyengat di daerah Kepulauan Riau maupun kesultanan2 lain
didaerah Semenajung Tanah Melayu (Malaysia sekarang) nan jaleh kedua
kesultanan tersebut tidak pernah menguasai seluruh wilayah Riau Daratan
arati e bana kekuasaan Sultan tersebut indak sampai bana ka hulu mandakek
kabateh daerah pegunungan / Bukit Barisan.

Kesultanan Siak iyo Siak dibagian Muaro sajo indak sampai ka hulu2 sungai
Siak tu bana seperti Tapung dan sekitarnya, terbukti di daerah Tapung bahaso
dan budaya rakyatnyo adolah Budaya Tigo Baleh Koto Kampar nan manganut
ajaran Datuak Parapatiah dan Datuak Katumangguangan, baitu pulo Istana
Kerajaan Pelalawan nan talatak arah ka muaro Batang Kampar indak sampai bana
pengaruhnyo kadaerah hulu bahkan di Taratak Buluah sajo penduduk aslinyo
basuku bantuak Urang Tigo Luhak, jadi jelaslah bahwa memang tidak pernah
Kesultanan Siak maupun Pelalawan manguasoi seluruh daerah Riau Daratan.

Baa lai? Dizaman Penjajahan Balando saluruah rakyat Minangkabau dibawah
pimpinan unsur2 Tali nan tigo sapilin, Tungku nan tigo sajarangan [niniak
sarato jo mamak, urang alim sarato jo ulama, urang nan cadiak sarato pandai]
tanpa saling mendominasi satu sama lain ba-samo2 bangkik malawan Kolonial
Belanda labiah2 satelah agak talambek menyadari bahwa kaum adat di Luhak
Tanah Data balawanan jo Kaum Paderi samo aratinyo malawan dunsanak sendiri,
tapi bialah walau talambek labiah elok pado lupo samo sakali, tu mah
akhianyo kemegahan Minangkabau pupuih baganti dengan penderitaan dibawah
penjajahan.

Dengan berhasilnya Belanda menguasai semua daerah di nusantara tak
terkecuali kerajaan Minangkabau dijadikan satu wilayah administrasi
pemerintahan Hindia Belanda, hingga 1958 pemerintah pusat berdasarkan
Undang2 no.61 tentang Pembentukan Daerah2 Swatantara Tingkat I  maka Ranah
Minang, Tanah Jambi dan Riau / Kepulauan dijadikan Propinsi Sumatera Tengah
yang berdiri sendiri.

Ditahun 1959 Pemerintah Pusat memecah Propinsi Sumatera Tengah menjadi
Propinsi Sumatera Barat, Riau dan Jambi, sayangnya pembagian daerah tersebut
tidak memperhatikan nilai2 kesatuan budaya sehingga sebagian bekas wilayah
Kerajaan Minangkabau menjadi ciut, dengan catatan kita kehilangan wilayah
kesatuan adat dan budaya Minangkabau antara lain Muaro Takuih, Muaro Mahek
sampai ke Bangkinang, Kuok, Aia Tirih, Danau Bingkuang, Taratak Buluah
hinggo ka Gunuang Sahilan, tamasuak Tapuang, Patapahan, Koto Garo, Rokan,
Tambusai, Rokan Hulu Duo Koto yang kaya Migas, hinggo ka daerah Taluak
Kuantan, Lubuak Jambi dan Kuantan Singingi.

Baa kini lai? Namo Minangkabau lah di ilangkan urang dari kedaulatan wilayah
dituka jo istilah Riau, sasudah tu ditambah lo jo tojeh ciek lai seolah2
urang Melayu non Minangkabau yang bahaso sehari2nyo mirip bahaso urang di
semenanjung Melayu (Malaysia kini) dikesankan se-olah2 sebagai penduduk asli
diseluruh propinsi Riau, labiah2 dek karano propinsi nyo banamo propinsi
Riau pado hal nan arah ka pantai iyo batua tapi nan ma arah kahulu tantu
dunsanak awak we e tu mah, dek indak ado kaum cadiak pandai nan rajin
basorak, lah diasak urang labuah mangkeh lalu, lah dituka urang cupak dek
rang panggaleh, labuah lah diasak urang lalu, hinggo nan disabuik urang
minang adolah urang Sumbar dan dicap sebagai pendatang / perantau di daerah
Riau, kito sebagai urang Melayu Minangkabau yang menetap di Pakanbaru dan
sekitarnya, di nagari niniak muyang kito sendiri dicap sebagai urang
pendatang, kok indak tau kito maso kito indak tau indak kaba'a bagai doh,
itulah kini nan marumik, tambo adat yang mangatokan " jauah nan buliah
ditunjuakkan, dakek nan buliah dikakokkan, kok ilang tulisan dibatu di
limbago ado juo" sebagai tanah pusako dari niniak muyang urang Minang lah
indak bulek lai.

Jadi kok kini tampaknyo alah ado kesadaran kito untuak manjujuang tinggi
perjuangan niniak muyang kito saisuak, seperti kamaubah namo propinsi
Sumatera Barat ex Keresidenan Sumatera Barat yang produk Bulando tu manjadi
Propinsi Minangkabau iyo paralu disokong, mari kito dorong sumangaik
kejuangan Datuak Perpatiah dan Datuak Katumangguangan didado kaum cadiak
pandai dan niniak mamak kito, jan hanyo manjadi ciloteh dipalanta ko sajo.

Kok dipikia2 lah katinggalan kito ko mah, jagolah lai, Kerajaan Banten lah
mancogok jo Propinsi Banten, baitu pulo Propinsi Papua, baa gak ati?

Sebagai Informasi, indak lamo lai propinsi Riau kapacah duo atau mungkin
bisa pacah tigo, partamo kalahia Propinsi Riau Kepulauan dengan ibu kota
Tanjuang Pinang, kapatangko urang Bengkalis nandak tagak sorang pulo manjadi
Propinsi Bengkalis, ini sangat mungkin terjadi hinggo ko iyo ko ha tinggalah
Riau Daratan, kok lah bantuak iko, lah buliah pulo sebagian Riau Daratan eks
Rantau Minangkabau masuak baliak manjadi Propinsi Minangkabau Raya, samo2
kito pacintokan, antah kok indak?

wasalam
Arman Bahar Piliang Malin Bandaro

Ket: [email_anda] = isikan alamat email anda tanpa tanda kurung