Wa'alaikum salam WW, da Man.
Kapatang lai tadanga da Man (da Muzirman) manyaru, lai pulo ado niat nak
manjawab saruan tu sacapek mungkin, tapi ado-ado sajo halangannyo, TGM
kapatang sadang tangguang bana, pakaian sadang basah pulo, biasolah pulang
dari sawah, lai babisiakkan ka mak Saaf, kok batanyo da Man beko, tolong mak
Saaf kecekkan baraso TGM nas pulang ka rumah sabanta mangganti pakaian nan
sadang basah, sambia manuka pakaian, dikaja an juo makan sakadar sakanyang
paruik, hehe...

Satantangan basiinsuik tu da Man, nampaknyo lah manjadi alamnyo baitu, alias
evolusi sajo. Namuah bana awak nak capek pakai gigi saratuih, kalau indak
sasuai jo suaro nan banyak, tantu akan malancin surang sajo awak, tapisah
dari kelompok, kalau demikian adonyo bak kecek bu dosen di Padang (jan
bangih lo bu dosen di Padang, hehe...ssssst) sulik mancapai TIK kalau awak
main gigi saratuih ampuah sajo untuak urusan manggerakkan kapasitas
kemasyarakatan. Mungkin da Man masih takana hukum Newton I (hukum
kelembaman), kalau awak main basicapek sajo maelonyo, main sentak sajo, mako
talinyo akan putuih, tapi kalau awak lai namuah basaba maelo barang tu
dengan kecepatan awal nol, kamudian batambah kecepatan tu saketek demi
saketek, mako barang barek tu insya Allah bisa kito gerakkan basamo-samo.
Walaupun baitu, TGM cuma manakok-nakok sajo, antah iyo bantuak tu sabananyo
antah indak, nan jaleh TGM akan jo saba maanyam lapiak nan tabangkalai tu
dengan basiinsuik, walaupun sabananyo lutuik TGM lah taraso angek, urek di
lipatan lutuik ko mulai taraso agak kaku.

Satantangan harmoni, iyo bana tu da Man, harmoni ko adolah kato kunci kalau
awak nak sampai ka tujuan tanpa silang sangketo. Masiang-masiang awak bisa
sajo barusaho meningkekkan harmoni elemen tungku tigo sajarangan, tali tigo
sapilin sasuai jo kapasitas kito masiang-masiang, tapi pado gilirannyo
harmoni dengan kapasitas basamo (komprehensif) nan labiah manantukan. Baitu
juo dengan kecurigaan kito tantang stir oto salah pilin, sahinggo umpamonyo
para elit dan para pejabat di tingkek ateh sajo nan mambantuak harmoni antar
mereka, indak ado sengketa antara mereka (umpamonyo pada kasus Gayus yang
melibatkan sekian pihak pejabat kunci yang harmoni antar mereka), sadangkan
rakyat badarai indak marasokan harmoni tu, mako sesungguhnyo itu bukan
harmoni, tapi mungkin labiah tapek disabuik geng pengkhianat bangsa. Harmoni
nan asasi adolah harmoni nan jaleh-jaleh dirasokan oleh masyarakat umum
apolagi rakyat badarai alias grassroot.Dalam hubungan ko TGM takana pasan
Aristoteles baraso kato rakyat adolah kato Tuhan. Jadi hakim nan paling
sahih untuak harmoni adolah seluruh rakyat.

Sahubungan dengan itu, untuak manjawek pertanyaan da Man nan partamo, sistem
nilai nan dianut khusus untuak Minangkabau raso-rasonyo diungkapkan melalui
Marapalam Charter. Sistem nilai tu dimulai dari nan paliang ringan barupo
adat istiadat, maningkek saketek manjadi adat nan teradat, maningkek saketek
lai manjadi adat nan diadatkan dan berakhir di norma nan disabuik jo adat
nan sabana adat, kalimat Tiado Tuhan Kecuali Allah. Untuak uraian labiah
lengkap indak pulo "abas" bana dek TGM doh, hehe....

Untuak langkah salanjuiknyo, sasuai jo pertanyaan da Man nan nomor duo,
bahubungan jo strategi kito agar sistem nilai nan masih bersemayam di alam
ide tu, dapek lah handaknyo kito bao bana ka alam nyato kito koha, mako
amanah barado di tangan para tokoh jempolan yaitu melalui pemegang resmi
kekuatan rakyat meliputi para legislator nan punyo "will" jaminan mutu, para
tokoh yudikatif jujur jempolan bukan main dan berwawasan jauh ke depan,
basaratoan jo pemegang power eksekutif campin canggih bersih dan lengkap
dengan seluruh norma terpuji lainnyo.

Alah tu da Man, TGM alun minum sajak makan lamak di rumah tadi lai, kok
sakironyo ulasan TGM ado nan salah atau alun tapek, tolong da Man paelok i,
TGM nak minum ciek lu.
Wassalamu'alaikum WW.

TGM, Bkl, 50