From: zuly...@ristek.go.id
Sender: rantaunet@googlegroups.com
Date: Tue, 25 Jan 2011 20:44:48
To: <rantaunet@googlegroups.com>
Subject: Re: [R@ntau-Net] batanyo tantang hak cipta....

Assalamu'alaikum wr wb.
Minta maa sabaleh jo kapalo. Ambo baru ikuik di palanta ko. Namo ambo kok
disingkek ZH Caniago. Dari nagari Rao-Rao Sungai Tarab. Luhak Tanah Data.

Dunsanak sadonyo. Ambo kabatulan karajo di Kementerian Riset dan
Teknologi, sambia maaja di Antropologi Fisip UI. Mancaliak pakaro  nan
dipaetokan, ambo maraso paralu pulo katangah manyumbang pandapek saketek,
kok ka lai mampajaleh pakaro.

Iyo bana tu. Batua sadonyo masuakan dunsanak. Paten itu iyo masalah hukum
positif maso kini, produk masyarakaik maso kini nan dibagi-bagi sacaro
administrasi struktual sipil moderen  nan personalistik. Kiniko tiok urang
bakartu identitas (KTP, SIM, NPWP). Jaleh pulo dimaa alamaik rumah jo
tampek karajonyo. Kok ado karyanyo, tamuannyo, ciptaan barunyo, bisa inyo
daftarkan ka Kementerian Kehakiman, Kok alah mamanuhi syaraik diagiah
kakuatan hukum, paten namonyo. Paten tu malindungi hak-haknyo sabagai
PENCIPTA. Iyo, temuan maso kini labiah mudah diakui hukum, karano jaleh
sia nan mambuek/manamukan/manciptakan. Ado pula undangundangnyo. Apolai
kini lah ado pulo namonyo Komisi Inovasi Nasional (KINNAS). Inovasi tu
aratinyo tamuan baru. Sagalo temuan baru (baiak bantuak, fungsi, konsep
ataupun arstuktur) bisa didukuang dek KINNAS untuak dipatenkan.

Kok suatu tamuan alah dipatenkan nan punyo tingga manunggu kok ado urang
nan ka mambali patennyo, paliang indak sapuluah tahun. Satahu ambo
sapuluah tahun sudah tu patennyo habih. Urang lain bebas maniru, mancontoh
apo nan hak patennyo alah habih  tadi.
Kok dibaok ka randang ala Padang alias Minangkabau. Lai bisa juo
dipatenkan kalau diklaim (diakui) oleh  satu komunitas formal (tacatat di
notaris, ado akta resminyo), sudah tu ado pulo dokumen-dokumen pandukuang
bahaso randang tu iyo tamuannyo. Onde kok baitu, komunitas Minangkabau maa
pulo nan punyo akta notaris  jo dokumen-dokumen otentik? Randang Sumpu
misalnyo. Siapo urang Sumpu nan ka maju minta hak paten ka Kemkumham?

Kok masalah tradisional jo adaik-baradaiak itu cukuik jo PANGAKUAN urang
banyak jo  nan mamacik informasi. Randang Padang eh Minang jo rumah makan
Minang tu kan alah diakui sacaro budaya oleh nagara ko. Buktinyo disahkan
sacaro informatif dek media informasi. Diakui pulo dek dunia internasional
sacaro indak langsuang jo caro mancari randang ka rumah makan Minang,
indak ka waruang Tegal doh.
Pakaro randang ko samo jo pakaro "batiak" alias BATIK nan salasai katiko
alah diakui jadi khazanah budaya Indonesia dek badan dunia, UNESCO.

Manjago hak akuan  (claim right) jo caro mamatenkan masakan Minang samo
rumiknyo jo  national claim  Indonesia teradok  karya-karya seni ingenous
nan alah  mantradisi, tapi dibaok sato jadi identitas diri para diaspora
Minangkabau, Melayu, Sunda, Jawa, Bugis dsb ka Malaysia. Para diaspora
(parantau cino) tu berhak mamainkan karya seni tradisional tanah asalnyo
itu dimanopun inyo barado. Samo sajo jo diaspora Cino di Indonesia nan
mamainkan barongsai di nagari kito. Karano para diaspora tu alah jadi
warganegara satampek, negara itu berhak mangakui kaya seni bawaan nantu
jadi bagian dari kakayaan budaya negaranyo. Bantuak barongsai nan kini
diakui pulo dek Indonesia jadi khazanah budaya nasional. Apo ado nan indak
suko randang jadi masakan paforit dunia? Walaupun mie alah jadi makanan
sahari-hari urang Indonesia, tapi kan kita samo-samo mangakui bahaso mie
tu asanyo dari Cino. Bahaso nasi indak asli Indonesia bagai doh lain tahu
dunsanak?

Jadi, nan jadi kunci dalam pakaro adaik baradaik (kami labiah suko
manyamokan istilah ko jo budaya) labiah utamo pakai PANGAKUAN SOSIAL
(pengakuan normatif, social acknowledgment) dari pado PANGAKUAN HAK PATEN
(patent claim right) nan formal jo rumik (ado law eforcement). PANGKUAN
SOSIAL tu harus timba baliak, iyo diakui dek nan (maraso) punyo, diakui
pulo dek urang sakitanyo. Samo jo pangakuan etnisitas kita sabagai urang
Minang haruih dapek pangakuan dari diri surang, diakui pulo dek urang
Minang nan lain. Urang Minang indak bisa diakui dek urang Padang, apo lai
dek urang Toba. Urang Padang harus diakui dek urang Padang pulo. Iyo indak
mak Ciak?!

Antah panjalasan singkek ambo ko lai cukuik atau balun jaleh, iyo itu nan
bisa ambo sampaikan. Kok talabiah, kok takurang ambo minta maa. Duo puluah
satu  kapalo jo jari kaki-tangan.
Wassalamu’alikum wr wb.
Zulyani Hidayah

> Manyalo snek dunsanak Riri.Barangali utk manjago jaan digunokan jadi iklan
> galeh dek urang.
> Hilman Mahyuddin, MD

>>> lainnya. And, at the end of the day, cucu (atau cucu dari cucunya cucu)