Alaikum salam warahmatullahi wabarakatuhu,

Tapi, Angku Afrijon, dalam contoh nan ektrim saroman nan dicaritokan Gunawan
Muhammad tadi tu, manuruik ambo katubah tu indak sandereh. Mnuruik impressi
ambo katik tu manghina si mati, almarhum Nurcholis Madjid. Kalau ambo di sinan
jadi makmum, lah gata-gata kapalo maacuangkan tangan mambaco astaghfirullah
mangingekkan khatib meleset adab khutbah tu.

Mungkin untuak jalehnyo tanyo ambo dalam postiang sabalunnyo, adokoh larangan
untuak makmum, sarupo ambo dalam cocntoh fiktif tu, maisyaratkan ka khatib
sadang bakhutbah?

Dari segi derajat ibadat, ambo raso-raso, indak tahu kalau ado dalailnyo,
walaupun khutbah marupokan bagian sholat dalam Jumaat, namun derajat sholat
labih tinggi dari khutbah. Kalau saurang Imam sadang sumbayang bajumaah, salah
mambaco ayat, mangko si Makmum nan tahu buliah atau misti mambari isyarat, dan
malahan mampeloki langsung salah baco sadang malakukan sumbayang tu. Indak
paralu manunggu Imam salasai sumbayang doh. Mangaa dalam Khutbah si Makmum
misti manunggu Katik salasai, baru maisyaratkannyo?

Mudah-mudhan ado ustaz kito di Lapau mangatangahinyo.

Salam,
-- MakNgah
Sjamsir Sjarif