> salut
>
> [...]
> practic caut un zfs mai 'low cost' (in materie de resurse), cu suport
> deja bagat in kernel si in distributie (in particular Debian) pentru
> chestii de mai mica amploare

ce inseamna low cost?

folosesc zfsonlinux fara probleme pe un sistem de backup - cu putine
date, ce-i drept - (~1Tb, raid1) creat in 2012 si pe un server imap
(~350Gb, raid1) creat in 2013 care trebuie sa fie up 24x7.

root@mailhost:~# arcstat.pl -f arcsz,l2asize,c,l2size
arcsz  l2asize     c  l2size
  94M        0   95M       0

respectiv

root@home:~# arcstat.pl -f arcsz,l2asize,c,l2size
arcsz  l2asize     c  l2size
 715M      41M  657M    156M

diferenta de consum intre sistemul imap si cel de backup provenind din
cauza ca pe imap am dezactivat si primary cache si secondary cache in
timp ce pe cel de backup am lasat arc-ul sa foloseasca secondary
cache.

root@mailhost:~# zfs get primarycache,secondarycache imapstore/cyrus
NAME             PROPERTY        VALUE           SOURCE
imapstore/cyrus  primarycache    metadata        local
imapstore/cyrus  secondarycache  metadata        local

root@homerouter:~# zfs get primarycache,secondarycache homebackup/ntfs
NAME             PROPERTY        VALUE           SOURCE
homebackup/ntfs  primarycache    metadata        inherited from homebackup
homebackup/ntfs  secondarycache  all             default

"suport deja bagat in kernel" nu are, insa faptul ca totul se intampla
automat (compilare via dkms) face ca in final sa nu mai conteze ca nu
este deja un binar prezent in repo-ul distributiei (doar astepti
cateva minute suplimentar la instalare fara sa faci nimic)

ca performanta nu a atins inca maturitatea (un "scrub" se efectueaza
cu aproximativ 34Mb/s pe disc sata 7200rpm - fata de un "check" la
mdadm care merge pana la limitele superioare ale discului) insa dpdv
siguranta datelor e stabil.

e foarte sensibil la veridicitatea afirmatiei "datele au ajuns pe
disc", in sensul ca daca il minti (write cache) s-ar putea sa ramai cu
intreg pool-ul inutilizabil in cazul de inreruperi de curent.

sperietorile cu consumul de ram sunt datorate in principal faptului ca
arc se intinde cat ii dai (de fapt se auto-limiteaza la 3/4 din cat e
disponibil daca sunt mai putin de 4GB sau la total minus 1Gb daca sunt
mai multihttp://goo.gl/8ULtY1) si faptului ca daca activezi
deduplicare (ceea ce iar este ne-necesar in majoritatea cazurilor) e
nevoie aproximativ de 1Gb de ram per 1Tb de date de pe disc pentru
stocarea in ram a DDT-ului.

sunt si alti parametri ajustabili care influenteaza consumul de
memorie, gasesti mai multe detalii aici:
https://wiki.freebsd.org/ZFSTuningGuide