--- In romania_eu_list@yahoogroups.com, "G.L.A.S." <[EMAIL PROTECTED]> wrote:
> From: "dan_d_n" <[EMAIL PROTECTED]>
> daca pentru tine sa scrii 2 versuri de Eminescu la
> aniversarea lui insemna "incultura cu pretentii",
>
> Domnule Dan,
> implicarea mea in aceasta discutie a avut o motivatie simpla,
> precizata de la inceput. Mesajele la care am reactionat amintesc de
> o perioada nefericita din toate punctele de vedere.

Tocmai asta spuneam ca nu amintesc.Cateva versuri la aniversarea unei
personalitati nu inseamna neaparat "perioada nefericita"!regret sa va
repet.Alergati pe o pista falsa.Repet si in US se sarbatoreste
Mamorial day sau Presidents's Day si altele.Toate tarile au
sarbatori, aniversari.Nu e nimic rau.Cred ca oamenilor le plac
chestiile astea.reactia dumneavoastra e exagerata tocmai pentru ca
faceti INUTIL comparatia cu "perioada nefericita".De pilda francezii
il aniverseaza si ei in mai mult de cateva cuvinte pe De Gaulle si nu
o fac in urma unei "perioade nefericite"!

> E ciudat ca tocmai d-voastra, care promovati intr-un mesaj anterior
> dihotomia artist-opera, nu realizati precaritatea imaginii
> promovate de prea mult timp despre Eminescu si alte figuri literare
> sau istorice.

Nu e nimic ciudat.Tocmai de asta am subliniat dihotomia artist-opera,
sa fac loc concluziei pe care ati omis-o(cu sau fara buna stiinta):sa
vedem partea buna a lucrurilor nu graunetele de neghina!regret ca nu
ati realizat:(.

> Eminescu nu este nici inceputul nici sfirsitul poeziei, nici cel
> mai mare filozof roman, si cu atit mai putin un tip longilin, o
> figura angelica, cum e prezentat de cele mai multe ori.

Sincer n-am vazut asa ceva pentru ca ideea cu 2-3 cuvinte despre
Eminescu am lansat-o eu si n-am vazut ca nimeni sa spuna ceva in
genul de mai sus.

>  Consider ca perioada de indoctrinare cu texte de genul domnitorii
> romani nu aveau alta preocupare decit sa apere crestinismul si
> hotarele patriei a marcat in mod nefericit gindirea unor generatii.

Va inteleg, dar cred ca nu ne referim la aceleasi repere!Eu am facut
scoala in aniicomunismului.Involutia/revolutia/lovitutia/aglomeratia,
cum vreti sa-i spuneti, m-a prins pe la sfarsitul anilor de studentie
si n-am citit nicaieri si nici auzit de la profesori ca "domnitorii
NU AVEAU alta preocupare decat sa apere crestinismul...".ca au aparat
hotarele tarii lor, pai e normal sau ce vroiati sa fie atat de
vizionari sa spuna "nu!ca nu conteaza! tot in uniunea europeana
ajungem toti cu turci cu tot":))Nici cu crestinismul nu va
inteleg.Pai nu aparara si crestinismul implicit cand aparara tara si
mosia lor de turci sau tatari ori acum vine vreo istorie d-asta noua
care ne invata ca au aparat mahomedanismul ori ...uniunea
europeana:))?ce-o fi rau sa spunem ca au aparat crestinismul afara de
cazul in care supara crestinismul?Sper ca nu va supara crestinismul,nu

> Chiar daca cei care promoveaza aceste abordari sunt in general
> victime ale unui sistem nu e indicat sa fie incurajati sau lasati
> sa creada ca au dreptate.

Ma bucur sa aflu ca detineti "dreptatea"!Observ ca nici macar o
secunda nu admiteti ca s-ar putea sa gresiti!Mai ramane sa vedeti si
stilul activistic care reiese din "nu e bine sa fie lasati sa creada
ca au dreptate"! asta chiar ca imi aminteste pe undeva de "perioada
nefericita" mai bine zis de ideea/incercarea de a impune conceptii,
viziuni "drepte".

> Latinitatea nu ne face nici mai buni nici mai rau decit alte
> popoare, vechimea nu e suficienta,

Pai ce a spus cineva ca ne face mai buni sau ca vechimea e suficienta?
N-am intalnit p-aici...

> iar in general trecutul e o tema de discutie interesanta atunci
> cind prezentul e ok.

Cat se poate de GRESIT!ce are una cu alta?Cum adica nu mai citesti
nimic daca ti se pare ca prezentul nu e OK?Nu mai discuti nimic de
istorie ori istoria e mai buna sau mai rea dupa cum prezentul e "mai
OK" sau nu?Pai asa poate niciodata prezentul nu va fi OK!Cine
aprecieaza cand e OK?UE?ONU?Asa niciodata nici in occident prezentul
nu e OK.Pai in US sunt oameni pe strada amarasteni care dorm in cutii
de carton..In NY chiar la colt aproape de sediul ONU poti gasi d-
astia.In Paris pe aproape fiecare strada doarme cate un clochard.Ce
facem nu mai discutam niciodata de trecut, nu mai avem dreptul la
nici o evocare de 2-3 cuvinte pentru un poet pentru ca prezentul nu
va fi niciodata OK asa cum ne dorim?gresit!Asta mie imi suna a
gandire sumara tip "tub-digestiv".

> Raportul "fecund" dintre Decebal si Traian, scorul Stefan vs turcii
> nu spun prea multe cind tara e corupta, valorile sunt
> marginalizate, braindrain-ul e in floare, bunul simt e rara avis
> samd. Cind oamenii nu vor mai arunca gunoiul pe linga cos si nu il
> vor injura pe cel care le atrage atentia ca nu asta e calea voi
> avea mai multe motive sa fiu mindru decit rasfoind cartea de
> istorie. Nu mai dezvolt cu abuzul in familie, scoala, sistem de
> sanatate, institutii publice.

Va abateti de la subiect.va inteleg supararea, dar nu vad nici un fel
de legatura intre o evocare si hartiile de pe strada.Daca exista
oameni care nu arunca gunoiul in cos inseamna sa nu ne amintim de
trecut?Pe vremea lui Parvan credeti ca tara nu era corupta?Dar pe
vremea lui Balcescu?Credeti ca oamenii nu injurau?Sau poate credeti
ca la Paris sau NY lumea nu injura si nu arunca hartii pe langa cos?
Ei as!Fiti linistit.Nici vorba.

> Acuzatii de genul "toti cei care nu iau pozitie de drepti si nu
> varsa o lacrima cind se spune Stefan cel Mare ar fi rupti de
> origini" sunt exagerari pe care istoria le va pune la locul lor.

Nu stiu daca au rostul discutiile astea in paralel cu Eminescu.N-am
zarit sa se ceara lacrimi!

> exista si abordari in care se vorbeste in termeni relaxati despre
> istorie, ca si despre literatura.

Exact ce n-am zarit in mesajul pe care l-ati scris...

> Concluzia era ca nu putem discuta in termeni de alb si negru la
> nivel absolut, exemplul fiind, in cazul respectiv "cutare, erou sau
> tradator?".

Sigur!Tocmai asta ziceam numai ca n-am zarit pe nimeni sa vada
tradatori.De unde ii scoateti, nu stiu.Interpretare probabil.

> Identitatea unui roman in 2005 trebuie sa se bazeze si pe altceva
> decit pe chestiile cu "de 2000 de ani pe acest pamint", "cei mai
> viteji si mai drepti dintre traci".....

Adevarat, dar si o evocare din trecut nu face rau si nu avem de ce sa
ne speriem sarind repede la "vremuri nenorocite".

> In forma folosita de d-voastra iese mai degraba ceva de
> genul "incetisor, la vale".

Sigur ca ati inteles.going slowly down with the flow sau usor cu
curentul nu impotriva lui asa cum faceti cand etichetati o evocare si
cateva versuri drept "eminescofagi":(.vad ca faceti ce faceti si
reveniti la cuvinte nu la idei.Cred ca nu pentru ca ideile va devin
greu de argumentat.daca va place puteti sa va legati de zecile de
greseli de dactilografie pe care le fac.Nu ma supara.Admit.Altfel as
fi tare bucuros daca ati revedea tocmai ce scriati despre alb si
negru si daca ati intelege printre altele ca fiecare generatie a
crescut cu ideile sale, cu modelele sale, cu muzica sa sau poezia sa.
in istorie/literatura vin cate unii care vor mai mult asa sa iasa si
ei in fata cu ceva si neaga total trecutul.Eu cred ca astia sunt
trecatori.Tot ce sper sa invatam e sa vedem partile bune nu cele rele
si sa NU lasam angoasa "perioadelor nefericite" sa ne faca sa judecam
panicat si deplasat istoria, literatura, etc.
De altfel cred ca s-a lungit prea tare subiectul pornind de la cateva
versuri despre/de Eminescu.

DN

Give underprivileged students the materials they need to learn.
http://us.click.yahoo.com/FHLuJD/_WnJAA/cUmLAA/RR.olB/TM