Impartasesc acelesi idei cu ale lui Mihai si sunt,
ferm, un adept al globalizarii si comertului liber.
am inceput insa, de catva timp, sa il chestionez pe
Riccardo, si sa caut nuante la principiile general
acceptate ale scolii de la Chicago. cateva intrebari
privitoare la impactul globalizarii asupra tarilor
bogate si mai putin bogate, la care nu le gasesc
raspuns (satisfacator):

1.- un muncitor roman este mai putin productiv decat
unul american. dar nu este de 100 de ori mai putin
productiv. cu toate acestea castiga de 100 de ori mai
putin. bineinteles, aceasta este o reducere simplista,
dar chiar adaugand impactul mijloacelor de productie
si in general al mediului economic, ambele superioare
in U.S., cred ca o parte din diferenta este totusi
artificiala si tine de existenta barierelor
comerciale. intrebarea este cum se va produce
"nivelarea" veniturilor in conditiile in care se
desfiinteaza barierele? bineinteles, cei 8 milioane de
muncitori romani sunt neinsemnati in comparatie cu
cele 760 de milioane de muncitori chinezi, si inca
atatia indieni.

2.- cum va functiona globalizarea in conditiile in
care avem, intre mega-jucatorii economici, atat
societati deschise (U.S.), cat si societati inchise
(China): vor respecta ambele aceleasi reguli ale
jocului? exemplul politicii comerciale a Japoniei in
anii 1980 nu este din cele mai optimiste (intr-adevar,
pe de alta parte in ultimii 15 ani Japonia a cazut
tocmai datorita respectivelor politici);

3.- intelepciunea neo-liberala spune ca economiile
dezvoltate vor transfera industriile de baza in tari
in curs de dezvoltare, cu mijloace de productie
ieftine, si vor continua sa isi pastreze avansul
datorita inovatiei. dar in prezent China produce
textile mai ieftin decat Bangladesh, unde forta de
munca este mai ieftina - datorita tocmai inovatiei:
faptului ca foloseste cele mai moderne echipamente,
mai moderne decat chiar firmele americane. ce se
intampla cand China incepe sa produca routere (a
inceput deja) si microcipuri (e in proces), nu numai
otel? China produce 400,000 de noi ingineri pe an, iar
in America numarul lor a scazut la circa 60,000
anual...asta o sa se vada in mod cert si in nivelul
inovatiei in urmatoarele decade.

4.-intr-adevar, America este deja in proces de a isi
transfera avantajul din IT catre noile industrii de
avangarda: bioingineria si stiintele medicale
avansate. dar vor fi acestea suficiente pentru a
contrabalansa transferul industriilor mai putin
avansate in tari in curs de dezvoltare? serviciile nu
sunt neaparat o solutie, daca se pierde un job de
$120,000 pe an in IT catre India, si se pastreaza un
job de $12,000 pe an la MacDonald's sau unul de
$25,000 pe an in constructii.

5.- tot intelepciunea traditionala neo-liberala spune
ca unele din aceste probleme se vor rezolva prin
recalificare. dar problema este ca tocmai oamenii cei
mai prosti sunt cei care se recalifica cel mai
greu...ca deh stau prost la capitolul educatie. si
deci, ce se intampla cu aceasta masa de oameni?
asteptam sa moara? dar ei voteaza intre timp...

Revenind la Riccardo si avantajul comparativ: incep sa
fiu preocupat ca multe din graficele acelea frumoase
pe care le studiem in grad school ignora factorul
timp. sunt foarte convins ca respectivele curbe sunt
corecte...dar ma intreb cat timp dureaza ajustarile
respective...cum spunea un alt mare economist "in the
long run, we are all dead".

Acestea fiind spuse, subscriu la mesajul
co-listeanului meu, privind impactul limitat al
delocalizarii. in ceea ce priveste globalizarea: se
intampla oricum...si am face bine sa fim pregatiti
pentru ea. francezii au ales sa isi bage capul in
nisip.

cu stima,

A.R.

http://www.foreignaffairs.org/20010501faessay4770/joseph-p-quinlan-marc-chandler/the-u-s-trade-deficit-a-dangerous-obsession.html,

http://www.ziua.ro/display.php?id=13641&data=2005-05-31

http://www.europe.org.ro/euroatlantic_club/unulasuta.php
> ***

> [EMAIL PROTECTED]
>
>    Your use of Yahoo! Groups is subject to the
> Yahoo! Terms of Service.

Give underprivileged students the materials they need to learn.
http://us.click.yahoo.com/FHLuJD/_WnJAA/cUmLAA/RR.olB/TM