Cunoasterea de sine si cunoasterea Lumii se intrepatrund 'in mod total'. Lumea
nu poate fi inteleasa decat din perspectiva proprie a persoanei in cauza, iar
persoana proprie nu poate fi inteleasa decat ca parte a Lumii, ca un produs al
acestei lumi in devenire.

  Cand eram profesor, eram foarte respectat pentru ceea ce faceam. Dar asta nu
ajunge. Sentimentul meu era aproape-intotdeauna ca nu este mare placere si nu
are mult sens pentru mine sa predau, ci este mai bine sa am mai multa libertate
si sa incerc sa fac ceva prin cunoasterea naturii si prin scrierea unor carti.
Am satisfactia ca recenta aparitie a cartii "Ecosisteme din Maramures" a produs
foarte multe aprecieri pozitive din partea celor care au avut sansa de a avea
aceasta publicatie. De la profesori universitari pana la elevi de clasa a
3-a... imi zice o fetita de 10 ani: "Cum de ati putut surprinde atat de frumos
frumusetile naturii?"... desigur ca ea se referea la imagini... iar textul, cel
putin un draft al acestuia a fost candva si pe aceasta lista de discutii. Ce
doream sa zic cu asta? Ca omul trebuie sa faca ceea ce poate sa faca foarte
bine, ceea ce ii place sa faca, unde isi gaseste satisfactia. Daca profesorii
sunt plini de frustrari, deja sistemul nu are cum
 sa produca performanta rezonabila.

  In discutia noastra nu dezbateam genialitatea si cauzele ei, ci modalitatea
prin care omul-tanar poate fi atras spre cunoastere, sau poate sa fie scarbit
de 'invatatura'. In masura in care scoala nu este capabila de a il atrage, de a
il face sa simta placere atunci cand investeste energie in cunoastere, in
intelegere, evident ca rezultatele sunt jalnice. Dragoste cu forta nu se poate,
iar ceea ce se intampla in salile de clasa in genelar este o mare violare a
intelectului copiilor de catre profesori sictiriti de 'dificultatile
tranzitiei'.

  Atat timp cat profesorul era parte a elitei, era respectat si avea venituri
care sa ii ofere o anumita pozitie inspre varful societatii locale, era
altceva. Putea sa fie un model de reusita. Acum, mare parte dintre profesori
sunt 'vai de mama lor'; pare ca situatia nu este deja atat de dramatica cum era
in urma cu cativa ani, dar inca nu e chiar OK. In general, profesorii actuali
nu sunt modele pentru elevi, ci sunt niste non-adaptati, niste "marginali cu
pretentii nefondate", niste ciudati plini de frustrare. Astfel ajunge cate un
manelist sau fotbalist, careva ciudat plin cu lanturi de aur sa devina simbolul
succesului, care "merita sa fie un model" pentru tanarul de azi. Fain, nu?

  Romania este o tara fara elite reprezentative, cel putin in domeniile pe care
eu le cunosc, situatia este cam jalnica. Este una dintre marile traume ale
comunismului, cand elitele intelectuale au fost masacrate iar in locul acestora
au ajuns tot felul de scursori, dintre care unele exemplare mai sunt si acum
'pe functie'. Desigur, acestea nu puteau sa promoveze in continuare decat
nulitati mai mari decat propriile lor persoane, astfel incat blocajul se simte
si mai departe. Fara elite, o societate nu poate sa functioneze bine. Bazata
doar pe 'prosti dar multi', este usor manipulabila, un fel de amiba fara
creier, un fel de ciudatenie expusa mult mai mult valurilor momentului, decat o
societate similara care are in varf elitele sale bine inchegate.

  Va fi oare capabila societatea aceasta sa isi dezvolte noi elite, o
meritocratie autentica, sau va ramane in mazga promiscuitatii, in asa fel incat
valurile mai mari care evident ca vor veni, vor putea sa o impinga catre stanci?

  Peter