Re: [OSM-talk-nl] Eerste dag Mapping Party 2.0

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Myckel Habets
On Sun, Oct 28, 2007 at 10:48:20PM +0100, Joost Overes wrote:
 Hallo,

Hoi Joost,

 
 Ben druk bezig geweest in Oegstgeest. En zal ook de wijk Poelgeest 
 bijwerken. Al klopt deze al wel redelijk, een enkele straat die er nog niet 
 is of niet toegankelijk. En ook het stuk Lange Voort klopt bijna, er mist 
 nog een straatje.
 

Ik heb 2 weken geleden Poelgeest grotendeels afgemaakt en een wijk-check in 
Januari geplanned (zie de losc pagina). Ik zag dat er ook een lang wandelpad 
vanuit Poelgeest liep (richting Warmond), die staat er momenteel ook nog niet
op. Daarnaast zijn ze in Poelgeest ook nog steeds aan het bouwen, dus de wijk 
is nog niet af. Daarnaast wordt in Leiden nu ook Nieuw Leyden gebouwt (wordt op 
OSM als brownfield aangegeven), daar wil ik begin volgend jaar ook eens gaan
kijken of er al iets te mappen valt.

Als je ergens een mapping-activiteit wilt plannen, laat het me weten, dan voeg 
ik
het aan de LOSC pagina toe.

 Ook ben ik bezig met 'kenmerken' in te voeren, zoals: sportvelden, scholen, 
 brievenbussen etc. Ook heb ik nu in Oegstgeest bijna overal maxspeed 
 ingevoerd, om uit eindelijke een routeplanner te kunnen maken (Voor een vak 
 op de universiteit, met als database: MonetDB)
 

Ok, Lijkt me handig als we dat voor Leiden dan ook gaan doen (de Maxspeed). Ik 
werk zelf op 
het Gorlaeus (nog enkele weken, dan ga ik naar het Clusius). 

 Groeten,
 Joost

Groeten,

Myckel

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Eerste dag Mapping Party 2.0

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Myckel Habets
On Mon, Oct 29, 2007 at 07:43:00AM +0100, Martijn van Exel wrote:
 Ha Leidenaren,

Hoi Martijn,

 
 Ik zie dat de OSM-wiki over Leiden wat achterop loopt op de informatie  
 op de Losc-site.
 Volgens mij is het een goed idee om alle OSM-activiteit te bundelen op  
 de OSM-wiki. Op die manier houd je iedereen die met OSM bezig is op de  
 hoogte. De Wiki is makkelijk door meerdere mensen bij te houden.
 

Ja, inderdaad. Mijn opzet was meer op kleinschalige activiteiten te plannen
vanuit een door de LOSC opgezet netwerkje van mensen. Bij de OSM wiki had ik
altijd meer het idee dat het grote mappingparties moeten zijn (wat eigenlijk 
behoorlijk naief is, nu ik er zo aan denk). Ik zal de LOSC pagina vervangen
met een linkje naar de wiki, zodat we alles kunnen concentreren op een pagina.
Zou iemand de losc pagina op een mooie manier kunnen converteren naar de wiki?
Anders doe ik het zelf wel in de loop van de week.

 Interessant trouwens, een routeplanner op MonetDB! Enige kans dat we  
 dat uiteindelijk kunnen opschalen naar OSM-Nederland? Hoe zijn je  
 ervaringen met monetDB?
 
 Martijn
 

Groeten,

Myckel

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Eerste dag Mapping Party 2.0

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Stefan de Konink
-BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-
Hash: SHA512

Joost Overes schreef:
 Ook ben ik bezig met 'kenmerken' in te voeren, zoals: sportvelden, scholen, 
 brievenbussen etc. Ook heb ik nu in Oegstgeest bijna overal maxspeed 
 ingevoerd, om uit eindelijke een routeplanner te kunnen maken (Voor een vak 
 op de universiteit, met als database: MonetDB)

Wat toevallig ;) Ik ook :D


Heb je al geprobeerd OSM in te laden in mserver4 en 5? Momenteel heb ik
de XML file zonder updates in MonetDB4 zitten, maar voor een SQL insert
in MonetDB5 was nog iets meer nodig.

Ik neem aan dat we best kunnen samenwerken, als je dat wat lijkt :) De
wereld in OSM is bijna een losstaand project ;)


Stefan

-BEGIN PGP SIGNATURE-
Version: GnuPG v2.0.7 (GNU/Linux)
Comment: Using GnuPG with Mozilla - http://enigmail.mozdev.org

iD8DBQFHJZVeYH1+F2Rqwn0RCjrOAKCQUiNj8i9YHN3HRUlOP9OY2MdQ8ACfXcfd
KoNAnKGc3mvdzWdIFP1VZnw=
=2Csg
-END PGP SIGNATURE-

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] OpenStreetMap WMS server

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Richard Duivenvoorde

Hoi Peter,

ik ben zeker van plan om dit ook te gaan proberen op korte termijn. Heb 
je ergens een korte handleiding staan?

Wat betreft 'plat' lijken, en projecties, ik ben door schade en schande 
wat wijzer geworden: wij zijn 'gewend' aan de RD (rijksdriehoekstelsel) 
projectie. Die heeft als epsg code epsg:28992. Op wereld schaal wordt 
vaak WGS-84 gebruikt (met epsg code epgsg:4326). Nederland ziet er een 
beetje verwrongen uit dan.
Veel mappingservices die tegenwoordig worden gebruikt (googlemaps, 
virtual earth enz enz) gebruiken echter een 'nieuwe' projectie. Je kutn 
dan de hele wereld afbeelden, en nederland ziet er dan toch 
'fatsoenlijk' uit. Hiervan waren een tijdlang de juiste parameters niet 
duidelijk. Intussen zijn die voor de veel gebruikte projectie lib 'proj' 
wel gevonden (zie: 
http://www.spatialreference.org/ref/user/google-projection/) en heeft de 
projectie de code epsg:900913 (lees 'google') gekregen.
Dus als je je openstreets mapserver 'even' wilt combineren met google, 
kun je twee dingen doen:

-1-
ofwel je laat de mapserver je data bij het genereren van je kaart-images 
je data on-the-fly omzetten. Dat doet hij als je in je mapfile hebt 
aangegeven dat de mapserver ook epsg:900913 uitserveert, en je dus een 
aanroep doet voor een epsg:900913 kaartje.
Mapserver kent echter standaard niet de epsg:900913 projectie. Daarvoor 
moet je dan even in je proj-file (voor ms4w bv C:\ms4w\proj\nad\epsg ) 
de volgende regel toevoegen:

# http://www.nabble.com/Google-Projection:-EPSG:900913-t4559806.html
# Google Mercator projection epsg:900913
# Used in combination with GoogleMercator layer type in OpenLayers
900913 +proj=merc +a=6378137 +b=6378137 +lat_ts=0.0 +lon_0=0.0 
+x_0=0.0 +y_0=0 +k=1.0 +units=m [EMAIL PROTECTED] +no_defs 

-2-
ofwel je laat postgis 'even' al je data in een keer omzetten. Dat kan 
door postgis te laten weten hoe de 900913 in elkaar zit: voeg
+proj=merc +a=6378137 +b=6378137 +lat_ts=0.0 +lon_0=0.0 +x_0=0.0 +y_0=0 
+k=1.0 +units=m [EMAIL PROTECTED] +no_defs 
toe aan je 'spatial_ref_sys' tabel.
en dan een query als:
SELECT AddGeometryColumn('public', 'tabelnaam', 'wkb_geometry_900913', 
900913, 'POINT', 2)
en
UPDATE tabelnaam SET wkb_geometry_900913 = Transform(wkb_geometry, 900913)


En om even snel een goed beeld te krijgen:
- gebruik een desktop gispakket die kan babbelen met mapservers, bv qgis 
(www.qgis.org) of udig (http://udig.refractions.net/)
- gebruik openlayers (www.openlayers.org) en firefox en de firebug 
plugin om alle url's te bekijken

Ok, ik hoop dat iemand hier iets aan heeft.
Groet Richard

Peter Peterse wrote:
 Hallo,
 
 Inmiddels is het gelukt om een PostGIS database met de OSM data te vullen.
 
 Heeft iemand al een mapfile voor mapserv gemaakt?
 
 Milo waarom ziet jouw WMS server er zo plat uit? Als ik deze vergelijk
 met de openstreetmap dan lijkt de jouwe plat gedrukt te worden.
 
 Alvast bedankt.
 
 Peter
 
 
 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl
 
 


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


[OSM-talk-nl] Fietsroutes

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Gerco-Kees Bloemsma
Hoi hoi,
Dit is goed nieuws voor alle fietsfanaten bij OSM-nl (waaronder ikke).
http://www.gravitystorm.co.uk/shine/archives/2007/10/26/osm-cycle-map-goes-international/

Het betekend dat fietsroutes in Nederland worden gerenderd. Hoe je de routes
kunt taggen kun je hier lezen:
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Nl:Fietsroutes

Het blijkt dat er al enkele stukjes fietsroute staan aangegeven, maar nu er
ook gerenderd wordt is de uitdaging nog groter om een compleet overzicht van
de LF-routes in OSM te krijgen. Succes, medefietsfanaten..

-- 
Gerco-Kees

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] OpenStreetMap kaart van Nederland voor Garmin GPS

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Danny Maas
Ik denk dat 'veelzijdigheid' juist essentieel is voor dit project.

De legend HCx wordt in ieder geval mijn volgende GPS. ;-)

Groeten,

Danny

On 10/28/07, Martijn van Exel [EMAIL PROTECTED] wrote:

 239 bij Futurumshop. Ik heb daar al mijn licht opgestoken - ik ken
 daar iemand, misschien kunnen we een scherpe prijs krijgen als we er
 een stuk of wat bestellen.
 Als het mag van Digitale Pioniers bestellen we er 10.
 Die Venture HC lijkt me inderdaad wel geschikt, ik twijfel nog over
 het gebrek aan verwisselbare opslag (micro-SD). Maakt dat het apparaat
 niet een stuk veelzijdiger of hebben we dat echt niet nodig voor dit
 doel?

 Martijn

 Op 28 okt 2007, om 18:16 heeft Floris Looijesteijn het volgende
 geschreven:

  en wat dachten jullie van de etrex venture hc?
 
  heeft 24 MB (lijkt me zat voor osm), 10.000 tracklog
  en het nieuwste ontvangertje van garmin voor nog iets
  beter signaal.
 
  kosten: 249 euro  bij gpsshop.nl (eerste winkel waar ik
  keek, dus kan vast nog goedkoper)
 
  groet,
  floris
 
  - Original Message -
  From: Martijn van Exel [EMAIL PROTECTED]
  To: [EMAIL PROTECTED]; OpenStreetMap NL discussion list
  talk-nl@openstreetmap.org
  Sent: Sunday, October 28, 2007 5:39 PM
  Subject: Re: [OSM-talk-nl] OpenStreetMap kaart van Nederland voor
  Garmin GPS
 
 
  Ha Lambertus en anderen,
 
  We hebben dit weekend besloten dat we nog een aantal GPS-devices gaan
  bestellen uit het budget dat we hebben met de subsidie van
  DigitalePioniers.
  De eisen die we moeten stellen aan GPS-devices zijn nu wel veranderd.
  De focus komt tevens te liggen op controle, naast het mappen van
  nieuwe ways. Daarvoor is het nuttig om GPS devices te hebben waar je
  OSM-data in kunt laden, zodat je in het veld kunt zien waar de fouten
  zitten. Het ligt voor de hand om hier Garmin-apparaten voor te
  gebruiken, omdat daar al OSM-kaarten voor zijn (lees ik uit
  onderstaande).
  Ik wil graag weten welke ik moet gaan bestellen. Ik wil het
  eenvoudigste model dat voldoet aan de volgende eisen:
  * Het apparaat moet van OSM kaartmateriaal kunnen worden voorzien,
  zodanig dat je voor een flinke actieradius (zeg: Amsterdam) voorzien
  bent.
  * Het apparaat moet tijdens het lopen / fietsen deze data kunnen
  tonen
  relatief aan de positie waar je je bevindt;
  * Het apparaat moet een paar uur (zeg 4 uur) tracklog kunnen bewaren.
  * De tracklog moet kunnen worden uitgelezen.
  * Het apparaat moet de mogelijkheid hebben om waypoints aan te maken
  op plaatsen die onderweg opvallen. (Hoeveel? Ik denk aan minimaal 50)
 
  Ik wil graag begin volgende week een offerte aanvragen, dus input
  over
  het meest geschikte model is welkom. Ik heb gekeken naar de eTrex
  Legend, maar die heeft maar 8MB geheugen. De adviesprijs is 220 euro.
  De Legend Cx heeft een Micro-SD-slot voor meer geheugen (ook voor
  tacklog) - misschien voldoet die beter aan de eisen voor een
  adviesprijs van 325?
 
  Graag jullie inzichten.
 
  Martijn
 
  Op 23 okt 2007, om 09:46 heeft Lambertus het volgende geschreven:
 
  Naar aanleiding van de discussies in deze thread heb ik een begin
  gemaakt met het opdelen van Nederland in vierkantjes (initieel
  0.25 x
  0.25 graden). Hier hoort ook een gelikte grafische interface bij en
  hiervan is ondertussen een voorbeeldje van. Ik zou jullie graag
  willen
  vragen er even naar te kijken en er commentaar op te geven.
 
  http://garmin.na1400.info
 
  Zoom in naar Nederland en klik op 1 van de vierkantjes, als het goed
  is
  krijg je een download aangeboden.
 
  Nu heb ik drie vragen voor de OpenLayers kenners onder ons:
  - Hoe kan ik de (vul)kleur van de vierkantjes wijzigen?
  - Kunnen de vierkantjes aangepast worden zodanig dat je alleen de
  outline zit, dus geen vul kleur?
  - Hoe kan ik bepalen welk vierkantje gekozen is in de
  'onFeatureSelect'
  functie?
 
  ___
  Talk-nl mailing list
  Talk-nl@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl
 
 
  ___
  Talk-nl mailing list
  Talk-nl@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl
 
 
  ___
  Talk-nl mailing list
  Talk-nl@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Eerste dag Mapping Party 2.0

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Zoran Kovacevic
 Ook ben ik bezig met 'kenmerken' in te voeren, zoals: sportvelden, scholen, 
 brievenbussen etc. Ook heb ik nu in Oegstgeest bijna overal maxspeed 
 ingevoerd, om uit eindelijke een routeplanner te kunnen maken (Voor een vak 
 op de universiteit, met als database: MonetDB)

Dan moet je ff met Stefan praten.

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Financiën

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Klaas van Gend
Martijn van Exel wrote:
 Ha,
 
 Ik sprak op IRC nog even met Rob over hoe fijn het zou zijn als we  
 een dedicated server voor Nederland zouden hebben. Aan de ene kant  
 voor dev doeleinden en anderzijds ook om een showcase webapp te maken  
 voor de Nederlandse data. De wens lijkt me gerechtvaardigd omdat we  
 binnen het OSM-landschap een unieke plek innemen door de AND-data.
 Daar is natuurlijk geld voor nodig, het lijkt me slim om ook dat  
 onderwerp dus even mee te nemen komend weekend. Zoeken naar een  
 (nieuwe) sponsor dus, en een nut en noodzaak-discussie mbt een eigen  
 server.
 
 Martijn

Hoi Martijn,

Als je nog om fondsen verlegen zit na dit weekend, dan moet je eens
aankloppen bij de Stichting NLNet.
Hun charter is om allerlei projecten te sponsoren die iets met internet
verbeteren - OSM hoort daar wat mij betreft ook bij.

http://www.nlnet.nl/foundation/can_do.html



-- 
Met vriendelijke groet, Best regards,

Klaas van Gend

Field Application Engineer Europe
MontaVista Software

Phone: + 31 40 2801386
email: [EMAIL PROTECTED]

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] OpenStreetMap kaart van Nederland voor Garmin GPS

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Lambertus
Hoeveel is er beschikbaar voor het aanschaffen van extra GPS-sen?

Ik zat eerst te denken: Garmins zijn best wel duur, een PDA met GPS zou 
ook kunnen maar aangezien de ze uit gaan lenen en ermee naar buiten gaan 
is een water- en schok/val bestendige GPS toch wel handiger.

Is al duidelijk gespecificeerd voor welk doel we deze GPSsen 
aanschaffen? Is het 'alleen' het controleren van de kaart (opbouw van 
kruispunten, aantal zijwegen, maxspeed, toegankelijkheid, etc.) of is 
het ook de positionering (bijv. begint de zijweg ook echt hier of 10m 
verderop). Dit soort vragen bepalen de basisuitrusting van de GPS.

Er zijn dus veel dingen om over na te denken:
- Hoeveel GPS-sen lenen we nu op een gemiddelde party uit?
- Een kleurenscherm is erg mooi om dingen op te kunnen bekijken (hoewel 
ik geen vergelijkings materiaal heb met zwart-witte schermen).
- Extra opslag (in de vorm van SD-kaarten) is mooi, maar met een 
tracklog van 10.000 punten kun je een hele dag mappen op een interval 
van 3 seconden.
- De sirfstar III Chipset is iets beter in het behouden van een lock 
tussen bebouwing.

Even over de andere boeg:
Ik zit al een poosje na te denken over mijn ideale surveyor uitrusting 
en daar hoort mijn dure Garmin GPSmap 60CSx niet bij als je het hebt 
over het controleren van de kaart. Begrijp me niet verkeerd: een Garmin 
is kwaliteit (ik mountainbike ermee in de Ardennen) en voor tracking 
vind ik hem ideaal, maar... Hij kan alleen de positie van de wegen laten 
zien, onderscheid tussen een fietspad en voetpad kent 'ie niet evenals 
beperkingen (snelheid, prive toegang, wildroosters etc.) en ga zo maar 
door. Een Garmin GPS is eigenlijk heel beperkt als het om dit soort 
dingen gaat.

Mijn ideaal is apparaat dat je aan onze wensen kunt aanpassen. Een 
waterdichte Nokia 810 met aangepaste Maemo mapper applicatie dus (die 
eerder genoemde eigenschappen laat zien) en waarmee je rechtstreeks 
wijzigingen in de kaart kunt maken die via Wifi (roaming) of bij 
thuiskomst opgestuurd worden. De OpenMoko telefoon van FIC staat ook 
hoog op het verlanglijstje maar heeft een kleiner LCD.

Maar uiteindelijk zijn deze apparaten te duur en dus komen we weer bij 
de Garmin uit i.c.m. pen en papier c.q. voicerecorder. Ik zou kiezen 
voor de simpelste die een kaart kan laten zien (8MB intern geheugen is 
genoeg voor een stad) en 10.000 trackpoints, liefts met Sirfstar III. De 
voordeligste keus (=meer units) lijkt mij de Geko 201.

Linkje naar de Nokia 810: http://www.linuxdevices.com/news/NS3669465936.html

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Fietsroutes

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Freek
On Monday 29 October 2007, Gerco-Kees Bloemsma wrote:
 Hoi hoi,
 Dit is goed nieuws voor alle fietsfanaten bij OSM-nl (waaronder ikke).
 http://www.gravitystorm.co.uk/shine/archives/2007/10/26/osm-cycle-map-goes-
international/

Mooi :-) the outskirts of Eindhoven had ik pas gedaan, ik vond het al jammer 
dat de cycle map er alleen voor Engeland was.

 Het betekend dat fietsroutes in Nederland worden gerenderd. Hoe je de
 routes kunt taggen kun je hier lezen:
 http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Nl:Fietsroutes

Ik vind de nieuwe manier van taggen mbv relations persoonlijk beter (heb deze 
ook al toegepast voor bovengenoemd stuk):
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Relations/Proposed/Routes
Deze manier wordt nu ook ondersteund door de cycle map:
http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk/2007-October/019409.html

-- 
Freek

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Fietsroutes

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Lambertus
Freek wrote:
 
 Ik vind de nieuwe manier van taggen mbv relations persoonlijk beter (heb deze 
 ook al toegepast voor bovengenoemd stuk):
 http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Relations/Proposed/Routes
 Deze manier wordt nu ook ondersteund door de cycle map:
 http://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk/2007-October/019409.html
 
Ah prachtig, daar zat ik op te wachten. Eindelijk een nette manier om 
routes te definieren zonder alle ncn_ref crap. Gotta love the 0.5 API :)

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] OpenStreetMap kaart van Nederland voor Garmin GPS

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn
Het is iets meer geknutsel (en daarom wellicht ook niet een handige
oplossing voor OSM), maar de nokia 770, de voorloper van de voorloper van de
810, is niet waterdicht, maar kan prima samen met een bluetooth GPS maemo
mapper draaien. Heeft ook wifi, enzo.
En die kost, als je hem importeert, minder dan E100 (+70 oid voor een goede
BT gps).
Ik denk niet dat dat het beste idee is voor OSM, maar wellicht wel voor
enthousiaste hobbyisten.
Martijn.

On 10/29/07, Lambertus [EMAIL PROTECTED] wrote:

 Hoeveel is er beschikbaar voor het aanschaffen van extra GPS-sen?

 Ik zat eerst te denken: Garmins zijn best wel duur, een PDA met GPS zou
 ook kunnen maar aangezien de ze uit gaan lenen en ermee naar buiten gaan
 is een water- en schok/val bestendige GPS toch wel handiger.

 Is al duidelijk gespecificeerd voor welk doel we deze GPSsen
 aanschaffen? Is het 'alleen' het controleren van de kaart (opbouw van
 kruispunten, aantal zijwegen, maxspeed, toegankelijkheid, etc.) of is
 het ook de positionering (bijv. begint de zijweg ook echt hier of 10m
 verderop). Dit soort vragen bepalen de basisuitrusting van de GPS.

 Er zijn dus veel dingen om over na te denken:
 - Hoeveel GPS-sen lenen we nu op een gemiddelde party uit?
 - Een kleurenscherm is erg mooi om dingen op te kunnen bekijken (hoewel
 ik geen vergelijkings materiaal heb met zwart-witte schermen).
 - Extra opslag (in de vorm van SD-kaarten) is mooi, maar met een
 tracklog van 10.000 punten kun je een hele dag mappen op een interval
 van 3 seconden.
 - De sirfstar III Chipset is iets beter in het behouden van een lock
 tussen bebouwing.

 Even over de andere boeg:
 Ik zit al een poosje na te denken over mijn ideale surveyor uitrusting
 en daar hoort mijn dure Garmin GPSmap 60CSx niet bij als je het hebt
 over het controleren van de kaart. Begrijp me niet verkeerd: een Garmin
 is kwaliteit (ik mountainbike ermee in de Ardennen) en voor tracking
 vind ik hem ideaal, maar... Hij kan alleen de positie van de wegen laten
 zien, onderscheid tussen een fietspad en voetpad kent 'ie niet evenals
 beperkingen (snelheid, prive toegang, wildroosters etc.) en ga zo maar
 door. Een Garmin GPS is eigenlijk heel beperkt als het om dit soort
 dingen gaat.

 Mijn ideaal is apparaat dat je aan onze wensen kunt aanpassen. Een
 waterdichte Nokia 810 met aangepaste Maemo mapper applicatie dus (die
 eerder genoemde eigenschappen laat zien) en waarmee je rechtstreeks
 wijzigingen in de kaart kunt maken die via Wifi (roaming) of bij
 thuiskomst opgestuurd worden. De OpenMoko telefoon van FIC staat ook
 hoog op het verlanglijstje maar heeft een kleiner LCD.

 Maar uiteindelijk zijn deze apparaten te duur en dus komen we weer bij
 de Garmin uit i.c.m. pen en papier c.q. voicerecorder. Ik zou kiezen
 voor de simpelste die een kaart kan laten zien (8MB intern geheugen is
 genoeg voor een stad) en 10.000 trackpoints, liefts met Sirfstar III. De
 voordeligste keus (=meer units) lijkt mij de Geko 201.

 Linkje naar de Nokia 810:
 http://www.linuxdevices.com/news/NS3669465936.html

 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] OpenStreetMap kaart van Nederland voor Garmin GPS

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn
Ja, afgezien van de prijs
Niet dat ik geen 810 (of 800) wil, maar hij is wel een STUK duurder. Nu nog
boven mijn gadget budget...

On 10/29/07, Lambertus [EMAIL PROTECTED] wrote:

 Martijn wrote:
  Het is iets meer geknutsel (en daarom wellicht ook niet een handige
  oplossing voor OSM), maar de nokia 770, de voorloper van de voorloper
  van de 810, is niet waterdicht, maar kan prima samen met een bluetooth
  GPS maemo mapper draaien. Heeft ook wifi, enzo.
  En die kost, als je hem importeert, minder dan E100 (+70 oid voor een
  goede BT gps).
  Ik denk niet dat dat het beste idee is voor OSM, maar wellicht wel voor
  enthousiaste hobbyisten.

 Afgezien van de prijs heeft de 810 toch een paar mooie voordelen:
 nieuwere CPU met ongeveer 2x de snelheid, 2x zoveel RAM en 2x zoveel
 Flash geheugen als de 770. Plus toetsenbord en ingebouwde GPS. Maar goed
 daar betaal je wel voor ;)

 Stel je toch eens voor: toerend door de stad bekijk je de kaart
 afkomstig een (eigen) slippy map server. Je past her en der wat aan en
 download via een onbeveiligde (of WirelessLeiden achtige) verbinding de
 nieuw gerenderde tiles. Of misschien nog mooier een realtime vector
 teken versie van Maemo mapper (bijv. Gosmore, RoadNav of RoadMap). Wauw!
 :P

 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Financiën

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Rob
ik ben ook wel benieuwd naar een samenvatting van het zondag overleg,
en dan vooral mbt de server(s) ;)

de rendering van de 940MB osm file naar SVG is zondag trouwens niet
meer gelukt (kost extreem veel geheugen)  We (Stefan en ik) zijn ons
nu aan het verdiepen in het Xara formaat, dit heeft vele voordelen mtb
size en output formaten


On 10/29/07, Klaas van Gend [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Martijn van Exel wrote:
  Ha,
 
  Ik sprak op IRC nog even met Rob over hoe fijn het zou zijn als we
  een dedicated server voor Nederland zouden hebben. Aan de ene kant
  voor dev doeleinden en anderzijds ook om een showcase webapp te maken
  voor de Nederlandse data. De wens lijkt me gerechtvaardigd omdat we
  binnen het OSM-landschap een unieke plek innemen door de AND-data.
  Daar is natuurlijk geld voor nodig, het lijkt me slim om ook dat
  onderwerp dus even mee te nemen komend weekend. Zoeken naar een
  (nieuwe) sponsor dus, en een nut en noodzaak-discussie mbt een eigen
  server.
 
  Martijn

 Hoi Martijn,

 Als je nog om fondsen verlegen zit na dit weekend, dan moet je eens
 aankloppen bij de Stichting NLNet.
 Hun charter is om allerlei projecten te sponsoren die iets met internet
 verbeteren - OSM hoort daar wat mij betreft ook bij.

 http://www.nlnet.nl/foundation/can_do.html



 --
 Met vriendelijke groet, Best regards,

 Klaas van Gend

 Field Application Engineer Europe
 MontaVista Software

 Phone: + 31 40 2801386
 email: [EMAIL PROTECTED]

 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] OpenStreetMap kaart van Nederland voor Garmin GPS

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Lambertus
Martijn wrote:
 Het is iets meer geknutsel (en daarom wellicht ook niet een handige 
 oplossing voor OSM), maar de nokia 770, de voorloper van de voorloper 
 van de 810, is niet waterdicht, maar kan prima samen met een bluetooth 
 GPS maemo mapper draaien. Heeft ook wifi, enzo.
 En die kost, als je hem importeert, minder dan E100 (+70 oid voor een 
 goede BT gps).
 Ik denk niet dat dat het beste idee is voor OSM, maar wellicht wel voor 
 enthousiaste hobbyisten.

Afgezien van de prijs heeft de 810 toch een paar mooie voordelen: 
nieuwere CPU met ongeveer 2x de snelheid, 2x zoveel RAM en 2x zoveel 
Flash geheugen als de 770. Plus toetsenbord en ingebouwde GPS. Maar goed 
daar betaal je wel voor ;)

Stel je toch eens voor: toerend door de stad bekijk je de kaart 
afkomstig een (eigen) slippy map server. Je past her en der wat aan en 
download via een onbeveiligde (of WirelessLeiden achtige) verbinding de 
nieuw gerenderde tiles. Of misschien nog mooier een realtime vector 
teken versie van Maemo mapper (bijv. Gosmore, RoadNav of RoadMap). Wauw! :P

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] OpenStreetMap kaart van Nederland voor Garmin GPS

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Rob
On 10/29/07, Lambertus [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Ik zat eerst te denken: Garmins zijn best wel duur, een PDA met GPS zou
 ook kunnen maar aangezien de ze uit gaan lenen en ermee naar buiten gaan
 is een water- en schok/val bestendige GPS toch wel handiger.

Ik ben toevallig bezig met een mobiele editor voor de PDA, maar
daarvan is alleen de fundering gestort ;) Download werkt. Nodes en
ways worden al getekend, nodes kun je verplaatsen en deleten. Nog geen
upload (gevaarlijk)

Als het wenselijk is kan er een tile map onder gezet worden of een
(beperkte) vector rendering alla mappaint. Grafische mogelijkheden
houden niet over op een mobiel device.

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] OpenStreetMap WMS server

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Peter Peterse
Hallo Richard en de rest natuurlijk ook,

Een uitgebreidere handleiding dan
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Mapnik en dan het onderdeel
osm2pgsql heb ik nog niet beschikbaar. Ben er overigens al wel mee bezig.

Tot op heden maak ik gebruik van Milo's WMS server in combinatie met een
WMS van Rijkswaterstaat.
http://www.xs4all.nl/~ppeterse/openstreetmap/index.html

Zowel Milo's WMS als Rijkswaterstaat ondersteunen volgens de XML
EPSG:28992
http://www.mapserv.nl/cgi-bin/mapserv.exe?map=E:\mapconfig\osm.mapVERSION=1.1.1REQUEST=GetCapabilitiesSERVICE=WMS
http://www.rijkswaterstaat.nl/services/geoservices/basispakket/nationaalwegenbestand?VERSION=1.1.1REQUEST=GetCapabilitiesSERVICE=WMS

Maar als ik de eigenschappen van een plaatjes vanuit mijn voorbeeld
OpenLayer pagina opvraag staat er: SRS=EPSG%3A4326

Met als resultaat een plat samen gedrukt Nederland.

Alvast bedankt.

Peter.


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Financiën

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn
On 10/29/07, Lambertus [EMAIL PROTECTED] wrote:

 Martijn van Exel wrote:
  Ha allen,
 
  Ik kom pas medio deze week toe aan het maken van een verslagje in tekst.
 
  Ondertussen zet ik de ruwe mindmaps van de vergaderingen al online,
  zodat iedereen een idee kan krijgen van wat er zoal bediscussieers is:
 
  De meeting van zaterdagochtend:
  http://www.xs4all.nl/~exel0/osm/OSM%20Zaterdag%2028%20oktober.pdf
 
  De meeting van zaterdagmiddag waarin we in kleiner verband hebben
  gesproken over de doelen voor 2008
  http://www.xs4all.nl/~exel0/osm/Doelen%202008.pdf
 
  De meeting van zondagochtend, waar vooral is gesproken over servers en
  (noodzaak voor) nieuwe sponsors:
  http://www.xs4all.nl/~exel0/osm/OSM%20Zondag%2029%20oktober.pdf
 
 Er valt me iets op in: http://www.xs4all.nl/~exel0/osm/Doelen%202008.pdf
 Daarin wordt gesproken over het verbieden van commerciele toepassing van
 de OSM data. Mag ik vragen wat hier de gedachte achter is?

 Ik vind het prima als iemand een commerciele toepassing zou maken. Dit
 is vrij algemeen in de OS community (bijv. Linux), zolang ze maar
 duidelijk aangeven dat ze van OSM gebruik maken. Een het liefst
 verbeteringen in de dataset ook terug geven, maar ik weet niet wat de
 huidige licentie daarover zegt. Zelfs Steve Coast heeft een commercieel
 project (soort Funda op OSM basis).


Ik sluit me daar bij aan. Nu ben ik niet geheel objectief in deze discussie,
aangezien ik zelf bij een startup zit die de OSM data gebruikt. Maar de
licentie was voor ons de reden om deze data te gebruiken, als dat niet meer
zou kunnen zou ik het zowel persoonlijk, als als bedrijf jammer vinden. Ik
moet ook zeggen dat ik er niet echt een voordeel in zou zien, voor OSM, en
wel nadelen: Als je wilt dat de data van OSM gebruikt wordt, kom je toch
snel op enigsinds commerciele projecten terecht: De volgende TomTom bouw je
niet zo snel in een paar vrije avonduurtjes van een groepje
enthousiastelingen: Dat wordt al snel een commerciel project. Terwijl dat
wel projecten zijn die veel exposure (en hopenlijk ook andere voordelen)
kunnen brengen.
Jammer dat dit niet algemeen is besproken (of dat ik dat dan gemist heb :))
Groeten,
Martijn Pannevis.
___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] notulen mapping party (was: Fina nciën)

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Exel
Ik denk inderdaad ook dat dit één van onze grootste troeven is voor de  
korte termijn (2008).
De uitdaging is om die troef te spelen met de beperkte resources die  
we hebben.
Dat kan door aan de ene kant een faciliterende rol te gaan spelen. Een  
high-perf, high-avail tileserver is daarvoor de basis, maar daarop  
bouwen met community building is net zo belangrijk. Dat betekent  
bijvoorbeeld workshops organiseren, potentiële gebruikers helpen waar  
we kunnen, prikkelen met enkele uitgewerkte use cases (tiles voor  
specifieke doelgroepen zoals fietsers) en ze ook actief opzoeken door  
aanwezig te zijn op relevante congressen en beurzen (zoals nluug 25  
jaar, over anderhalve week).

De ruwe notities beschikbaar stellen bergt een zeker risico in zich,  
maar de positieve effecten die het uitlokken van discussie oplevert -  
juist ook met de mensen die er niet bij waren - leek me er toch  
tegenop wegen.

Martijn

Op 29 okt 2007, om 12:55 heeft Zoran Kovacevic het volgende geschreven:

 n.b.: commerciele toepassingen maken is inderdaad wat het project  
 juist
 nog succesvoller zal maken! dat moeten we dus stimuleren en zo veel  
 als
 mogelijk belemmeringen weghalen. zo kwamen we uit op het opzetten van
 een (gesponsorde, snelle) tilesserver. we kunnen dan een vrij
 alternatief voor Google Maps mashups in de markt zetten met  
 openlayers.



___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


[OSM-talk-nl] Fietsroutes

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Gerco-Kees Bloemsma
Hoi hoi,
Volgens mij is de kanaaldijk zuid onderdeel van LF13. (Ben daar afgelopen
zomer geweest).
Ik heb geprobeerd om dit met relations op te lossen. Kan iemand kijken of ik
dat goed heb gedaan (voor dit stukie)?
http://www.openstreetmap.org/?lat=51.43698lon=5.55811zoom=16layers=B0F

Wat betreft de fietsknooppunten... Ik vind het een goed idee om die op te
nemen. Ik zou zeggen, pas de wiki aan en kijk of je ze ergens gerendered
kunt krijgen. (Je moet niet alleen de knooppunten, maar ook de routes tussen
de knooppunten renderen volgens mij)

Groet,

-- 
Gerco-Kees

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] notulen mapping party (was: Fina nciën)

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn
Ah, gelukkig, we zijn het weer eens, ik begon me al zorgen te maken :)
Martijn.


On 10/29/07, Zoran Kovacevic [EMAIL PROTECTED] wrote:

  Er valt me iets op in: http://www.xs4all.nl/~exel0/osm/Doelen%202008.pdf
  Daarin wordt gesproken over het verbieden van commerciele toepassing van
  de OSM data. Mag ik vragen wat hier de gedachte achter is?
 
  Ik vind het prima als iemand een commerciele toepassing zou maken. Dit
  is vrij algemeen in de OS community (bijv. Linux), zolang ze maar
  duidelijk aangeven dat ze van OSM gebruik maken. Een het liefst
  verbeteringen in de dataset ook terug geven, maar ik weet niet wat de
  huidige licentie daarover zegt. Zelfs Steve Coast heeft een commercieel
  project (soort Funda op OSM basis).

 de constatering was dat de licentie het commercieel herdistribueren van
 OSM data bemoeilijkt. stel dat AND de NL set bevriest, controleert en
 finetuned om daarna te verkopen, dan wil de gebruikte cc licentie dat
 die wijzigingen ook cc zijn. dat zal invloed hebben op dit soort
 businesscases. en dat zou ecg belemmerend kunnen zijn.

 n.b.: commerciele toepassingen maken is inderdaad wat het project juist
 nog succesvoller zal maken! dat moeten we dus stimuleren en zo veel als
 mogelijk belemmeringen weghalen. zo kwamen we uit op het opzetten van
 een (gesponsorde, snelle) tilesserver. we kunnen dan een vrij
 alternatief voor Google Maps mashups in de markt zetten met openlayers.

 dus: helemaal eens met je punt, de notulen zijn nog niet uitgewerkt
 waardoor het lijkt alsof er iets anders staat :)

 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Mapping party 24 en 25 November - - - Re: Financiën

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Exel
Inderdaad, ik zal een aankondiging op de blog zetten indien niet reeds  
gebeurd.

Martijn

Op 29 okt 2007, om 13:45 heeft [EMAIL PROTECTED] het volgende geschreven:

 Zodat het niet diep weggeborgen blijft: de volgende mapping party is  
 24 -
 25 november. Lokatie nog niet bekend, bijv Utrecht. Het idee was om
 mogelijk op zaterdag te eindigen met een borrel.

 On Mon, October 29, 2007 12:18 pm, Martijn van Exel wrote:
 Ha allen,

 Ik kom pas medio deze week toe aan het maken van een verslagje in  
 tekst.

 Ondertussen zet ik de ruwe mindmaps van de vergaderingen al online,
 zodat iedereen een idee kan krijgen van wat er zoal bediscussieers is:

 vriendelijke groet,
 cordialmente,

 Ante






 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl



___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Mapping party 24 en 25 November - - - Re: Financiën

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Zoran Kovacevic
inderdaad, mocht iemand een 'centrale' locatie weten in het land ...

@ante: zet je m ook nog ff op het blog?

[EMAIL PROTECTED] wrote:
 Zodat het niet diep weggeborgen blijft: de volgende mapping party is 24 -
 25 november. Lokatie nog niet bekend, bijv Utrecht. Het idee was om
 mogelijk op zaterdag te eindigen met een borrel.
 
 On Mon, October 29, 2007 12:18 pm, Martijn van Exel wrote:
 Ha allen,

 Ik kom pas medio deze week toe aan het maken van een verslagje in tekst.

 Ondertussen zet ik de ruwe mindmaps van de vergaderingen al online,
 zodat iedereen een idee kan krijgen van wat er zoal bediscussieers is:
 
 vriendelijke groet,
 cordialmente,
 
 Ante
 
 
 
 
 
 
 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Mapping party 24 en 25 November - - - Re: Financiën

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Exel
Ik heb er net een korte melding van gemaakt op het blog, en een wiki- 
entry . Gezien het landelijke karakter heb ik 'm op de Nederland  
mainpage gezet.
http://wiki.openstreetmap.org/index.php?title=WikiProject_Netherlandsaction=submit#Landelijke_Mapping_.26_More_party_2
 
 

Martijn

Op 29 okt 2007, om 13:56 heeft Zoran Kovacevic het volgende geschreven:

 inderdaad, mocht iemand een 'centrale' locatie weten in het land ...

 @ante: zet je m ook nog ff op het blog?

 [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Zodat het niet diep weggeborgen blijft: de volgende mapping party  
 is 24 -
 25 november. Lokatie nog niet bekend, bijv Utrecht. Het idee was om
 mogelijk op zaterdag te eindigen met een borrel.

 On Mon, October 29, 2007 12:18 pm, Martijn van Exel wrote:
 Ha allen,

 Ik kom pas medio deze week toe aan het maken van een verslagje in  
 tekst.

 Ondertussen zet ik de ruwe mindmaps van de vergaderingen al online,
 zodat iedereen een idee kan krijgen van wat er zoal bediscussieers  
 is:

 vriendelijke groet,
 cordialmente,

 Ante






 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl



___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Mapping party 24 en 25 November - - - Re: Financiën

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn van Exel
Sorry, de juiste URL:
http://wiki.openstreetmap.org/index.php/WikiProject_Netherlands#Landelijke_Mapping_.26_More_party_2
 
 

Martijn


Op 29 okt 2007, om 14:29 heeft Martijn van Exel het volgende geschreven:

 Ik heb er net een korte melding van gemaakt op het blog, en een wiki-
 entry . Gezien het landelijke karakter heb ik 'm op de Nederland
 mainpage gezet.
 http://wiki.openstreetmap.org/index.php?title=WikiProject_Netherlandsaction=submit#Landelijke_Mapping_.26_More_party_2


 Martijn

 Op 29 okt 2007, om 13:56 heeft Zoran Kovacevic het volgende  
 geschreven:

 inderdaad, mocht iemand een 'centrale' locatie weten in het land ...

 @ante: zet je m ook nog ff op het blog?

 [EMAIL PROTECTED] wrote:
 Zodat het niet diep weggeborgen blijft: de volgende mapping party
 is 24 -
 25 november. Lokatie nog niet bekend, bijv Utrecht. Het idee was om
 mogelijk op zaterdag te eindigen met een borrel.

 On Mon, October 29, 2007 12:18 pm, Martijn van Exel wrote:
 Ha allen,

 Ik kom pas medio deze week toe aan het maken van een verslagje in
 tekst.

 Ondertussen zet ik de ruwe mindmaps van de vergaderingen al online,
 zodat iedereen een idee kan krijgen van wat er zoal bediscussieers
 is:

 vriendelijke groet,
 cordialmente,

 Ante






 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl



 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl



___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] update statistieken?

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Martijn
Hoe bepaal je zoiets?? Wat neem je als 100%? Ik snap dat je daarmee de
realiteit bedoelt (of een andere afgeleide), maar als je daar geen data van
hebt?
Martijn.

On 10/29/07, Zoran Kovacevic [EMAIL PROTECTED] wrote:

 Ik zag net deze page:

 http://wiki.openstreetmap.org/index.php/WikiProject_Netherlands/Statistieken

 Is het nuttig om de stats nog ns te draaien obv AND dataset uitbreiding?

 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] update statistieken?

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Remco van Zuijlen
On Mon, Oct 29, 2007 at 02:55:41PM +0100, Martijn wrote:
 Hoe bepaal je zoiets?? Wat neem je als 100%? Ik snap dat je daarmee de
 realiteit bedoelt (of een andere afgeleide), maar als je daar geen data van
 hebt?

volgens mij bepaalt het CBS in dit geval wat de realiteit is ;)

Remco


 Martijn.
 
 On 10/29/07, Zoran Kovacevic [EMAIL PROTECTED] wrote:
 
  Ik zag net deze page:
 
  http://wiki.openstreetmap.org/index.php/WikiProject_Netherlands/Statistieken
 
  Is het nuttig om de stats nog ns te draaien obv AND dataset uitbreiding?
 
  ___
  Talk-nl mailing list
  Talk-nl@openstreetmap.org
  http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl
 

 ___
 Talk-nl mailing list
 Talk-nl@openstreetmap.org
 http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


-- 
Remco van Zuijlen [EMAIL PROTECTED]

Hi! I'm a .signature virus! copy me into your .signature file to help me spread!


___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] update statistieken?

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Rob
Wie draait die stats trouwens ?

Zou ook mooi zijn als we een overzicht zouden hebben (op de int. wiki)
met wie doet wat/(is betrokken) op osm.. het is nu lastig te
achterhalen bij wie je moet zijn met een bepaalde vraag.. oke, je kunt
het natuurlijk in de mailling list droppen of op irc vragen..

Ik weet ook niet hoe zoiets bij andere projecten gaat.

On 10/29/07, [EMAIL PROTECTED] [EMAIL PROTECTED] wrote:

 On Mon, October 29, 2007 3:05 pm, Remco van Zuijlen wrote:
  On Mon, Oct 29, 2007 at 02:55:41PM +0100, Martijn wrote:
  Hoe bepaal je zoiets?? Wat neem je als 100%? Ik snap dat je daarmee de
  realiteit bedoelt (of een andere afgeleide), maar als je daar geen data
  van
  hebt?
 
  volgens mij bepaalt het CBS in dit geval wat de realiteit is ;)

 Ze zullen allemaal zo rond de 100% uit moeten komen. Een uitgelezen kans
 Assen van de eerste plaats te stoten ;-)

 vriendelijke groet,
 cordialmente,

 Ante

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Fietsroutes

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Freek
On Monday 29 October 2007, Gerco-Kees Bloemsma wrote:
 Volgens mij is de kanaaldijk zuid onderdeel van LF13. (Ben daar afgelopen
 zomer geweest).

Inderdaad.

 Ik heb geprobeerd om dit met relations op te lossen. Kan iemand kijken of
 ik dat goed heb gedaan (voor dit stukie)?
 http://www.openstreetmap.org/?lat=51.43698lon=5.55811zoom=16layers=B0F

Ehm, die zat al in mijn relations 2731 en 2732? Ik zie geen nieuwe 
relations?

 Wat betreft de fietsknooppunten... Ik vind het een goed idee om die op te
 nemen. Ik zou zeggen, pas de wiki aan en kijk of je ze ergens gerendered
 kunt krijgen. (Je moet niet alleen de knooppunten, maar ook de routes
 tussen de knooppunten renderen volgens mij)

Ok, ik zal het voorstel binnenkort een keer op de wiki zetten, dan kunnen 
jullie stemmen :-) Het lijkt me logisch als we eerst binnen NL een standaard 
overeenkomen, en daarna eens kijken of we het gerendered krijgen.

-- 
Freek

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] update statistieken?

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Zoran Kovacevic
Eugene van der Pijll wrote:
 Rob schreef:
 Wie draait die stats trouwens ?
 
 Ik.
 
 Zou ook mooi zijn als we een overzicht zouden hebben (op de int. wiki)
 met wie doet wat/(is betrokken) op osm.. het is nu lastig te
 achterhalen bij wie je moet zijn met een bepaalde vraag.. oke, je kunt
 het natuurlijk in de mailling list droppen of op irc vragen..
 
 In dit geval kan je de history van de wikipagina opvragen.
 
 Ik wil de statistieken nog wel een keer maken, alleen heb ik op het
 moment niet voldoende schijfruimte. De planet-file is een stuk groter
 geworden sinds de laatste update...

je zou misschien een account op dev kunen aanvragen?

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] update statistieken?

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Floris Looijesteijn
On Mon, 2007-10-29 at 17:28 +0100, Zoran Kovacevic wrote: 
 Eugene van der Pijll wrote:
  Ik wil de statistieken nog wel een keer maken, alleen heb ik op het
  moment niet voldoende schijfruimte. De planet-file is een stuk groter
  geworden sinds de laatste update...
 
 je zou misschien een account op dev kunen aanvragen?
 

Of we nemen een nieuwe schijf voor Eugene mee in een
eventuele subsidieaanvraag?

Groet,
Floris



___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] update statistieken?

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Eugene van der Pijll
Floris Looijesteijn schreef:
 On Mon, 2007-10-29 at 17:28 +0100, Zoran Kovacevic wrote: 
  Eugene van der Pijll wrote:
   Ik wil de statistieken nog wel een keer maken, alleen heb ik op het
   moment niet voldoende schijfruimte. De planet-file is een stuk groter
   geworden sinds de laatste update...
  
  je zou misschien een account op dev kunen aanvragen?
  
 
 Of we nemen een nieuwe schijf voor Eugene mee in een
 eventuele subsidieaanvraag?

Ik was niet van plan nog een nieuwe harde schijf in mijn (al enkele
jaartjes oude) computer te stoppen. In plaats daarvan ben ik van plan
een laptop aan te gaan schaffen -- met veel schijfruimte.

Bij wie kan ik de declaratie indienen? ;-)

Eugene

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


[OSM-talk-nl] open source quadrocopter i.v.m. openaerialmap.org

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp [EMAIL PROTECTED]
Hoi Talk'ers,

Tijdens de Mapping-party dit weekend verwees ik, met dank aan Selene van 
Bliin , i.v.m. openaerialmap.org naar de Open Source quadrocopter.

http://www.uavp.de/index.php/de/

http://www.engadget.com/2007/05/06/quadrocopter-project-takes-aerial-photography-open-source/

-- 


Met vriendelijke groet,

Bas de Lange!

SoftwareFreedomDay Nederland

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] Fietsroutes

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Freek
On Monday 29 October 2007, Gerco-Kees Bloemsma wrote:
 humm, dan is er zeker iets niet goed gegaan. Ik zie wel degelijk een LF13
 stukkie,

Waar? josm/gravitystorm, Eindhoven/ergens anders? (Doorhalen wat niet van 
toepassing is.)

 Hoe zie jij trouwens die nummers? In JOSM zie ik ze op dit moment niet...

Ehm ja, vind ik ook een gemis... Ik heb gewoon de download opgeslagen en in 
de .osm gekeken :-)

-- 
Freek

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl


Re: [OSM-talk-nl] open source quadrocopter i.v.m. openaerialmap.org

2007-10-29 Berichten over hetzelfde onderwerp Stefan de Konink
-BEGIN PGP SIGNED MESSAGE-
Hash: SHA512

[EMAIL PROTECTED] schreef:
 Hoi Talk'ers,
 
 Tijdens de Mapping-party dit weekend verwees ik, met dank aan Selene van 
 Bliin , i.v.m. openaerialmap.org naar de Open Source quadrocopter.
 
 http://www.uavp.de/index.php/de/
 
 http://www.engadget.com/2007/05/06/quadrocopter-project-takes-aerial-photography-open-source/

Zullen we hem tijdens de volgende mapping party in elkaar solderen?


(Wellicht moeten we dan eerst nog even contact zoeken met defensie, maar
dat lijkt me wel te regelen... Zoran moet WimLex maar even mailen of hij
zelf een paar keer over Wassenaar heen kan vliegen.)



Stefan
-BEGIN PGP SIGNATURE-
Version: GnuPG v2.0.7 (GNU/Linux)
Comment: Using GnuPG with Mozilla - http://enigmail.mozdev.org

iD8DBQFHJkqfYH1+F2Rqwn0RClhRAJ9EoChti80rh2thxwltl2zw/ZLbCgCfXnXH
d7S/SmWF6gDKI2qVl08oM6A=
=ojIi
-END PGP SIGNATURE-

___
Talk-nl mailing list
Talk-nl@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/cgi-bin/mailman/listinfo/talk-nl