On 10/29/07, Lambertus <[EMAIL PROTECTED]> wrote:

> Er valt me iets op in: http://www.xs4all.nl/~exel0/osm/Doelen%202008.pdf
> Daarin wordt gesproken over het verbieden van commerciele toepassing van
> de OSM data. Mag ik vragen wat hier de gedachte achter is?
>
> Ik vind het prima als iemand een commerciele toepassing zou maken. Dit
> is vrij algemeen in de OS community (bijv. Linux), zolang ze maar
> duidelijk aangeven dat ze van OSM gebruik maken. Een het liefst
> verbeteringen in de dataset ook terug geven, maar ik weet niet wat de
> huidige licentie daarover zegt. Zelfs Steve Coast heeft een commercieel
> project (soort Funda op OSM basis).

Ik sluit me daar bij aan. Nu ben ik niet geheel objectief in deze discussie,
aangezien ik zelf bij een startup zit die de OSM data gebruikt. Maar de
licentie was voor ons de reden om deze data te gebruiken, als dat niet meer
zou kunnen zou ik het zowel persoonlijk, als als bedrijf jammer vinden. Ik
moet ook zeggen dat ik er niet echt een voordeel in zou zien, voor OSM, en
wel nadelen: Als je wilt dat de data van OSM gebruikt wordt, kom je toch
snel op enigsinds commerciele projecten terecht: De volgende TomTom bouw je
niet zo snel in een paar vrije avonduurtjes van een groepje
enthousiastelingen: Dat wordt al snel een commerciel project. Terwijl dat
wel projecten zijn die veel exposure (en hopenlijk ook andere voordelen)
kunnen brengen.
Jammer dat dit niet algemeen is besproken (of dat ik dat dan gemist heb :))
Groeten,
Martijn Pannevis.