Re: [Talk-se] Utbyte med Skånetrafiken?

2010-08-09 tråd Andreas Vilén
2010/8/9 Magnus Bäck :
> On Monday, August 09, 2010 at 19:11 CEST,
>     Andreas Vilén  wrote:
>
>> Ja, det var ju verkligen redundans. Jag skrev in en kommentar om att
>> sidan jag skapade borde mergas med den du länkade. Hade inte sett den
>> andra sidan. Ser dock också att vissa linjer som finns som relationer
>> på sidan jag skapat saknas på den som tar upp hela Sverige, exempelvis
>> SkEx 10.
>
> Jag kan i och för sig klara mig utan att den fullständiga listan
> (med omappade linjer) läggs in i Public_transport-sidan eftersom
> den då kommer att bli så förtvivlat lång.

Tja, alla ska ju mappas förr eller senare. Men visst kan man ha sidan
jag skapade separat och lägga in de som har relationer, färdiga eller
ofärdiga, på sidan. Mängden arbete som måste göras minskar ju inte för
att man sticker huvudet i sanden :)

>
>> Angående att dela med sig av data är väl den bästa lösningen om de
>> helt enkelt delar med sig av sina shapefiler så får vi importera
>> informationen i OSM successivt. Många busslinjer är ju omöjliga att
>> mappa på traditionellt sätt, då de kanske bara går en eller två gånger
>> om dagen. Om man då inte vill detaljmappa Lövestad eller Vollsjö under
>> en heldag :) När jag importerade data från Staffanstorp jämförde jag
>> datan med den som redan fanns, och tog bort datan som var sämre i
>> någon av källorna och laddade sedan upp. Det tar tid, men är man många
>> som hjälper åt kan man ta en liten del var.
>
> Det luriga i det här fallet är att busslinjer är mer dynamiska än hus
> och gatnät. Jag tror inte att Skånetrafiken kommer att vara speciellt
> välvilliga om vi inte har något system för att uppdatera linjerna
> (semi)automatiskt. Om detta ligger fast så tror jag att utmaningen
> kommer att ligga i att utveckla en konvertering som är såpass automatisk
> att ev. tveksamheter/konflikter kan lösas av människor. I mailsvaret
> jag fick talades om linjesträckningar som "uppdateras ständigt pga
> ändraded [sic] linjesträckningar på vägarbeten, sommarmarknader osv".
> Nu menar jag inte att vi ska sikta på att anpassa OSM-kartan efter
> sommarmarknaderna, men jag tror att det är ganska talande för deras
> inställning.

Aha... Ja, jag har inga bra lösningar på det här. Tillfälliga
ändringar i tabeller är inget vi kommer att kunna ändra datan efter.
Dessutom är det ju så att OSM inte inom en rimlig framtid kommer att
ersätta Skånetrafikens egen webbplats med reseplanerare osv.

>
> Men det är möjligt att uppdateringarna är såpass begränsade att t.ex.
> ett verktyg som kan presentera skillnaderna mellan gammal och ny
> sträckning skulle vara tillräckligt för att man för hand skulle kunna
> hålla alla relationer up to date.
>
>> Det viktigaste är dock att vi får tag i själva filerna och att någon
>> kan konvertera dem till .osm-format. Det är alltid lättare att få
>> saker gjorda om man tar det steget först (verkstad går före snack).
>
> Absolut, verkstad går först.
>
>> Tänk på upphovsrätten och licenserna och låt inte Skånetrafiken
>> diktera hur datan får användas.
>
> Om någon har några bra argument för varför Skånetrafiken inte ska lägga
> sig i uppdateringsfrekvensen för OSM så är jag idel öra. Ett är ju att
> busslinjerna kommer att mappas i vilket fall som helst och att deras
> tillhandahållande av data inte kommer att förvärra något.

Syftar nu på att de inte ska få diktera några andra krav än de som
licenserna tillåter. Det är lätt att när man vill samarbeta med någon
stor aktör "lova för mycket" som man sen inte kan hålla. Varför inte
förresten erbjuda Skånetrafiken att själva uppdatera datan på OSM? Det
måste vara det lättaste sättet att hålla den uppdaterad.

/Andreas

>
> --
> Magnus Bäck
> ba...@swipnet.se
>
> ___
> Talk-se mailing list
> Talk-se@openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
>

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Fuel stations in sweden

2010-08-09 tråd Andreas Vilén
Angående det berömda katalogskyddet hade jag en föreläsning om det av
en juridikprofessor när jag gick en kurs i praktisk GIS. Han nämnde
att för att katalogskyddet ska gälla krävs bra många fler
databaspunkter än det femtiotal (ren gissning) gasmackar som finns i
Sverige. Det handlar om ett antal tusen datapunkter för att det ska
gälla, och dessutom har det tydligen väldigt sällan prövats i rätten.
Så jag tror nog att ganska fritt kan sno koordinater från de olika
bensinbolagen utan att oroa oss för några juridiska repressalier.

/Andreas

2010/8/9 Ture Pålsson :
> 2010/8/9 Andreas Vilén :
>> Is it really possible to copyright geographical coordinates? In that
>> case, every coordinate on Wikipedia taken from Google Maps would be a
>> copyright violation...
>
> Databaser skyddas i Sverige av det så kallade katalogskyddet
> (upphovsrättslagen 49§, https://lagen.nu/1960:729#P49S1) och jag
> *tror* detta är något vi har gemensamt med övriga EU. I t.ex. USA är
> situationen annorlunda, vilket är en av anledningarna till det i
> evigheter pågående bytet från CC-BY-SA till ODBL.
>
> Vad detta innebär för Google Maps-koordinater på Wikipedia är jag inte
> kompetent att bedöma. Där finns ju dessutom även Google Maps'
> användningsvillkor att ta hänsyn till.
>
>  -- T (JÄIA)
>

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Utbyte med Skånetrafiken?

2010-08-09 tråd Magnus Bäck
On Monday, August 09, 2010 at 19:11 CEST,
 Andreas Vilén  wrote:

> Ja, det var ju verkligen redundans. Jag skrev in en kommentar om att
> sidan jag skapade borde mergas med den du länkade. Hade inte sett den
> andra sidan. Ser dock också att vissa linjer som finns som relationer
> på sidan jag skapat saknas på den som tar upp hela Sverige, exempelvis
> SkEx 10.

Jag kan i och för sig klara mig utan att den fullständiga listan
(med omappade linjer) läggs in i Public_transport-sidan eftersom
den då kommer att bli så förtvivlat lång.

> Angående att dela med sig av data är väl den bästa lösningen om de
> helt enkelt delar med sig av sina shapefiler så får vi importera
> informationen i OSM successivt. Många busslinjer är ju omöjliga att
> mappa på traditionellt sätt, då de kanske bara går en eller två gånger
> om dagen. Om man då inte vill detaljmappa Lövestad eller Vollsjö under
> en heldag :) När jag importerade data från Staffanstorp jämförde jag
> datan med den som redan fanns, och tog bort datan som var sämre i
> någon av källorna och laddade sedan upp. Det tar tid, men är man många
> som hjälper åt kan man ta en liten del var.

Det luriga i det här fallet är att busslinjer är mer dynamiska än hus
och gatnät. Jag tror inte att Skånetrafiken kommer att vara speciellt
välvilliga om vi inte har något system för att uppdatera linjerna
(semi)automatiskt. Om detta ligger fast så tror jag att utmaningen
kommer att ligga i att utveckla en konvertering som är såpass automatisk
att ev. tveksamheter/konflikter kan lösas av människor. I mailsvaret
jag fick talades om linjesträckningar som "uppdateras ständigt pga
ändraded [sic] linjesträckningar på vägarbeten, sommarmarknader osv".
Nu menar jag inte att vi ska sikta på att anpassa OSM-kartan efter
sommarmarknaderna, men jag tror att det är ganska talande för deras
inställning.

Men det är möjligt att uppdateringarna är såpass begränsade att t.ex.
ett verktyg som kan presentera skillnaderna mellan gammal och ny
sträckning skulle vara tillräckligt för att man för hand skulle kunna
hålla alla relationer up to date.

> Det viktigaste är dock att vi får tag i själva filerna och att någon
> kan konvertera dem till .osm-format. Det är alltid lättare att få
> saker gjorda om man tar det steget först (verkstad går före snack).

Absolut, verkstad går först.

> Tänk på upphovsrätten och licenserna och låt inte Skånetrafiken
> diktera hur datan får användas.

Om någon har några bra argument för varför Skånetrafiken inte ska lägga
sig i uppdateringsfrekvensen för OSM så är jag idel öra. Ett är ju att
busslinjerna kommer att mappas i vilket fall som helst och att deras
tillhandahållande av data inte kommer att förvärra något.

-- 
Magnus Bäck
ba...@swipnet.se

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Fuel stations in sweden

2010-08-09 tråd Ture Pålsson
2010/8/9 Andreas Vilén :
> Is it really possible to copyright geographical coordinates? In that
> case, every coordinate on Wikipedia taken from Google Maps would be a
> copyright violation...

Databaser skyddas i Sverige av det så kallade katalogskyddet
(upphovsrättslagen 49§, https://lagen.nu/1960:729#P49S1) och jag
*tror* detta är något vi har gemensamt med övriga EU. I t.ex. USA är
situationen annorlunda, vilket är en av anledningarna till det i
evigheter pågående bytet från CC-BY-SA till ODBL.

Vad detta innebär för Google Maps-koordinater på Wikipedia är jag inte
kompetent att bedöma. Där finns ju dessutom även Google Maps'
användningsvillkor att ta hänsyn till.

  -- T (JÄIA)

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Fuel stations in sweden

2010-08-09 tråd Ture Pålsson
Den 9 augusti 2010 18:15 skrev Robert Storlind :
> Hi all,
>
> Yes, the data quality issues is why I'm raising the question. I
> wouldn't even think of importing unverified data.

Ah, tack för påminnelsen, jag behövde en anledning att komma ut och
röra mig lite. Den mystiska macken i mon är nu rekognoscerad, befunnen
obefintlig och raderad från kartan. :-)

Däremot hittade jag en hiskelig massa stigar, varav jag följde några
som snart kommer till en databas nära dig.

 -- T (nu med myggbett)

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Utbyte med Skånetrafiken?

2010-08-09 tråd Andreas Vilén
Ja, det var ju verkligen redundans. Jag skrev in en kommentar om att
sidan jag skapade borde mergas med den du länkade. Hade inte sett den
andra sidan. Ser dock också att vissa linjer som finns som relationer
på sidan jag skapat saknas på den som tar upp hela Sverige, exempelvis
SkEx 10.

Angående att dela med sig av data är väl den bästa lösningen om de
helt enkelt delar med sig av sina shapefiler så får vi importera
informationen i OSM successivt. Många busslinjer är ju omöjliga att
mappa på traditionellt sätt, då de kanske bara går en eller två gånger
om dagen. Om man då inte vill detaljmappa Lövestad eller Vollsjö under
en heldag :) När jag importerade data från Staffanstorp jämförde jag
datan med den som redan fanns, och tog bort datan som var sämre i
någon av källorna och laddade sedan upp. Det tar tid, men är man många
som hjälper åt kan man ta en liten del var. Det viktigaste är dock att
vi får tag i själva filerna och att någon kan konvertera dem till
.osm-format. Det är alltid lättare att få saker gjorda om man tar det
steget först (verkstad går före snack). Tänk på upphovsrätten och
licenserna och låt inte Skånetrafiken diktera hur datan får användas.

/Andreas

2010/8/7 Magnus Bäck :
> On Wednesday, August 04, 2010 at 22:14 CEST,
>     Andreas Vilén  wrote:
>
>> Hej, jag är ny här på mailinglistan men har mappat med stor omfattning
>> sedan början av 2008 (det är jag som gjort stora delar av Skåne). Jag
>> har nu bara sett två av mailen i den här frågan så jag vet inte exakt
>> vad som diskuterats tidigare, men jag antar att ni har upptäckt
>> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Sweden/Sk%C3%A5ne/busslinjer
>> som jag har skapat och har som ett litet evighetsprojekt tillsammans
>> med min mapparkompis.
>
> Lite överlapp med nedanstående.
>
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Sweden/Public_transport#Sk.C3.A5ne
>
>> Det vore helt klart kul med ett samarbete, och ville mest göra mig
>> tillkänna och undrar om någon kan sammanfatta snabbt vad diskussionen
>> handlar om.
>
> Jag vet inte om du missat så mycket (men se arkivet för mailinglistan
> om du vill läsa allt). Kontentan är väl än så länge inte mer än att
> Skånetrafiken visat intresse att dela med sig av linjesträckningsdata
> men att vi inte vet skicket på denna data eller i vilken utsträckning
> de själva vill hjälpa till med anpassning etc. Det verkar inte gjorts
> något väldigt likartat tidigare inom OSM så det kan nog bli rätt mycket
> jobb.
>
> --
> Magnus Bäck
> ba...@swipnet.se
>
> ___
> Talk-se mailing list
> Talk-se@openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
>

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Fuel stations in sweden

2010-08-09 tråd Andreas Vilén
Is it really possible to copyright geographical coordinates? In that
case, every coordinate on Wikipedia taken from Google Maps would be a
copyright violation...

/Andreas

2010/8/9 Robert Storlind :
> Hi all,
>
> Yes, the data quality issues is why I'm raising the question. I
> wouldn't even think of importing unverified data.
>
> I happened to check some of the CNG stations I'm visiting and some of
> them have insidious errors like being on the wrong side of fences :-)
>
> Best regards,
> Robert
>
>
> Den 5 augusti 2010 12:40 skrev Ture Pålsson :
>> 2010/8/5 Hanno Hecker :
>>
>>> Preem: looks like these have already been imported by Dalkvist, see
>>> for example http://www.openstreetmap.org/browse/node/247134983:
>>> http://preem.se/templates/ContentBlocks/Units/Search/Navigator.aspx
>>
>> Och den importen är en bra illustration till att datakvaliteten inte
>> alltid är den bästa, för den har gett upphov till den här stationen
>> som verkar ligga mitt i  skogen:
>>
>> http://www.openstreetmap.org/browse/node/247135388
>>
>> Jag har tänkt cykla dit och kolla hur det faktiskt ser ut, och radera
>> stationen om det ser ut som jag tror (jag har någon slags personlig
>> policy att inte pilla på data om jag inte varit där och tittat på det
>> i terrängen, eller är _helt_ säker på hur det ser ut), men det blir
>> visst aldrig av...
>>
>> Jag kollade datafilen från Preem nu, och stationen med samma
>> telefonnummer (som f.ö. enligt hitta.se går till en privatperson)
>> tycks nu ha flyttat sig till att ligga på väg 273 öster om Arlanda.
>> Där finns det åtminstone några byggnader på Googles satellitbild, så
>> där kanske det faktiskt finns en mack.
>>
>>  -- Ture
>>
>> ___
>> Talk-se mailing list
>> Talk-se@openstreetmap.org
>> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
>>
>
> ___
> Talk-se mailing list
> Talk-se@openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
>

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


[Talk-se] "Kontorsmappningsträff" i Lund

2010-08-09 tråd Andreas Vilén
Jag har sedan ett tag tillbaka varit i kontakt med lantmäterichef
Jonas Andréasson och hans kollega Britta Duve Hansen (som ligger bakom
http://kartor.lund.se/resejamforaren/start.htm , och som var på State
of the Map i Girona) på Lunds kommun. Britta har nu bjudit in mig och
ett valfritt antal osmare att komma på besök hos kommunen, träffas,
prata och kontorsmappa i ett konferensrum.

Det är nämligen så att Lunds kommun tar egna flygbilder, och därför
själva äger dem, och har bestämt sig för att ge tillstånd att rita av
dem på OSM, likt tillståndet som getts av Yahoo. Britta, som sköter
det här, har dock lite problem med att få till att kunna visa bilderna
på något smidigt sätt för avritning, och har hittills bara fått det
att fungera i Merkaartor i ett specifikt zoomläge. Hon har också på
grund av filernas storlek hållit dem på den lokala servern.

Hon vill alltså dels träffa andra osmare och dels få tips på hur man
kan få samarbetet med kommunen att fungera på ett smidigt sätt. Främst
tekniskt då. Att vara tekniskt kunnig är förstås inget krav för att
komma, utan alla är inbjudna.

Tyvärr har jag ännu inte något datum, men enligt Britta går det bra i
princip när som helst under hösten, med förutsättning att man
förvarnar.

Det här är alltså en möjlighet att lägga in en intresseanmälan att
hänga med. Aktuell plats blir förmodligen lantmäterienheten i
statsbyggnadskontoret nära Västra stationstorget (Landstingsgatan:
http://osm.org/go/0NctQVImk- ) och det som kommer att mappas är valfri
plats i Lunds kommun.

Väl mött!

MVH Andreas

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se


Re: [Talk-se] Fuel stations in sweden

2010-08-09 tråd Robert Storlind
Hi all,

Yes, the data quality issues is why I'm raising the question. I
wouldn't even think of importing unverified data.

I happened to check some of the CNG stations I'm visiting and some of
them have insidious errors like being on the wrong side of fences :-)

Best regards,
Robert


Den 5 augusti 2010 12:40 skrev Ture Pålsson :
> 2010/8/5 Hanno Hecker :
>
>> Preem: looks like these have already been imported by Dalkvist, see
>> for example http://www.openstreetmap.org/browse/node/247134983:
>> http://preem.se/templates/ContentBlocks/Units/Search/Navigator.aspx
>
> Och den importen är en bra illustration till att datakvaliteten inte
> alltid är den bästa, för den har gett upphov till den här stationen
> som verkar ligga mitt i  skogen:
>
> http://www.openstreetmap.org/browse/node/247135388
>
> Jag har tänkt cykla dit och kolla hur det faktiskt ser ut, och radera
> stationen om det ser ut som jag tror (jag har någon slags personlig
> policy att inte pilla på data om jag inte varit där och tittat på det
> i terrängen, eller är _helt_ säker på hur det ser ut), men det blir
> visst aldrig av...
>
> Jag kollade datafilen från Preem nu, och stationen med samma
> telefonnummer (som f.ö. enligt hitta.se går till en privatperson)
> tycks nu ha flyttat sig till att ligga på väg 273 öster om Arlanda.
> Där finns det åtminstone några byggnader på Googles satellitbild, så
> där kanske det faktiskt finns en mack.
>
>  -- Ture
>
> ___
> Talk-se mailing list
> Talk-se@openstreetmap.org
> http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se
>

___
Talk-se mailing list
Talk-se@openstreetmap.org
http://lists.openstreetmap.org/listinfo/talk-se