Title: Message

INTERVJU
Zoran Andjelkovic, generalni sekretar SPS, o Hagu i zahtevima za vanrednim kongresom socijalista

MILOSEVIC OSTAJE PREDSEDNIK,
NERVOZNI CE DOBITI TABLETU
@ Zoran MARJANOVIC

       Zoran Andjelkovic, generalni sekretar SPS, smatra da socijalisti uspesno funkcionisu, uprkos tome sto im je predsednik Slobodan Milosevic u Hagu, i da nema razloga za odrzavanje vanrednog kongresa SPS.
       - Nastavljamo da funkcionisemo na svim nivoima, od opstina do Savezne skupstine, a dodatna obaveza nam je pomoc Slobodanu Milosevicu i njegovoj odbrani. Tu pomoc ne samo da ocekujemo, nego dobijamo od gradjana iz Srbije, pre svega od ljudi koji su proterani sa Kosmeta. Jugoslovenski odbor objedinjuje informacije sa terena i dostavlja ih Milosevicu. On ih koristi onoliko koliko smatra da je potrebno - kaze Andjelkovic.
       Svedok: Koliko ima istine u tome da je Milosevic prethodno dobio informacije iz vojnog vrha i Drzavne bezbednosti?
       Zoran Andjelkovic: Ta prica je lansirana jer je javnost bila iznenadjena time koliko dobro Slobodan Milosevic poznaje prilike na Kosovu i Metohiji. Zaboravlja se da je Milosevic u to vreme bio predsednik drzave i imao dnevno sve informacije o delovanju teroristickih grupa i OVK, kidnapovanju, ubijanju...
       S: Podaci su sistematizovani?
       Z.A: O onome sto se dogadjalo u vreme NATO bombardovanja, objavio sam knjigu "Dani terora na Kosovu i Metohiji", koju je Milosevic koristio. Ministarstvo za inostrane poslove pravilo je "bele knjige" o ratu i bombardovanju. To su dokumenti kojima su raspolagali i mnogi drugi gradjani ove zemlje, ali je Slobodan Milosevic pokazao da zna da ih plasira svetskoj javnosti.
       S: Neki misle da mu to sto mnogo zna moze biti otezavajuca okolnost?
       Z.A: Slobodanu Milosevicu je najveca otezavajuca okolnost cinjenica da je ova vlast zelela da ga, po svaku cenu, skloni iz zemlje. Cak i da ga niko nije trazio, ljudi iz te vlasti bi nasli nacina da ga isporuce Hagu, jer je za njih on ovde predstavljao opasnog politickog protivnika. Vecinom su to njegovi nekadasnji bliski politicki saradnici, radili su s njim duze nego sadasnje rukovodstvo SPS i trajno bili u njegovoj senci.
       S: Dok je on tamo, Mirka Marjanovica oslovljavate sa "predsednice". Sta to znaci?
       Z.A: Mirko Marjanovic, u odsustvu Slobodana Milosevica, obavlja poslove iz delokruga rada predsednika. Nije ni zamenik ni potpredsednik, jednostavno obavlja te poslove, sto je u skladu sa Statutom.
       S: Cini li to malo nervoznim ljude iz Sekretarijata i neke druge i moze li se desiti da ta nervoza dovede do vanrednog kongresa SPS?
       Z.A: Kod pojedinacnih nervoza, covek se smiri sam ili popije tabletu. To je stvar licnog izbora. A kad je rec o kongresu, ozbiljne politicke partije se pripremaju za naredni cim zavrse onaj prethodni. I socijalisti se, naravno, pripremaju za kongres, ali zasto za vanredni? Kad ce biti odrzan - odlucice clanstvo. Mi, uostalom, imamo kongres vec nekoliko meseci.
       S: Sta to znaci?
       Z.A: Na svim nivoima raspravljamo o dokumentu koji fakticki predstavlja ne samo dogradnju Osnova programa, vec novi program, koji ne odstupa od temeljnih principa SPS i koji smo nazvali "Programskom deklaracijom". U raspravi o tom dokumentu nije ucestvovalo nekoliko stotina ljudi, kao na kongresu, nego na desetina hiljada clanova. Pa gde cete veci kongres od toga? Dokument ce biti verifikovan na sednici Glavnog odbora, ali ce biti prakticno usvojen na kongresu 150.000 ljudi.
       S: Oni koji prizeljkuju kongres verovatno ocekuju da time bude resen problem coveka na vrhu stranke, dakle – Milosevica?
       Z.A: Imam utisak da su 11. februara pojedini ljudi mislili drugacije nego 14. februara, kada je sudjenje u Hagu vec bilo u toku. U zavisnosti od vremena u kojem se ispostavljaju, ti zahtevi nisu isti.
       S: Znaci li to da cete cekati redovni kongres, 2004. godine, cak i ako Milosevic bude osudjen?
       Z.A: Nisam rekao kada cemo da zakazemo kongres, nego da za sada nema razloga da ga zakazujemo, niti je to bio zahtev clanstva. Bilo je nekoliko pojedinacnih zahteva, bilo je nekih razgovora u nekoliko opstinskih organizacija, ali je to bio toliko marginalan zahtev da o njemu nije potrebno posebno razgovarati.
       S: Cak ni kad stize iz Univerzitetske organizacije SPS u Beogradu?
       Z.A: UO SPS ima u stavovima jednu dobru recenicu sa kojom sam saglasan – student moze da dobije sesticu, a moze i desetku, ali ako se dobro pripremi. Ako hocemo uspesan kongres, pripreme moramo poceti sada. Oni nisu rekli kada treba drzati kongres i ja sam sa tim politickim stavom saglasan.
       S: Da li proces u Hagu aktuelizuje zahteve za smenjivanjem Milosevica?
       Z.A: Iskreno, nisam cuo, bar ne zvanicno, na bilo kom od mnogih sastanaka u kojima sam ucestvovao, da neko trazi smenu Slobodana Milosevica. Bilo je nekih misljenja o tome da on treba da bude pocasni predsednik ili slicno, ali zahtev za smenjivanjem nisam cuo, cak ni od onih koji su trazili kongres.
       S: Moze li SPS da funkcionise na duzi rok sa predsednikom u zatvoru?
       Z.A: Bilo je i ranije prica o tome da samo treba ukloniti Slobodana Milosevica iz operativnog rukovodjenja partijom, pa ce ona propasti. A pokazalo se da to nije tacno. Slobodan Milosevic je lider SPS, strateg, ali on ne rukovodi operativno a SPS vec godinu i po dana ostvaruje solidne rezultate na svim lokalnim izborima i mi smo time zadovoljni.

KARLA DEL PONTE JACA
SRPSKI PATRIOTIZAM

      S: Koliko danas Karla del Ponte doprinosi snazi SPS?
      Z.A: Haska pravda ce, naravno, doprinositi pozitivno ili negativno svim patriotskim snagama u onoj meri u kojoj glumi da se ponasa kao sud. Sve dok ovako improvizuje sudske procese, sve dok ovako vodi kampanju samo protiv onih koji su branili svoju zemlju, a ne protiv onih koji su rusili i prethodnu i sadasnju Jugoslaviju i koji su na Kosovu i Metohiji organizovali teroristicke organizacije, njeno delovanje ce podsticati jacanje onih snaga u Srbiji koje su za odbranu nacionalnih i drzavnih interesa. Tu nije rec samo o SPS.
DJINDJIC DAJE EVROPI
LEVI ZMIGAVAC, A IDE DESNO

      S: Niska organizacija SPS uspostavlja neposredne medjunarodne veze sa srodnim partijama u velikim gradovima (Skoplje, Sofija, Solun, pa i Bec). Nameravate li da se i kroz lokalne strukture vezujete za levicu u Evropi?
      Z.A: Socijalisticke i socijaldemokratske partije su dominantne politicke stranke u Evropi. Treba biti realan i prihvatiti cinjenicu da su neke od tih partija, koje su u svojim zemljama na vlasti, ucestvovale i u donosenju odluke o bombardovanju nase zemlje. Ali, od proslosti se ne zivi. Mi ne zaboravljamo ko nas je bombardovao i ko je o tome odlucivao, ali moramo misliti i na sutrasnji dan. I Gradski odbor SPS u Nisu ima saglasnost da uspostavlja komunikaciju i saradnju sa evropskim gradovima.
      S: Koliko je SPS danas potreban evropskoj levici?
      Z.A: Ona zna da mi mozemo biti dobri saradnici, na ravnopravnim osnovama, izmedju ostalog i u okviru Socijalisticke internacionale, gde nam je sigurno mesto. Evropa postuje partije koje cuvaju dostojanstvo i kojima narod ukazuje poverenje.
      S: Sta ako se sudarite s DJindjicem dok kucate na vrata Internacionale?
      Z.A: Zoran DJindjic bi hteo u Internacionalu. Na talasu "oktobarske revolucije" isprva je prisustvovao tim skupovima po Evropi, ali mislim da je, sudeci po programu, SPS-u mnogo vise mesto u Socijalistickoj internacionali. DS je nesto promenila u programu, ali se o mnogo cemu nije precizno izjasnila, cak ni oko toga da li je za republiku ili za monarhiju! Nije se izjasnila ni o socijalnoj politici!
      S: Ipak je DS krenuo ulevo?
      Z.A: DJindjic je pokusao da nesto prilagodi i krene levo, ali je samo dao levi zmigavac kao varku, a po konkretnim potezima i zakonima koje predlaze Skupstini jasno je da je njegov program potpuno desni.
      S: Da li bi dostojanstveno distanciranje od Milosevica pomoglo da evropska levica prihvati SPS i pomogne mu da se vrati na vlast?
      Z.A: Evropa razume nas odnos prema Milosevicu. Mislim na socijalisticke i socijaldemokratske partije Evrope s cijim sam predstavnicima razgovarao.
NEMA MARKOVE GRUPE U HAGU
      S: Kako nalazite pare za odbranu Milosevica?
      Z.A: Nije pitanje samo to kako nalazimo pare za odbranu Slobodana Milosevica, nego kako nalazimo pare da finansiramo SPS. Delimo sudbinu nasih gradjana, koji tesko zive, pa i mi tesko zivimo i tesko nalazimo novac za funkcionisanje partije, a time i za pomoc odbrani Slobodana Milosevica. Taj trosak se svodi, pre svega, na stvaranje osnovnih tehnickih uslova, na odlaske u Hag. Ljudi koji snabdevaju Milosevica podacima, kojima on barata u Hagu, rade to zaista iskreno, patriotski, u zelji da odbrane ne samo Milosevica nego istinu o Kosovu i Metohiji. Za to ne treba novac.
      S: Tvrdi se da Marko Milosevic tamo finansira logisticku grupu?
      Z.A: Za tu kombinaciju sam upravo cuo. Meni ta logisticka grupa nije poznata. Od celokupne logistike koja tamo postoji imamo Branka Ruzica, koji je otputovao u Hag, i Zdenka Tomanovica kao advokata. To je sve za sta se moce reci da je nekakav logisticki aparat Slobodana Milosevica u samom Hagu. Osim ako se ne racunaju i pisma...
      S: Koliko ih je?
      Z.A: Slobodan Milosevic prima na stotine pisama, sugestija, misljenja, predloga, ne samo iz Jugoslavije nego iz citavog sveta. Kad sam razgovarao s njim u Hagu, rekao mi je da mu je najteze da cita nemacki, jer mu je to treci jezik kojim se sluzi, uz engleski i francuski.

http://www.svedok.co.yu/index.asp?show=29302

Одговори путем е-поште