Dragi prijatelji, molimo vas da se ukljucite u diskusiju koja se vodi na
nasem sajtu (http://www.b92.net/phpBB/index.php).

- ---
Zbog slucaja falsifikovanja, vesti Radija B92 su digitalno potpisane
koriscenjem PGP sistema. Na ovaj nacin mozete proveriti autenticnost
primljenih informacija.

Kljuc kojim je potpisana ova poruka se nalazi na adresi:

http://www.b92.net/pgp/freeb92.asc

Softver kojim se utvrdjuje autenticnost moze se naci na adresi:

http://www.pgp.com (US) ili http://www.pgpi.org (international)

RAZGOVORI O BUDUCNOSTI FEDERACIJE

Beograd -- Plenarni sastanak jugoslovenskih i crnogorskih zvanicnika i
predstavnika EU Havijera Solane u Palati Federacije, posvecen buducim
odnosima Srbije i Crne Gore, prekinut je u sredu nesto posle 22:00 i
bice nastavljen u 23:30, receno je novinarima. Zvanicnici SRJ i Crne
Gore su nesto posle 21 sat u Beogradu poceli sastanak sa Solanom o
odnosima Srbije i Crne Gore. Na sastanku ucestvuju, uz Solanu,
jugoslovenski predsednik Vojislav Kostunica, potpredsednik jugoslovenske
vlade Miroljub Labus, crnogorski predsednik i premijer Milo Djukanovic i
Filip Vujanovic. Sa istim akterima Solana je danas odrzao niz odvojenih
razgovora. Zoran Djindjic je rekao za RTS, posle razgovora sa Solanom,
da Srbija trazi da EU da garancije za sprovodjenje buduceg sporazuma,
ocenjujuci da nece biti prihvatljiva drzava cije bi unutrasnje uredjenje
usporavalo uclanjenje u EU. "Sada je inicijativa na EU, da ona pronadje
efikasne garancije, jer mi zelimo zajednicku drzavu izmedju ostalog i
zato da bismo brze isli u evropske integracije. Ta drzava, ako vec nije
idealna forma za evropske integracije, ne treba da bude prepreka. Danas
startujemo od dva odvojena ekonomska sistema, ali nam je cilj da imamo
jedan u ne tako dugackom vremenskom roku i ne zelimo da EU sutra kaze
'pa vi u svom unutrasnjem uredjenju imate elemente konfederalizma koji
onemogucavaju vasu kandidaturu' i da ista organizacija koja nam je
pomogla da napravimo ovaj ustav sutra odbije nas zahtev zbog istih tih
razloga. Zelimo da budemo nacisto s tim, ako bi uredjenje nase zemlje
bilo prepreka integraciji u EU, onda to uredjenje nije dobro i onda ne
odgovara nikome, ni Srbiji, ni Crnoj Gori", kaze Djindjic. On je ponovio
da je pitanje carina i zajednicke valute i dalje sporno.

DINKIC: SRBIJA I CRNA GORA KAO TANGANJIKA I ZANZIBAR

Beograd -- Guverner Narodne banke Jugoslavije Mladjan Dinkic protestovao
je u utorak zbog toga sto se gradjani Srbije o razgovorima o buducnosti
dve jugoslovenske repiblike informisu iz podgorickih medija. Dinkic je
za B92 izjavio da se u utorak Palati Federacije i dalje pregovara o
sustini problema, a to su buduci ekonomski odnosi Srbije i Crne Gore.
"Postoji predlog da u Crnoj Gori egzistiraju paralelno i evro i dinar, a
da u Srbiji bude samo dinar. EU je predlagala i Crnoj Gori da uzme samo
dinar posto ekonomski nije zrela da ima evro. Ono sto gradjanima izgleda
kao najveci, ustvari je najmanji spor, nema problema, niko ne tera Crnu
Goru da uzme dinar ako ne zeli, mogu da budu paralelno dinar i evro.
Medjutim, ako imate 2 zakona o bankama, 2 carine, nemate zajednicko
trziste. Ko ce znati koji su uslovi za ulaganje ovde ako je to
zajednicka drzava, a s druge strane, problem je da imate samo jednog
predstavnika u MMF, ili Svetskoj banci. I sada Srbija, koja s 95 odsto
stvara drustveni proizvod Jugoslavije, treba da ima nekog predstavnika
koji uopste nije tamo, nema uticaja na vodjenje finansija. Ono sto je,
cini mi se, bilo vidovito, jeste film Makavejeva "Mr. Montenegro", u
kome se glavna radnja odvija u kafani koja se zove Zanzibar. Kao da je
bio vidovit, imajuci u vidu da jedino Tanzanija, znaci zajednica
Zanzibara i Tanganjike, ima slicno resenje koje sada Crnogorci mnogo
godina kasnije predlazu", kaze Dinkic. Prema njegovim recima, ostala je
sporna odredba regulisanja otplate dugova dve republike. "Dogovoren je
taj oblik politickih institucija, zastupljenost crnogorskih i srpskih
predstavnika, da se Crnogorci ne bi osecali majorizovano. Medjutim,
postavlja se pitanje sta ce ta buduca, eventualna, zajednicka
insititucija, to vise nije savezna drzava definitivno, sta ce biti njena
nadleznost. Ako ona ne donosi ekonomske zakone koji se odnose na zivot,
ne znam sta ce ona raditi. Da li ce to biti samo parada? Ali, to je
suvise skupo, jer ako se sve tako odvaja u ekonomskom segmentu, onda
mora i odgovornost za dugove da se odvaja. A za sada se trazi da ta
jedna zajednica garantuje za sve dugove, da pregovara sa STO, sa EU",
zakljucuje Dinkic.

MAROVIC: CRNA GORA NIKADA NIJE BILA BLIZE EVROPI

Podgorica -- Potpredsednik Demokratske partije socijalista Svetozar
Marovic je izjavio da Crnoj Gori ne moze da bude uskraceno pravo na
referendum, ali i da se vrata Evrope mogu zatvoriti za svakog ko nije za
saradnju, ko je iskljuciv i ne pokazuje kooperativnost. Marovic je
izjavio da su za referendum potrebni unutrasnji politicki konsenzus i
medjunarodna podrska. On je rekao da treba sacekati predlog Evropske
unije, dodajuci da ima puno poverenje u crnogorske pregovarace kada je u
pitanju moratorijum na referendum. Marovic je ocenio da Crna Gora nikada
nije bila bliza Evropi. "Moje je opredeljenje bila i ostala demokratska
Crna Gora, koja nece biti podeljena, koja nece biti u nerazumevanju i
svadji sa Srbijom, koja nece biti okrivljena, izolovana od Evrope i
razvijenog sveta", kazao je Marovic. "Ukoliko bi Crna Gora rekla 'ne'
evropskom putu koji usmerava ne samo volja njenih gradjana, vec, u
dijalogu sa Srbijom, podrzava i pomaze Evropa i razvijen svet, onda bi
najmanje vazna bila moja ostavka", rekao je Marovic, komentarisuci
mogucnost negativnog odgovora Crne Gore na ponudu EU.

SKUPSTINA SRBIJE IPAK O POVERENJU VLADI

Beograd -- Rasprava o poverenju Vladi Srbije, koju je predlozila Srpska
radikalna stranka, ipak ce biti na dnevnom redu naredne sednice
Skupstine Srbije, izjavila je za Radio B92 predsednica Parlamenta Natasa
Micic, koja je u utorak odbila da predlog radikala uvrsti u dnevni red.
"Posto su poslanici SRS postupili po primedbi koju sam uputila povodom
njihovog zahteva za izglasavanje nepoverenja Vladi i posto su uredili i
ispravili taj predlog, ja sam ga stavila na dnevni red. To ce biti
poslednja tacka dnevnog reda", rekla je ona. Predsednica Skupstine je
prethodno obrazlozila da ocene i tvrdnje koje su radikali naveli u
pisanom predlogu zahteva nisu dozvoljene Poslovnikom. U saopstenju
Parlamenta je navedeno da je Natasa Micic vratila tekst predloga
Poslanickoj grupi SRS, uz napomenu da ce predlog za izglasavanje
nepoverenja Vladi biti uvrscen u dnevni red ukoliko bude uskladjen s
Poslovnikom.

DSS: TRGOVINSKI SPORAZUM CANKA I DJINDJICA

Beograd -- Demokratska stranka Srbije ocenjila je u sredu da je
rekonstrukcija vojvodjanske vlade sprovedena na osnovu "trgovinskog
sporazuma" republickog premijera Zorana Djindjica i predsednika
pokrajinskog parlamenta Nenada Canka. Tim sporazumom se Canku prepustaju
kontrola finansijskih tokova i uticaj na odluke o privatizaciji u
Pokrajini, da bi zauzvrat bespogovorno podrzavao Vladu Srbije.
Iskljucivanje predstavnika DSS iz Vlade je sastavan deo tog sporazuma",
navodi se u saopstenju i dodaje da se "privid stabilnosti Vlade
obezbedjuje svakodnevnim pruzanjem politickih i materijalnih ustupaka u
ostatku DOS, a na teret i stetu drzave i gradjana".
Predsednik Demokratskog centra Dragoljub Micunovic, koji je na poziv
predstavnika vojvodjanskog parlamenta prisustvovao izboru Vlade, rekao
je da podrzava decentralizaciju drzave i razvijanje autonomije, ali ne i
separatizam. Komentarisuci izbor Vlade bez predstavnika DSS, Micunovic
je ocenio da "nije obaveza nijedne clanice DOS da bude u bilo kojoj
vladi, ako ne zeli". "Mnogi i nisu. Mislim da to nece ugroziti Vladu kao
takvu, ali je to, kao jedan politicki odnos, lose. Sto se tice pozicije
DSS, tu postoji jedan krupan problem, i u sali bih mogao da kazem da je
to, na neki nacin, protivljenje nekim prirodnim zakonima. Jedan od tih
zakona jeste da jedno telo ne moze biti u isto vreme na dva razlicita
mesta, tako da se ne moze u isto vreme biti i u DOS i van DOS. Ali, s
druge strane sam i protiv naglih odluka. Stav DC je poznat, mi cemo biti
protiv oduzimanja mandata DSS, ili bilo kojoj stranci", rekao je
Micunovic.
Micunovic je ocenio da pitanje saradnje s Haskim tribunalom nije pitanje
roka, vec stava zemlje. Ekspertski tim ne moze da resi problem donosenja
zakona jer njegovi clanovi imaju razlicite instrukcije partija koje su
ih delegirale, kaze Micunovic. "Prvo politicari moraju da se sastanu,
DOS s DSS i Koalicijom za Jugoslaviju, pa onda da kazemo da li hocemo
savezni zakon, a jedino izgleda da taj zakon treba sve da predvidi jer
je Jugoslavija medjunarodni subjekt. Ako taj zakon hocemo, onda glasamo
za njega, a ako necemo, onda da kazemo nema sanse, nema konsenzusa da
jedan takav zakon bude donesen na saveznom nivou. Onda se stvar prepusta
drugim modalitetima, medju kojima je Uredba Vlade Srbije, odnosno
direktna promena Statuta Haskog tribunala", zakljucio je on.

DJINDJIC: NEMA SPORA S MIHAJLOVICEM

Beograd -- Premijer Srbije Zoran Djindjic izjavio je u sredu da nije u
sporu s ministrom policije Srbije Dusanom Mihajlovicem, ali je istakao
da je cinjenica da nije ucinjeno dovoljno na suzbijanju kriminala.
"Nismo u sporu i nikada nismo bili u licnom sporu. Ni s jednim clanom
Vlade nisam nikada bio u licnom sporu. Nasi odnosi su dobri. Drugo
pitanje je funkcionisanje odredjenih resora. Nije tajna ni za gradjane,
ali ni za policiju, da u vecini nasih velikih gradova, kojih ima mozda i
vise od 50, strukture uticaja kriminala nisu mnogo promenjene u odnosu
na prethodni period", rekao je Djindjic za RTS. On je rekao da je "i kao
gradjanin i kao predsednik Vlade revoltiran" time sto se ne sprovodi
strategija Vlade o suzbijanju kriminala". "Vlada ima strategiju i ja sam
na osnovu te strategije proglasio ovu godinu za godinu borbe protiv
kriminala. Kad putujem po tim gradovima ne vidim da se to ostvaruje. Kad
dodjem u grad koji je treci na listi po trgovini narkoticima i vidim da
ima 4 sluzbenika MUP koji se time bave, umesto da ih je 40, onda se
upitam da li cinimo dovoljno da jedno zlo koje smo prepoznali i
suzbijamo", rekao je Djindjic. On je dodao da od MUP ocekuje da ima
posebnu strategiju za svaki od tih gradova i da "gradjani Srbije vide da
nema amnestije za ljude koji su bili nosioci kriminala u prethodnim
godinama i koji su sada integrisani kao neka elita u sistem biznisa".
Nova demokratija je saopstila da Mihajlovic nije ni u kakvoj svadji s
Djindjicem. U saopstenju povodom napisa u beogradskoj stampi da je
Mihajlovic u svadji s Djindjicem, ND istice da je "Mihajlovic poznat po
tome sto se nikada ne svadja" i ponavlja ranije iznete ocene da su
informacije o tome da je on nudio ostavku "neistinite".

SINDIKATI NECE PRIHVATITI VLADIN SOCIJALNI PROGRAM

Beograd -- Predsednik Saveza sindikata Srbije Milenko Smiljanic je
porucio premijeru Zoranu Djindjicu da sindikati nece prihvati nedavno
ponudjen Vladin socijalni program, jer je on protiv interesa radnika.
Prema njegovoj oceni, glavna mana ovog dokumenta je u tome sto Vlada
nema novca za njegovu realizaciju. On je apelovao na Djindjica da pozove
sindikalne lidere kako bi zajednicki sacinili nov socijalni program,
primeren problemima prekobrojnih radnika. Smiljanic je ponovio zahtev za
smenu ministra za rad i zaposljavanje Dragana Milovanovica, koji je
prema njegovoj oceni glavni krivac za pogorsanje odnosa Vlade i
sindikata. "Ne mozemo beskrajno da placemo 'dodji predsednice da
pricamo, mi smo dobri, vidi kako smo fini'. Nego, da kazemo 'molim te,
ovo ne valja'. Ja sam njemu savetovao da posalje ministra u neku
egzoticnu zemlju za ambasadora, a da u taj resor stavi nekog, pa da
mozemo da radimo. On to nije uradio, kaze da on voli da bude ministar.
To zlo izmedju sindikata i vlade ima ime i prezime. To je nepodeljeno
misljenje i UGS i Saveza sindikata Srbije", rekao je on.
Smiljanic je uputio apel i policajcima, koji nisu zadovoljni svojim
socijalnim statusom, da se ubuduce bore za svoja prava preko Saveza
sindikata Srbije.

PERISIC OPTUZUJE JOKSIMOVICA

Beograd -- Predsednik Stambene komisije Vlade Srbije Momcilo Perisic je
optuzio republickog ministra zdravlja u ostavci Obrena Joksimovica iz
Demokratske stranke Srbije da ne zeli da se iseli iz stana koji mu je
dodeljen na osnovu funkcije u Vladi. Perisic je na konferenciji za
novinare rekao da ce, ukoliko se Joksimovic sam ne iseli iz stana,
Vladina Stambena komisija traziti asistenciju policije i pravosudja.
Perisic naglasava da se sluzbeni stanovi dodeljuju ministrima i da oni
mogu da ih koriste samo dok su na polozaju.
Obren Joksimovic, medjutum, u izjavi za B92 kaze da jos nije zvanicno
razresen minsitra zdravlja i da zbog toga nema na osnovu cega da vrati
sluzbeni stan. "Glas javnosti" pise da je delegacija Vlade Srbije
nedavno posetila Joksimovica trazeci od njega da vrati stan. Prema
pisanju lista, Joksimovic je taj zahtev odbio i tvrdi da to nije tacno
jer su "u njegov stan pokusali da udju Djindjicevi ljudi koji ga uhode
vec mesecima". "Onog momenta kad dobijem resenja o razresenju predacu
sve sto sam od Vlade zaduzio. Zaduzio sam garsonjericu od oko 29
kvadrata. Nikad nisam dobio nijedan papir, nijedan zvanican zahtev,
nikad mi niko nije trazio tu garsonjeru nazad. Naprosto, ljudi su
krenuli sa sveznjem kljuceva da udju u moj stan. Ja sam bio ispred
vrata, otvorio sam i pitao ih sta traze. Rekli su da su obavesteni da
niko ne zivi u tom stanu i da su dosli da provere. I tako se nas
razgovor zavrsio, sto sam ih najurio, jer su licili na provalnike i
barabe koje su dosle da upadnu u tudj stan. Nista ja nikom nisam pravio
apsolutno od bilo kog problema, niti je bilo ko od mene sta trazio. Niko
me nije ni dirao, samo sam zapazio i znam da mi ulaze u stan, ali nemam
kome da se zalim, jer ovo nije pravna drzava, nego je drzava Djindjica,
koju je on pretvorio u svoju privatnu prciju i po njoj njegove sluge
rade sta god hoce", tvrdi Joksimovic.
Prema Ustavu Srbije, Joksimovic je duzan da obavlja funkciju do izbora
novog ministra zdravlja. U izjavi za B92, on kaze da je jos na platnom
spisku u Vladi i da platu prima preko kabineta. Zbog toga ga je B92
pitao zasto ne dolazi na posao kada vec redovno dobija platu. "Od mene
su trazili da razresim duznost i da ne dolazim vise na posao i ne
dolazim vise na posao. Ali primam platu, a i po zakonu imam pravo da 6
meseci koristim prinadleznosti, kao sto su plata, stan itd. Ni tih 6
meseci nije isteklo, isteci ce krajem aprila. Dakle, u najgorem slucaju,
krajem aprila bi mogli eventualno da traze da im vratim ono sto meni ne
pripada. Meni ne pripada nikakva garsonjera, niti planiram da je
zadrzim. Ali u normalnoj drzavi treba da postoje resenja po kojima ljudi
odlucuju. Kome da to predam i kako kad nemam nikakvo resenje o
razresenju", upitao je Joksimovic.
Prema recima Momcila Perisica, od kada je on predsednik  Stambene
Komisije Vlade Srbije, sluzben stan je dodeljen jedino ministru za
privatizaciju Aleksandru Vlahovicu.

STRATFOR: NEZAVISNO KOSOVO OPASNOST ZA MAKEDONIJU

Beograd -- Vlada Kosova planira da Pokrajinu ucini nezavisnom, sto bi
predstavljalo opasnost za stabilnost Makedonije i povecalo sverc droge i
oruzja u juznoj Evropi, ocenila je teksaska agencija za strateska
istrazivanja Stratfor. "Pristinska vlada koja se zalaze za nezavisnost
destabilizovace Makedoniju i povecati verovatnocu obnavljanja etnickog
nasilja i tamo i u citavom regionu. Ona bi takodje mogla povecati
organizovanu kriminalnu aktivnost na juznom Balkanu, gde sve vise dokaza
ukazuje da etnicke albanske grupe pocinju da dominiraju trgovinom
drogom, oruzjem i prostitucijom", navodi Stratfor u najnovijem
izvestaju.

POSTAVLJANJE KAMENA-TEMELJCA FABRIKE DUVANA U CACKU

Cacak -- Nova Srbija je za cetvrtak najavila svecano postavljanje
kamena-temeljca za izgradnju fabrike duvana u Cacku. Prema zvanicnoj
najavi, dogadjaju ce, pored predsednika stranke Velimira Ilica,
prisustvovati i predstavnici Vlade Srbije, Vlade Kipra i inostrani
partneri koji ucestvuju u izgradnji ove fabrike. Kako je Radiju B92
receno u Novoj Srbiji, u ime Vlade Srbije u Cacak ce otici ministar
trgovine i turizma Slobodan Milosavljevic. Ovaj podatak, medjutim,
demantovao je kabinet ministra Milosavljevica.
Ovim su verovatno zakljuceni nesporazumi na liniji Vlada-Velimir Ilic,
koji je vec godinu dana insistirao da Cacak, grad na cijem se celu
nalazi, dobije svoju fabriku duvana. B92 iz dobro obavestenih izvora
saznaje da je dogovor Ilica i zvanicnika Vlade postignut pre oko 2
nedelje, kada je lider Nove Srbije sa svojim inostranim partnerima
ispunio svih 32 zakonskih uslova za izgradnju fabrike duvana.

OBNOVA PROIZVODNJE PRIRODNE SVILE U SRBIJI?

Beograd -- U Privrednoj komori Srbije predstavljen je projekat obnove
proizvodnje prirodne svile u Srbiji. Prema recima promotera projekta
Zagorke Brankovic, gajenjem svilene bube ostvaruje se skoro dva puta
veci profit nego gajenjem secerne repe. Ona kaze da se realizacijom ovog
projekta mogu uposliti prekobrojni radnici i kapaciteti u agraru,
tekstilnoj industriji i sumarstvu. Zagorka Brankovic je podsetila da je
Srbija pre pola veka bila sesta zemlja u Evropi po proizvodnji prirodne
svile. Ona iznosi prognozu da za 2 godine Srbija moze imati sopstvenu
sirovu svilu za izradu odevnih predmeta. "Ukoliko se ceo proces odvija
terminski precizno, moguce je ocekivati u 2004, od one berbe koja se
ostvari u junu do septembra, proizvodnju prve srpske svilene metrazne
tkanine", rekla je Zagorka Brankovic.

HALJIMI POTVRDIO DA MU JE PONUDJENO MINISTARSKO MESTO

Beograd -- Predsednik Skupstine opstine Presevo Riza Haljimi je potvrdio
da mu je premijer Srbije Zoran Djindjic prosle subote prilikom susreta u
Vranju ponudio jedno ministarsko mesto u rekonstruisanoj Vladi. "Ponuda
je, za sada, otvorena i za ponudjeno ministarsko mesto u opticaju je
nekoliko albanskih politicara sa juga Srbije", izjavio je Haljimi.

RUCNA BOMBA BACENA NA KUCU ALBANCA U BUJANOVCU

Bujanovac -- U dvoriste Hajredina Salihija u Bujanovcu nepoznata lica
bacila su u utorak rucnu bombu. Policija ocenjuje da je u pitanju
teroristicki napad posto je Salihijev sin pripadnik multietnicke
policije na jugu Srbije. Kako javlja dopisnik Radija B92, nepoznat
izvrsilac bacio je u utorak bombu u dvoriste kuce Salihi Hajredina iz
Kosovske ulice broj 23 u Bujanovcu. Kako je bomba eksplodirala samo 2
metra od ulaznih vrata, na kuci je pricinjena velika materijalna steta,
ali na srecu, niko od sedam clanova porodice Salihi nije povredjen. Na
lice mesta odmah su izasli clanovi Koordinacionog tela za jug Srbije i
ekipa posmatracke misije EU, a o incidentu su obavesteni lideri
albanskih politickih partija i predstavnici organizacija za zastitu
ljudskih prava. "Pripadnici MUP intenzivno tragaju za izvrsiocem ovog
teroristickog akta", kaze Novica Zdravkovic, nacelnik vranjskog SUP, jer
je sin vlasnika kuce Elvir Salihi pripadnik prve klase multietnicke
policije, a njegova porodica poznata je u Bujanovcu po sirenju
tolerancije. "Posredi je ocigledno teroristicki cin nekog od albanskih
ekstremista kome nije do mira i zajednickog zivota na jugu Srbije", kaze
Zdravkovic.

DONATORSKA KONFERENCIJA ZA KOSOVO U OKTOBRU

Beograd -- Ekipa Odeljenja za vracanje i zastitu kulturnih dobara pri
Koordinacinom centru za Kosovo i Metohiju obisla je, u poslednja 4 dana,
13 opstina na Kosovu gde zivi srpsko  i nealbansko stanovnistvo kako bi
stekla sliku o stanju u Pokrajini. Sef Odeljenja za povratak pri Centru
Ljiljana Balos je na konferenciji za novinare rekla da se strategija
povratka raseljenih zasniva na postovanju vlasnickih prava, stanovnistvu
i kulturnom dobru. "Ocenili smo da enklave nisu dobar koncept za
povratak Srba i zato smo pristupili formiranju grupacija naselja",
istakla je Ljiljana Balos. "Planira se povratak u grupacije naselja
postujuci kriterijum vlasnistva stanovnistva i kulturnih dobara.
Zakljucak koji smo mogli da steknemo na ovom putovanju je da su
predstavnici UNMIK, UNHCR, pa i KFOR, ocenili da enklave nisu dobro
resenje, s tim sto nisu sve grupacije proverene u odnosu na kriterijume
koje oni uspostavljaju, rekla je ona. Ljiljana Balos je dodala da je
timu Koordinacinog centra za Kosovo na sastanku u Pristini receno da
Evropska komisija nije spremna da organizuje donatorsku konferenciju za
Kosovo krajem aprila i da ce ona biti najverovatnije odrzana u oktobru
ili novembru. "To nam je sve zvucalo kao da se oseca taktika zelje za
nepovratak Srba, jer odlaganje donatorske konferencije znaci smanjena
sredstva i mogucnost pomoci citave organizacije povratka", dodala je
ona.

VALETEN, RUGOVA I REDZEPI O BEZBEDNOSNOJ SITUACIJI

Pristina -- Komandant KFOR, francuski general Marsel Valenten,
razgovarao je u sredu s predsednikom i premijerom Kosova Ibrahimom
Rugovom i Bajramom Redzepijem o ulozi i misiji medjunarodnih snaga i o
bezbednosnoj situaciji na Kosovu. Kako je saopsteno iz Komande KFOR,
bilo je reci o akciji predaje oruzja, koja ce trajati od 15. marta do
15. aprila. U okviru akcije pod nazivom "Reci ne oruzju", svi koji
poseduju nelegalno oruzje moci ce da ga predaju vlastima bez straha od
krivicnog gonjenja. Sagovornici su se saglasili o neophodnosti saradnje
sa UNMIK kako bi ta akcija bila uspesna. Rugova i Redzepi su pozvali
gradjane Kosova da saradjuju s KFOR, UNMIK-policijom i kosovskom
policijom u borbi protiv organizovanog kriminala i ekstremizma, dodaje
se u saopstenju.

NASTAVLJENO SUDJENJE MILOSEVICU

Hag -- Vestak Haskog tuzilastva, americki statisticar Patrik Bol,
predstavio je u sredu, na sudjenju Slobodanu Milosevicu,
sociolosko-statisticku studiju, prema kojoj broj izbjeglica i broj
ubistava na Kosovu nije u vezi s bombardovanjima NATO, dok aktivnosti
OVK stoje u manjoj vezi samo s brojem izbjeglica, ali ne i s brojem
ubistava na Kosovu. Svoja istrazivanja, koja je izvrsio po narudzbi
Tuzilastva, Bol je bazirao na 3 moguca uzroka o pomeranju albanskog
stanovnistva,a  to su sukobi jugoslovenskih snaga i OVK, napadi NATO i
aktivnosti jugoslovenskih snaga. "Direktna veza tih faktora i broja
izbeglih i ubijenih na Kosovu moze se, prema ovom istrazivanju,
uspostaviti iskljucivo s dejstvima jugoslovenskih odnosno srpskih
snaga", rekao je Bol, koji je na pocetku izlaganja naglasio da metode
koje su pri istrazivanjima koriscene omogucavaju da budu "odbacene neke
hipoteze, ali ne mogu da dokazu nijednu od hipoteza". Bol je rekao da su
u vreme NATO bombardovanja SRJ, srpske vojne, paravojne i policijske
snage ubile najmanje 4.400 albanskih gradjana na Kosovu. "Ako se ovoj
analizi prikljuce i tzv. 'nedokumentovane smrti' na osnovu razlicitih
statistickih metoda, dolazi se do broja 9.002, odnosno 12.122 mrtvih",
rekao je on i dodao da ovom analizom nisu obuhvacene srpske zrtve.
Milosevic je u sredu poceo sa ispitivanjem svedoka pitajuci ga da li bi,
za valjanost njegove socioloske analize, bilo neophodno uzeti u obzir i
srpske i ostale izbeglice na Kosovu. Svedok je odgovorio da se bavio
iskljucivo albanskim izbeglicama.
 Portparol Tuzilastva Florans Artman je na konferenciji za novinare u
Hagu iznela nove podatke o zlocinima na Kosovu, navodeci da je iz manje
od polovine ekshumiranih grobnica na Kosovu iskopano oko 4.000 tela i da
je broj ubijenih na Kosovu najmanje 8.000.

OGNJENOVIC: ESDAUN SVEDOCI U PETAK

Hag -- Britanski politicar, buduci predstavnik medjunarodne zajednice u
BiH Pedi Esdaun, koji je najavljen kao svedok optuzbe u procesu protiv
Sobodana Milosevica u Hagu, vidjen je usredu u Tribunalu. Tuzilac je
ranije najavio da ce Esdaun svedociti tokom ove nedelje. Jedan od
Milosevicevih advokata Dragoslav Ognjenovic je rekao novinarima u Hagu
da ocekuje da ce Esdaun biti pozvan da svedoci u petak. Prema najavama
tuzioca, Esdaunovo svedocenje ticace se sve 3 optuznice protiv
Milosevica, a ne samo zlocina na Kosovu, o cemu se sada izvode dokazi.

USLOVI ZA POMOC SAD JUGOSLAVIJI

Vasington -- Rok do 31. marta, kada ce se znati ne samo da li ce biti
produzena realizacija pomoci SAD Srbiji vrednosti 105 miliona dolara za
fiskalnu 2002, vec i da li ce SAD nastaviti podrsku SRJ u medjunarodnim
finansijskim institucijama, postavljen je kao odrednica u Zakonu o
americkoj pomoci inostranstvu. U clanu 575, koji govori o fondu za pomoc
Srbiji, precizirana su 3 uslova cije se ispunjenje trazi od vlasti u
Beogradu da bi bila nastavljena sadasnja pomoc SAD i podrska u
medjunarodnim institucijama. Uz napomenu da se navedena odredba odnosi
samo na Srbiju, sa izuzimanjem Crne Gore i Kosova, Kongres je objavio da
ce dalja pomoc i podrska Beogradu posle 31. marta biti nastavljena pod
sledecim uslovima:
1. Uspostavljanje pune saradnje s Medjunarodnim tribunalom za ratne
zlocine u bivsoj Jugoslaviji sto podrazumeva, pored omogucavanja
pristupa istraznim organima i uvida u sve dokumente, obezbedjivanje
predaje i saradnje u hvatanju i transferu u Hag svih optuzenih za ratne
zlocine koji se nalaze na teritoriji Srbije.
2. Preduzimanje daljih koraka, u skladu s Dejtonskim sporazumom, za
okoncanje finansijske, politicke, bezbednosne i ostale pomoci "koja
sluzi za odrzavanje separatnih institucija u Republici Srpskoj".
3. Sprovodjenje proklamovane politike postovanja ljudskih prava i
vladavine zakona, ukljucujuci oslobadjanje svih preostalih albanskih
politickih zatvorenika u Srbiji.
Zakonom o pomoci inostranstvu Kongres je nalozio Vladi SAD da
"predstavnici SAD u medjunarodnim finansijskim institucijama glasaju
protiv svakog novog projekta za drzave cije vlasti nisu preduzele
potrebne i znacajne korake u ispunjavanju svojih medjunarodnih obaveza u
hvatanju i predaji Medjunarodnom tribunalu za ratne zlocine u bivsoj
Jugoslaviji svih optuzenih osoba sa svoje teritorije, kao i da na sve
ostale trazene nacine saradjuju s Tribunalom". Ovom zakonskom odredbom,
koja se odnosi na oba entiteta Bosne i Hercegovine, ali i na Srbiju i
Crnu Goru i Kosovo, Kongres je odredio i mehanizam za tu najavljenu
eventualnu blokadu daljeg pristupa MMF, Svetskoj banci i ostalim vodecim
medjunarodnom finansijskim institucijama. Clanom 574 Zakona o americkoj
pomoci inostranstvu predvidjeno je sledece:"Najmanje 10 dana pre svakog
glasanja u medjunarodnim institucijama o produzetku finansijske ili
tehnicke podrske ili bespovratne pomoci nekoj od pomenutih drzava,
sekretar za finansije, uz konsultacije s drzavnim sekretarom SAD, duzan
je da podnese Kongresu pismenu saglasnost za realizaciju predlozene
pomoci, ukljucujuci objasnjenje za stav SAD o svakom takvom glasanju,
kao i detaljan opis lokaliteta, namene i korisnika predvidjene pomoci".

OJDANIC: NIKO OD PREDSTAVNIKA VLASTI ME NIJE POSETIO

Beograd -- Bivsi jugoslovenski ministar odbrane Dragoljub Ojdanic
izjavio je za "Frankfurtske vesti" da ga niko od predstavnika vlasti u
Srbiji nije posetio, niti mu postavljao bilo kakve uslove za predaju
Haskom tribunalu. Na pitanje da li je Slobodan Milosevic posle rata od
njega trazio vojnu arhivu, koju sada koristi u odbrani, Ojdanic je rekao
da to nije tacno i da je po njegovom pismenom naredenju odmah posle rata
sva ratna arhiva prebacena u Vojno-istorijski muzej.

PROTESTI ZBOG UKIDANJA TV-PRENOSA SUDJENJA

Beograd -- Oko 300 pristalica Socijalisticke partije Srbije u sredu
uvece je protestovalo u centru Beograda, trazeci od vlasti u Srbiji da u
RTS obezbede nastavak direktnih prenosa sudjenja Slobodanu Milosevicu.
Protest je organizovan ispred zgrade Vlade Srbije, a demonstranti su
blokirali Nemanjinu ulicu i nose slike Slobodana Milosevica i Radovana
Karadzica. Funkcioner SPS Dejan Backovic je rekao da predstavnici te
stranke nece uloziti nikakve zvanicne zahteve vlastima, ali da ce
okupljanja i dalje biti organizovana dok prenos ne bude vracen.

NOVA AKCIJA SFOR U SRBINJU

Srbinje -- Nekoliko helikoptera medjunarodnih snaga u sredu je nadletalo
Srbinje i bacalo letke s pozivima za hapsenje Radovana Karadzica. Na
jednoj strani letka nudi se nagrada za informacije o Karadzicu i Ratku
Mladicu, a na poledjini je fotokopija novcanice od 50 konvertibilnih
maraka. Tokom akcije nije bilo incidenata.

"HASKI TRIBUNAL RADI DOK KARADZIC I MLADIC NE BUDU UHAPSENI"

Njujork -- Generalni sekretar UN Kofi Anan je izjavio da o zatvaranju
Haskog tribunala ne moze biti ni govora dok su ljudi poput Radovana
Karadzica i Ratka Mladica na slobodi. "U interesu svih je da pravda bude
sto pre zadovoljena i rad Suda okoncan, ali o zatvaranju Suda ne moze
biti ni govora dok su ljudi poput Karadzica i Mladica na slobodi", rekao
je Anan. On je istakao da, bez obzira na kritike pojedinih funkcionera
SAD, Haski tribunal ima punu podrsku svih drzava, ukljucujuci SAD.

LAINOVIC: UBICA DAVNO UKLONJEN, NARUCIOCI JOS NA SLOBODI

Novi Sad -- Predsednik Srpske dobrovoljacke garde Ranko Lainovic tvrdi
da je ubica njegovog brata Branislava odavno uklonjen, ali da "ruka
pravde jos nije stigla narucioce ili nalogodavce". "Porodica Lainovic
medjutim, odavno zna ko je pucao u Branislava i to po nalogu tadasnjeg
vrha Drzavne bezbednosti", rekao je Lainovic. On je dodao da ne "moze da
veruje da sadasnja vlast koja sebe naziva demokratskom, stiti
kriminalce". "U predizbornoj kampanji dali su rec da ce sva ta ubistva
biti rasvetljena, a ministar unutrasnjih poslova Srbije Dusan Mihajlovic
je najavio spektakularna hapsenja", istakao je Lainovic. Branislav
Lainovic Dugi, ugledan biznismen iz Novog Sada i jedan od komandanata
Srpske dobrovoljacke garde, ubijen je u Beogradu 20. marta 2000.

UHAPSENA TRI SRBINA

Osijek -- Osijecko-baranjska policija uhapsila je Zorana Kecmana iz
Erduta i Lazara Vidica i Vlastimira Bencica iz Dalja i sprovela ih u
pritvor Okruznog zatvora u Osijeku zbog sumnje da su pocinili ratni
zlocin protiv civilnog stanovnistva. Optuznicu protiv Srba drzavno
tuzilastvo je podiglo prosle godine na temelju dokumentacije iz 1994, a
ove godine za njima je raspisana poternica. Kecman, Vidic i Bencic su
deo vece grupe optuzene za isto krivicno delo, odnosno da su za vreme
okupacije maltretirali zatvorenike i ucestvovali u progonu nesrpskog
stanovnistva na podrucju Dalja.

PUHOVSKI: MANJINE U HRVATSKOJ OTVORENO DISKRIMINISANE

Rijeka -- Predsednik Hrvatskog helsinskog odbora Zarko Puhovski ocenjuje
da se tesko bilo cim drugim osim etickim ciscenjem moze rastumaciti
cinjenica da je u Hrvatskoj pre 11 godina bilo 75 odsto Hrvata, a da ih
je danas vise od 90 odsto. Komentarisuci za rijecki "Novi list" odluku
hrvatskih vlasti da iz saborske procedure povuce vec gotov ustavni zakon
o pravima nacionalnih manjina, Puhovski je rekao da ima osecaj da se
uporno odlaze trenutak kada ce se to priznati. On tvrdi da su poslednjih
godina manjine u Hrvatskoj u veoma teskom polozaju, da su izlozene
otvorenoj diskriminaciji, zbog cega nov ustavni zakon treba da bude akt
dobre politicke volje vlasti, koji je ona ponovo odgodila na neodredjeno
vreme. "Najprostije receno, ne vidi se volja da u Hrvatskoj napokon budu
zasticene nacionalne manjine", smatra Puhovski.

TEMA: TURIZAM U SRBIJI

Tema se bavi pitanjem da li Srbija ima sansu da postane interesantna
turisticka destinacija za inostrane posetioce. Da li strani turisti mogu
"opet da se zaljube u Srbiju", jer ujedno tako glasi i slogan srpskog
turizma?

PREGLED STAMPE

U Pregledu stampe prenosimo komentar "Neminovni razvod posvadjanih
republika" iz "Izvestaja o balkanskoj krizi", koji izdaje Institut za
izvestavanje o ratu i miru, /IWPR/, kao i tekst "Djindjic gubi podrsku
sedamnaestorke" iz nedeljnika "Blic News". Na istoj adresi mozete
procitati i kolumnu "Pogled iz televizora" Natase Bogovic, novinarke
lista "Danas", kao i rubriku o jeziku Ivana Klajna, ovog puta pod
naslovom "Govor mode".
Strana stampa - "Involviranost Amerikanaca u hvatanje osumnjicenih za
terorizam u trecim zemljama i njihovo transportovanje u SAD ili druge
zemlje bez zakonom predvidjenog postupka, poznato kao 'predaja', nije
novost. Americki agenti, u saradnji sa egipatskom obavestajnom sluzbom i
lokalnim vlastima u Africi, centralnoj Aziji i na Balkanu poslali su
nekoliko desetina osumnjicenih islamskih ekstremista u Kairo ili SAD,
tvrde americki zvanicnici, egipatski advokati i organizacije za zastitu
ljudskih prava", pise "Washington Post".