СИМИЋ: Порука „квинте” – не може „и Косово и Европа”

 <http://www.dnevnik.rs/node/5989> Прерано је у овом тренутку закључити, али би
се могло претпоставити на основу првих информација да је порука шефа немачке
дипломатије Гвида Вестервелеа државном руководству Србије, да нема и Косова и
Европе, оценио је у разговору за „Дневник“ др Предраг Симић, професор Факултета
политичких наука у Београду и наш бивши амбасадор у Паризу.
Мислите ли да би Србија могла то да прихвати, с обзиром да је и сам пут у
Европску унију и када би се одрекла дела своје територије, потпуно неизвестан?
- То је врло тешко, поготову за садашње власти у Србији, које су се определиле
за акцију кроз Генералну скупштину УН, и тешко би могле у овом тренутку да се
повуку. Притом, порука која је дошла из Немачке, односно из ЕУ, не даје основа
за тако нешто.
Како коментаришете изјаву министра Вука Јеремића да Србија неће повући
резолуцију о Косову, али да је спремна на дијалог?
- Значи да је Београд од почетка сматрао да је овом резолуцијом требало
надокнадити изгубљено негативним мишљењем Међународног суда правде у Хагу и да
је она у Генералној скупштини Уједињених нација и била замишљена као нешто о
чему се може разговарати. Чини ми се да у овом тренутку западне земље не
сматрају да имају неку потребу да разговарају са Србијом, јер како се тврди, у
овом тренутку број земаља које неће подржати српску резолуцију надмашује број
оних које би могле да је подрже, иако се претпоставља да још око 30 земаља није
заузело свој став, и око њих се води битка.
Оценили сте да је све већа температура у односима Београда са Бриселом и
Вашингтоном. Да ли је она пала након ове посете Вестервелеа?
- Мислим да је у овом тренутку температура пре свега порасла у односима
Београда и Брисела, индиректно и Вашингтона, пошто су се у овом тренутку
Сједињене Америчке Државе определиле да делују из „другог плана“, па у Београд
није дошао високи функционер из Вашингтона, већ из Брисела. Али, ради се о
земљама "квинте" (где су и САД) и нема сумње да је реч о усаглашеној политици.
Дакле, шеф немачке дипломатије није дошао у Београд с политиком отварања
дијалога, већ свршеног чина?
- Могло би се и тако рећи, јер информације које долазе с друге стране
Атлантика, из Вашинтона, упућују на то да САД желе да заврше посао и то онако
како велика сила сматра да треба да буде. Да се не би пред Генералну скупштину
УН температура превише дизала, иницијатива је препуштена Европи, мада постоје и
други разлози због чега ће ЕУ имати прву реч, а последњу треба очекивати од
Вашингтона.
Шта би могле да значе речи шефа српске дипломатије да Београд неће прихватити
евентуални став Генералне скупштине УН који потврђује независност Косова. Да ли
је уопште могуће, у случају негативног исхода по нас, наставити битку за Косово
кроз Савет безбедности где су и Русија и Кина?
- Прерано је о томе говорити. Мислим да у овом тренутку и Београд и Брисел иду
ка тачки конфронтације, која ће се вероватно догодити током заседања ГС УН. Тек
када заседање почне моћи ћемо јасније да сагледамо евентуални наставак целог
процеса.
Упозоравате да дешавања на југу Србије и у Рашкој области нису случајна и да
имају везу са комплетним дешавањем око Косова и ГС УН...
- Питање Косова у овом тренутку не изазива само тензије у односима Београда и
Брисела, већ има утицаја и у региону, а отвара могућности да многи у садашњој
ситуацији нађу мотиве да окушају своју срећу, повећавајући притисак на Београд.
Према томе, мислим да је такав сценарио нешто о чему сам још говорио пре равно
једне деценије.
Мислите да је тај сценарио инспирисан, мотивисан споља?
- Не мора бити, али је сигурно терен погодан за инспирацију споља, односно
мешање споља. Логика југословенске кризе је увек била логика спојених судова,
када би се затварала једна епизода отварала би се друга и та логика ни у овом
тренутку није стала.
Хоће ли због свих ових догађаја температура расти на југу Србије и у Рашкој?
- Не бих желео да дајем негативне прогнозе, јер сам то чинио 90-тих година и
обично сам у томе био у праву.
Као стручњак за међународне послове и односе који рецепт бисте применили у
корацима државног врха Србије?
- У овом тренутку не бих био спреман да дајем било какве рецепте, јер када
седнете у један воз онда идете само до оне станице која се налази на његовом
путу. Уколико седнете у погрешан воз наићи ћете само на погрешне станице и
мислим да је време за избор опције и стратегије иза нас. Србија је начинила
своје изборе и ићи ће тамо где су јој опредељења, тако где их је усмерила.
Драган Миливојевић

Србија направила пун круг

Како коментаришете радни ручак који је министар спољних послова Немачке имао са
пет представника странака: из ДС, Г 17 плус, СПС, СНС и ЛДП, где су била три
лидера Томислав Николић, Ивица Дачић и Чедомир Јовановић и где је немачка
страна са листе званица избрисала ДСС и Војислава Коштуницу, да не помињемо СРС?
- То су неке ствари које смо некада давно гледали, па у њима и учествовали.
Очигледно је да се тиме упућују поруке о свим партијама и мањку симпатија
високих представника ЕУ и Немачке према појединим представницима на српској
политичкој сцени. То можда изненађује, пошто смо после 5. октобра веровали да
смо изашли из те врсте дипломатије, али чини ми се да је управо уочи годишњице
5. октобра која ће бити за месец и по дана, Србија направила „пун круг“. И то
не само у погледу других према њој, него и у односу њене политике према
опредељењима које је најавила и оних које је остварила.

http://www.dnevnik.rs/node/5990