Title: Message

Sreda,
26. februar 2003.
Broj 32080
VEK PRVI

POGLEDI

SRBIJA POSLE 28 MESECI

Bolja budućnost za sve

Lakše je platiti za rat nego platiti za mir

NJ. K. V. Aleksandar Karađorđević [*]

Naša mirna revolucija od 5. oktobra 2000. ima tek dve godine i četiri meseca, desila se pre samo 28 meseci. Toliko se toga dogodilo na domaćoj i međunarodnoj sceni od tog istorijskog datuma. Naše društvo nastavlja svoj demokratski razvoj, rešavajući mnoge svoje probleme slobodno i otvoreno.

Petog oktobra 2000. nasledili smo mnoge složene situacije iz naše prošlosti. Naš ponosni narod je prošao kroz mnoge patnje i stradanja i željan je prilike da se otvore nova radna mesta, željan sigurnosti i budućnosti u miru i u demokratskom društvu.

Moramo imati u vidu da je pre samo 28 meseci naša zemlja tek započela put tranzicije u demokratiju, tržišnu ekonomiju, kao i napor da se stvori savremeno društvo zasnovano na vladavini zakona. Kao što je naša vlada isticala, morali smo da se bavimo uništenom ekonomijom, finansijskim institucijama, infrastrukturom i padom osnovnih moralnih i društvenih vrednosti. To je bio samo deo briga sa kojima se nova vlada suočila po stupanju na dužnost. Mi smo nastojali svim silama da ponovo postanemo član evropskih i međunarodnih organizacija, i konačno član Evropske unije. Vešto smo pregovarali sa međunarodnim institucijama oko smanjivanja našeg duga.

Uložili smo veliki napor da popravimo naše međunarodne odnose i sa dobrodošlicom dočekali inostrane političare i državnike. Takođe smo srdačno dočekali investitore u našoj novoj demokratskoj zajednici. Započeli smo odličnu ekonomsku politiku zahvaljujući umeću naših ministara i vladinih stručnjaka.

Postoje politički suprotstavljena mišljenja, ali ni u jednom trenutku nije bilo nestabilnosti ili građanskih nemira. Naprotiv, sukob mišljenja je uvek bio otvoren, kao i u bilo kojoj drugoj demokratskoj zemlji. U celini, bilo je mnogo poboljšanja.

Urađeno je mnogo na poštovanju ljudskih prava i podizanju tolerancije prema svim građanima bez obzira na njihovo etničko ili versko poreklo.

Uzimajući u obzir sve ogromne probleme sa kojima smo se suočili, nismo se zaustavili, a kako jedna izreka kaže: "Rim nije sagrađen za jedan dan".

Danas mi više nismo udarna vest na globalnom nivou, zato što u našem regionu vladaju mir, saradnja i nada, iako osnovne potrebe našeg naroda još uvek nisu zadovoljene, zbog nezamislivog uskraćivanja u prethodnom periodu.

Želim da naglasim jednu ličnu opasku. Agresija protiv naše zemlje 1999. godine koštala je čitavo bogatstvo. Danas, dve godine i četiri meseca posle osvita demokratije, u našu zemlju dospela je samo kap finansijske pomoći, u poređenju sa milijardama koje su potrošene na agresiju.

Naravno, mi smo zahvalni na pomoći koju smo dobili, i zahvaljujemo državama i međunarodnim institucijama koje su nam izašle u susret i koje nastavljaju da to čine.

Ipak, biću slobodan da ukažem na jedan šokantan princip: lakše je platiti za rat, nego platiti za mir. Mislim da je to sramno, a sada sam još i više uveren u to, pošto smo moja supruga i ja putovali širom naše zemlje i neposredno se osvedočili o strašnim životnim uslovima koje je naš narod nasledio iz prošlosti. Sa ponosom mogu da kažem da posle takvih užasnih iskustava kroz koje je naš narod prošao, kao što su bombardovanje, sankcije, izolacija i podmukla diktatura, naše demokratske vlade u Srbiji i Crnoj Gori nastavljaju da vredno i umešno rade na reformama, promovišu potencijale naše zemlje i ohrabruju investitore da dođu. Naše vlade nastavljaju svoja nastojanja da prevaziđu izuzetno tešku situaciju u svim sektorima, što uključuje i zdravstvenu zaštitu i socijalne službe.

Svet se promenio posle 11. septembra 2001. Nevini ljudi svih nacionalnosti izgubili su život zbog gnusnih terorističkih napada u Sjedinjenim Državama, Indoneziji i na čitavoj našoj planeti.

Posle ovakvih terorističkih udara svetska ekonomija pretrpela je teške posledice, a to je direktno uticalo i na naše šanse za oporavak u još većoj meri.

Danas je situacija još više pogoršana zbog klime nesigurnosti na Srednjem istoku. Nadamo se miru i boljoj budućnosti za sve, kao i skorom oporavku globalne ekonomije. Bez obzira na globalno nepovoljnu finansijsku situaciju i njene posledice po Srbiju i Crnu Goru, mi ipak imamo sjajne potencijale i motive za međunarodna ulaganja i partnerstva u svim sektorima.

[*] Govor na Trećem samitu Srbije i Crne Gore

Back