http://www.politika.co.yu/rubrike/Sport/ostali-sportovi/CHavicu-olimpijsko-srebro.lt.html

  Čaviću olimpijsko srebro

U finišu trke na 100 delfin Felps (50,58) spretniji od našeg plivača i
evropskog rekordera (50,59). – Trka za pamćenje u kojoj je naš
olimpijac, iako nije osvojio prvo mesto, postao jedan od junaka 29.
olimpijskih igara

Za stotinku izmaklo zlato: junak Srbije u Pekingu Milorad Čavić (Foto
Fonet)

/Od //izveštača „Žurnala”/

*Peking, 16. avgusta *– Stotinka! Treptaj oka ili nešto manje. Toliko je
nedostajalo Miloradu Čaviću da osvoji zlato u finalu Olimpijskih igara
na 100 delfin, da pobedi najboljeg sportistu u istoriji i uništi čitav
logo priredbe u Pekingu „Osam zlata za Felpsa”. Tako blizu…

Tribine su sa srpskim navijačima bukvalno eksplodirale. Svi su bili
sigurni da je Čavić prvi, bila bi to nagrada za njegovu još jednu
briljantnu trku. Radost je munjevito zamenjena šokom u trenutku kada je
objavljeno: 1. Felps 50,58 (olimpijski rekord), 2. Milorad Čavić 50,59
(evropski rekord). Malo ili gotovo da nije bilo nikoga ko je smeo da se
zakune da je Felps zaista dobio trku. Naprotiv vladalo je uverenje da je
ruka srpskog plivača bila brža. Nije bilo usporenog snimka… Bar ne više
puta. Kao da nekome nije odgovaralo.

– Čavić je pobedio! Uložite protest! – gotovo su vikali predstavnici
pojedinih federacija.

Trka, ne trka, nego duel giganata. Jednog iz bogate zemlje, kome je
predodređeno da bude najveći, i drugog iz naše Srbije, hrabrog i
spremnog da taj san sruši.

Felps je na startu malo bolje reagovao, ali je na 50 metara Čavić
okrenuo kao prvi i s boljim prolaznim vremenom (23,42) od svetskog
rekorda. Felps je bio tek sedmi, ali je razlika bila mala. Mala za
Felpsa: iznosila je 62 stotinke.

I onda je počeo finiš. Ni jednog trenutka nije izgledalo da Čavić
popušta, mada se Felps približavao iz metra u metar, ali se činilo, bar
nama, da je za Amerikanca sve kasno.

Na žalost, pogrešili smo. I dok smo se radovali prvoj zlatnoj medalji u
Pekingu, prvom najsjajnijem odličju srpskog sporta na olimpijskim
igrama, stigao je već pomenuti šok sa semafora.

U miks-zoni, dok smo po ko zna koji put analizirali valjda svaki pokret
iz trke, Čavićev trener Majk Botom je rekao:

– Semafor je pokazao pobednika. Ne verujem da može nešto da se promeni.
I meni se činilo da je Čavić prvi, ali nekada ne možemo da vidimo ko je
prvi dodirnuo ivicu bazena.

Čekali smo Čavića za prve utiske. Uzalud, prošao je pored nas,
razočaran, rekavši:

– Nemojte, žao mi je…

Zagrlio je Botoma i Petra Popovića i otišao u svlačionicu.

– Ne znam, možda je mađija. Urlao sam na tribinama, bio siguran da smo
pobedili. Isplivao je svoje najbolje vreme. Ali, uzeli smo medalju,
srebrnu, podstrek je to za plivače. Da nam je neko ponudio pre početka
odmah bismo prihvatili, – rekao je Petar Popović.

Dugo su Čavić i on čekali taj trenutak. Možda je mogao i ranije da se
dogodi, u Atini 2004. Kada je naš plivač zakoračio na podijum Popović se
okrenuo i kazao:

– Vidite li gde stoji? Tu mu je mesto. Uvek!

Usledila je žalba. Pro forme, a i da se zadovolje zahtevi mnogih koji su
želeli da čuju objašnjenje Međunarodne plivačke federacije (Fina) oko
konačnog rezultata. Nedugo zatim i ono je stiglo u očekivanoj formi.

Odlučivao treptaj oka: Milorad Čavić (desno) je, činilo se, i na samom
kraju trke bio ispred Majkla Felpsa (Foto Fonet)
– Gledali smo kadar po kadar i sasvim se jasno vidi da je Felps stigao
prvi, a Čavić drugi. Bila je razlika, jedan je snažnije udario, a drugi
je proklizao, – saopštio je Kenijac Ben Ekumba.

Nema, dodali su suvoparno, nikakve dileme.

Drugim rečima, Felpsov finiš je bio agresivniji od Čavićevog, koji nije
imao snage da stvar završi do kraja.

Verovatno da je tako, ali ostali su ponos zbog velikih trka i medalje
Milorada Čavića, a negde iza srebrna tuga.

Stotinka! Treptaj oka ili nešto još manje…

*Dejan Stevović*

*Felps na cilju mislio da je izgubio*

/Od izveštača „Žurnala”/

*Peking, 16. avgusta* – Majkl Felps je na konferenciji za medije rekao:

– Kada sam stigao do cilja pomislio sam da sam izgubio. Ali, kada sam
video rezultate ostao sam bez reči. Pre toga sam osetio i olakšanje i
uzbuđenje, sve. Skinuo sam naočari da bih video da je broj jedan pored
mog imena. Tada sam došao do daha. Bila je to tako izjednačena trka,
mada mi je trener rekao da bi bilo dobro i ako izgubim.

Da li uopšte postoji sumnja u zlato?

– Elektronika je rekla svoje. Ostala je još sutra štafeta. Ako uspemo, a
biće teško, odrediću neke druge ciljeve u životu. Ovo radim zato što
volim, a ne zbog novca.

Felps bi trebalo da dobije oko 50 miliona dolara za zlatne medalje i
svetske rekorde.

*D. S.*

*Možda bi najpravednija bila podela prvog mesta*

/Od izveštača „Žurnala”/

*Peking, 16. avgusta* – Milorad Čavić je došao prvi na konferenciju za
strane novinare. Sala u „Vodenoj kocki” je bila pretesna da primi sve
one koji su hteli da čuju našeg asa:

– Video sam snimak… Ali ne treba sada o tome da govorimo. Pre 18 meseci
sam hteo da napustim plivanje, a sada sam presrećan šta sam uopšte ovde.
Veliko takmičenje, odličan rezultat, uživam u svakom trenutku u svemu
što sam uradio. Kad se izgubi za stotinku? Ne znam, ali mislim da teže
ne postoji. To je, ipak, gotovo nestvarno. Namirisao sam zlato, ali eto…

Da li je ljut?

– Nisam. Ponavljam, srećan sam što sam sada s vama. Možda bi bilo
najpravednije da smo podelili prvo mesto, ali, eto, tehnologija, iako
možda nije savršena, čini svoje. Bez obzira na sve – radujem se. Došao
sam po bronzu, a stigao do srebra.

Koliko je teška stotinka?

– Šta je razlika? Ko zna, brijanje, seča noktiju... Znam samo da ću
godinama pričati o toj stotinki i da ću žaliti. Felps je imao kraći
finiš. Moj je bio dug. U formuli jedan foto-finiš može mnogo da odredi.
U plivanju nije takav slučaj.

Kako se pripremao za trku?

– Trenirao sam čitavu godinu za ovo finale. Znao sam da ću da vodim
posle 50 metara. Video sam u naočarima Felpsovu senku, volim kada me
jure. U poslednjih 15 metara sam zaronio i nisam uopšte disao.

Kako se oseća kao čovek koji je pobedio Felpsa?

– Ne, nisam pobedio Felpsa, ali sam bio jedini koji je direktno u njega
„pucao”. I zato sam ponosan. Kontrolisao sam trku sve vreme, čast mi je
što sam mu se suprotstavio na takav način. Mislio sam da će i sada da
obori svetski rekord, a lepo je kada svi gledaju u tebe znajući da možeš
da ga pobediš. Rekao sam posle trke sebi: uživaj u ovom danu, bila je to
najbolja trka na Olimpijskim igrama.

Šta je mislio neposredno uoči starta?

– Trudio sam se da kontrolišem energiju. Mogao sam da se vidim u
njegovim naočarima, kao što je i on mogao sebe da vidim u mojim. Hteo
sam samo da vladam sobom.

Na kraju i o protestu ?

– Žalba? Da su me pitali rekao bih da se ne žale. Felps je dobio zlato i
nisam hteo da ga oduzimam na takav način. Da danas završavam karijeru
bio bih prezadovoljan. Da imam ovde još jednu šansu možda bih ga dobio.
Pratiće me, ponavljam ova stotinka do kraja. Moji su mi rekli da sam
pobedio, ali sam zadovoljan i srebrom.

Čavić je izmamio nekoliko puta smeh duhovitim izjavama. Ponašao se kao
pravi šampion zbog čega je dobio poštovanje mnogih stranih novinara.
Posle su se u pres-centru kolege interesovale za karijeru i mnoge
detalje iz života velikana srpskog sporta. I to nešto znači.

*D. S.*

*Suze **radosnice zbog prve olimpijske medalje za Srbiju*

/Od izveštača „Žurnala”/

*Peking, 16. avgusta* – Naši novinari su strpljivo čekali Čavića da
završi doping-kontrolu. Kada je došao dočekao ga je aplauz.

– Kajaću se što nisam bolje ušao u finiš. Biće još prilika da plivamo.
Ne razmišljam sada o tome da li jesam ili nisam. Srećan sam zbog srebra.

Trenutak za istoriju: Čaviću prva medalja u istoriji Srbije, a Felps se
sedmim zlatom izjednačuje sa Spicom
Priznaje da je osetio strahovit pritisak:

– U poslednjih 36 sati sam spavao samo pet časova. Osetio sam da je ovo
moj životni trenutak. Presrećan sam, uživam, sve je to sport.

Šta mu je rekao Felps na podijumu?

– Nisam s njim mnogo pričao. Samo smo se smejali. Rekao mi je jedino da
je njihov predsednik gledao snimak i da je sve bilo vrlo blizu da bi
bilo šta moglo da se kaže. Ostao je u igri za osmo zlato i zbog toga je
bio zadovoljan.

Podsetili smo ga da Srbija nije spavala, da je navijala za njega.
Zaćutao je…

– Da li, Milorade, znaš šta si učinio za svoju zemlju? Prva olimpijska
medalja! Ušao si u istoriju.

Muk je trajao i dalje. Šampion nije izdržao – suze su se pojavile u
njegovim očima kao i u očima nasmejanog Petra Popovića. Rekao je na kraju:

– Hvala vam! Bez vas ovo ne bih mogao da uradim.

Horski, spontano, kao po dogovoru dobio je odgovor:

– Hvala tebi, Milorade!

*D. Stevović*

*Srušen svetski rekord postavljen pre 19 godina*

/Od izveštača „Žurnala”/

*Peking, 16. avgusta* – U senci finala na 100 delfin prošle su još tri
trke. Kirsti Koventri je sa svetskim rekordom 2:05,24 pobedila na 200
leđno ispred dosadašnje svetske rekorderke Margaret Holcer (2:06,23).

Svetski rekord je postavila i Rebeka Adlington. Preplivala je 800
slobodno za 8:14, 10 i tako nadmašila Dženet Evans koja 19 godina držala
svetski rekord s 8:16,22

Na 50 slobodno senzacionalni pobednik. Brazilac Sijelo Filjo Sesar je s
olimpijskim rekordom 21,30 došao do zlata pošto su favoriti podbacili.
Francuz Bernar je bio tek treći, a svetski rekorder Australijanac
Saliven samo šesti.

*Srdačan doček Čaviću u olimpijskom selu*

/Od izveštača „Žurnala”/

*Peking, 16. avgusta* – Milorada Čavića su dočekali u olimpijskom selu
svi sportisti koji nisu imali takmičenje. Odbojkašice, vaterpolisti,
Novak Đoković svi su pritrčali i izljubili se s olimpijskim
vicešampionom. U našoj misiji je otvoren i šampanjac, a Čavić je dao
„pelcer“ ostalima. Bilo je slikanja i maženja olimpijskog srebra.

– Bilo je prekrasno. Svi koji su bili u selu došli su da me sačekaju i
da pozdrave. Mnogo mi je drago. I oni koji su imali utakmice u tom
trenutku znam da su bili uz mene. To je divan osećaj, – rekao je Čavić.

Ni trener Petar Popović nije krio oduševljenje dočekom:

– Svi su potrčali. Sa šampanjcem, cvećem... Đoković mu je prišao,
poljubio ga i čestitao. Ma svi su se obradovali. Odbojkašice su bile
divne. Nadam se da je Čavić sad povukao nogu. Evo u ovom trenutku
odbojkaši pobeđuju Nemačku, biće još dobrih vesti odavde. Nadam se da će
naše da krene.

Prilazili su i stranci, dok je među reporterima bilo i Japanaca.

Planovi za slavlje nisu bili veliki.

– Sigurno ćemo malo da izađemo, da izbacimo ovu tenziju iz nas. Biće
skromno, jer pravo slavlje čuvamo za povratak u domovinu. A bodrićemo i
Đokovića, – najavio je Popović.

Zanimalo nas je da li je trener spavao noć pre velike trke.

– Jesam i to dobro. Samo kad smo preživeli ono polufinale i kad je
prošao. Nisam ni trenutak sumnjao u Čavića, ali bojao sam se nekih
nepredvidljivih situacija. Još nas boli ono što je bilo u Atini pre
četiri godine, kad mu je pukao kostim i ušla voda. Ušao je tada u trku s
petim vremenom, a završio zbog peha na 16. poziciji, – rekao je Popović.

Svi do jednog među sportistima u selu komentarisali su finale i mislili
da je Čavić oštećen i da je trebalo da osvoji zlato.

– Svaka mu čast. Prvo, što je isplivao to što je isplivao i što je
osvojio medalju, a onda što je to što mu je izmaklo zlato prihvatio sa
osmehom. Po onome što sam video bio je prvi, – rekao je vaterpolista
Aleksandar Ćirić.

Isto je rekao i stonoteniser Aleksandar Karakašević:

– Kako drugi?! Čavić je već pružio ruke u finišu, a Felps je išao u
zamah. Nema logike, sve se videlo na usporenom snimku.

Trener Popović nije želeo mnogo da komentariše odluku sudija:

– Znam da svi ovde kažu da je Čević bio prvi, ali uložili smo žalbu i
ona je odbijena. Nemamo više šta da pričamo o tome. Felpsu mora da se
čestita. Nije samo u ovoj trci pokazao kakav je. Video sam da je Čavić
bio za zaveslaj ispred, a na monituru je Felps imao bolje vreme.
Međutim, moram da imam poverenje u Svetsku plivačku federaciju i
zvaničnog merioca vremena „Omegu”. Ako je odluka da je Felps šampion,
prihvatam.

*M. Nikolić*

[objavljeno: 16/08/2008]

Одговори путем е-поште