Title: Message
 Bivsi visoki funkcioner SPS mr Uros Suvakovic objasnjava zasto je 134 dana proveo u pritvoru zbog vile u Uzickoj 32
KAZAMATSKA DEMOKRATIJA, KAKVA JE DANAS,
STAVLJA SVOJE POLITICKE PROTIVNIKE U ZATVOR,
PA ONDA KREIRA SVOJU OPOZICIJU
@ Sredoje Simic

       Posle 134 dana provedenih u pritvoru, bivsi visoki funkcioner SPS-a mr.Uros Suvakovic pusten je 6. avgusta iz Centralnog zatvora u Beogradu.
       Njegova odiseja je pocela istragom 26. marta ove godine, koja je pokrenuta i: protiv Milosa Loncara direktora preduzeca "Dipos" a.d, Danila Pantovica, bivseg predsednika Upravnog odbora "Diposa" i Zivadina Jovanovica, bivseg saveznog ministra inostranih poslova. U optuznici se navodi da je Loncar, po nalogu Pantovica i Jovanovica 7. septembra prosle godine sa Urosem Suvakovicem zakljucio ugovor o kupovini vile za SPS u Uzickoj ulici 32, za 15,3 miliona dinara. Vrednost vile je, navodno, bila znatno veca, zbog cega je drzava ostecena za vise od 52 miliona dinara.
       Ekskluzivno za "Svedok" o "aferi Uzicka 32" govori Uros Suvakovic.
       Svedok: Kakva je bila Vasa uloga u kupovini vile u Uzickoj ulici 32?
       Uros Suvakovic: Samo da u ime kupca, Socijalisticke partije Srbije, potpisem kupoprodajni ugovor u onakvom tekstu, bez ijedne ispravke ili dopune, kakav je predlozio prodavac - Akcionarsko drupstvo "Dipos".
       S: Sporna vila u Uzickoj ima 875,21 kvadrat. U pocetku se tvrdilo da je placena (samo) 300.000 dinara. Stampa sada pise da je zakljucen ugovor o kupovini vile za 15,3 miliona dinara. Sta je, ustvari, istina?
       U.S: Stampa oko toga, kao i u svim drugim slucajevima kada je po nalogu DOS-ovog rezima pisala protiv socijalista, uglavnom, nije pisala istinu. Prvi zato sto su svesno nastupali sa ostrascenih politickih pozicija, svojevoljno ili izvrsavajuci nalog izvrsne vlasti, ucestvujuci u harangi i najgrubljem obracunu sa politickim neistomisljenicima i protivnicima rezima. Drugi, opet, zato sto nisu mogli da bez pravnickog obrazovanja shvate za sta smo okrivljeni. Doduse, to ne shvataju ni oni koji su po struci pravnici. Tacno je da je kupoprodajna vrednost ugovorena izmedju "Diposa" a.d, kao prodavca, i SPS, kao kupca, 15.300.000 dinara, od cega nam prodavac priznaje prethodna ulaganja u taj objekat, za citavih 15 miliona dinara. Evo vam kopije ugovora, pa vidite sta je istina.
       S: Kad ste ulagali u vilu u Uzickoj ulici 32?
       U.S: Jos 1996. godine Gradski odbor SPS Beograda je zakljucio ugovor o zakupu vile u Uzickoj 32 sa Fondom poslovnog prostora opstina i grada Beograda. Taj ugovor nikada nije raskinut, a spornu vilu je u pomenuti Fond unela opstina Savski venac, koja je njen zemljisno-knjizni vlasnik sve do 6. septembra 2000. godine. Dakle, nisam ja prosao Uzickom, pokazao prstom i rekao: "Hocu ovu kucu, bas mi se svidja". Naprotiv. U trenutku kupovine te kuce, SPS je vec pune cetiri godine bio njen zakupac. Sve vreme smo ulagali u njenu obnovu, jer je u trenutku pocetka zakupa bila u veoma losem stanju. Samo u avgustu 2000. godine, SPS je u renoviranje vile ulozio oko 15 miliona dinara. Nalozivsi preduzecu "Koling" da izvede neophodne radove da bi se ona osposobila za sediste nase stranke. SPS je jedina partija cije je sediste NATO pakt unistio raketiranjem, pa nismo imali dovoljno prostora za rad, narocito zbog povecane aktivnosti uoci izbora. O tome postoji validna finansijska dokumentacija na nekoliko desetina strana, sa tacnim popisom radova koje je "Koling" izveo, a za koje jos uvek dugujemo nesto novca.
       Sve je uradjeno u trenutku kada "Dipos" a.d. nije bio vlasnik sporne vile. Medjutim, niko, a ja posebno, nije mogao da pretpostavi da ce njen vlasnik, opstina Savski venac i "Dipos" a.d, 6. septembra 2000. godine, zakljuciti Ugovor o razmeni dva objekta.
       S: Tuzilac tvrdi da je cena vile znatno veca, zbog cega je drzava ostecena za vise od 52 miliona dinara.
       U.S: Nisam strucnjak za nekretnine, vec za politicke nauke. Kad sam potpisao Ugovor u ime SPS-a, moj zadatak nije bio da kazem prodavcu "Diposu": "Ej, znas, to je niska cena. Hajde je povecaj"! Uvek izmedju kupca i prodavca postoji sukob interesa. Prodavac hoce visu, kupac nizu cenu. Tako je i na pijaci, na vasaru, a i prilikom kupovine nepokretnosti. Doduse, bio sam los kupac. Nisam uticao na cenu ni na koji nacin. Prihvatio sam cenu i kompletan ugovor onako kako ga je "Dipos" a.d. predlozio. Zato i kazem da je tvrdnja tuzioca da sam, potpisujuci ugovor u ime kupca, pomogao Milosu Loncaru, direktoru "Diposa" da zloupotrebi sluzbeni polozaj - vise nego smesna. Kupac ne pomaze prodavcu tako sto robu od njega kupuje. Kod kupoprodajnog odnosa svaka strana, kao sto sam vec rekao, ima suprotstavljene interese.
       S: Ipak, drzava je, sudeci po optuznici, ostecena.
       U.S: Ni govora. SRJ, kao drzava, nikada nije bila vlasnik vile u Uzickoj ulici 32. Vlasnik je Akcionarsko drustvo "Dipos". Oni su nama prodali svoju imovinu. Mogli su i da je poklone SPS-u. Potpisao bih i ugovor o poklonu u ime SPS, kao poklonoprimca. To ne treba mesati sa ovlascenjem koje je SRJ dala "Diposu" a.d.- da odrzava drzavnu imovinu koja se iznajmljuje pod kiriju stranim ambasadama. Vila u Uzickoj 32 nije, medjutim, iz tog fonda. Ona je vlasnistvo Akcionarskog drustva "Dipos", steceno na osnovu ugovora o razmeni, a onda prodata SPS-u. Kako "Dipos" raspolaze sopstvenim sredstvima, to nije stvar drzave.
       S: Znaci, sporna vila u Uzickoj nije drzavno vlasnistvo?
       U.S: Ne. Nikad nije ni bila. Neposredno pre mog hapsenja, pocetkom marta ove godine, tuzilastvo je pokrenulo parnicu protiv "Diposa" a.d. i Socijalisticke partije Srbije, zahtevajuci raskid ugovora. Nasi advokati su zatrazili da SRJ, kao drzava, pruzi dokaz da je vlasnik te vile, kako bi, kao zainteresovana strana, mogla da ucestvuje u parnici. Ali, SRJ do danas to nije ucinila, pa parnica miruje. Dokaz o vlasnistvu SRJ nad vilom u Uzickoj ulici 32 ne postoji! Neka se drzava legitimise da je vlasnik. Sud ce ugovor raskinuti, a mi cemo, opet u parnicu, traziti da nam drzava vrati ulozena sredstva - u novcu ili kroz zakup na odredjeno vreme. Time bi bio zasticen i interes SRJ, koji, tvrdim, u ovom slucaju ne postoji, ali i Socijalisticke partije.
       Medjutim, to nekom nije cilj. Koliko je stvar ispolitizovana, dovoljno govori sledeci podatak: U parnicnom postupku, koji se vodi, tuzilac tvrdi da Zivadin Jovanovic, u svojstvu saveznog ministra inostranih poslova, nije dao saglasnost za prodaju kuce u Uzickoj 32 Socijalistickoj partiji, pa zbog toga trazi raskid ugovora! U krivicnom postupku optuzuje Zivadina Jovanovica za zloupotrebu sluzbenog polozaja u podstrekivanju, i tvrdi da je on dao saglasnost da se ta kuca proda SPS-u?! Jasno se iz toga vidi da tuzioca uopste ne interesuje da stiti SRJ od Urosa Suvakovica i Zivadina Jovanovica. Cilj mu je da izvrsi nalog izvrsne vlasti, da nas progoni kako bi kompromitovali, pre svega, nasu partiju, a onda i nas kao politicare. Sustina pokretanja krivicnog postupka je politicki progon. Smislio sam, kao politolog, adekvatan termin za politicku situaciju u Srbiji. Takvo stanje nazivam kazamatskom demokratijom. Sve politicke protivnike vlast stavi u zatvor, a onda, u svrhu privida demokratije, kreira opoziciju prema sopstvenoj politickoj volji i koristi.
       S: Da li je tacno da su vilu adaptirali Kinezi, i da je taj posao placen 462.000 maraka?
       U.S: Vec sam rekao da je vilu, po nasem nalogu, renovirao "Koling". Od tuzioca sam, prvi put, cuo da se pominju Kinezi. Nemam, medjutim, pojma kakva je njihova uloga. Sa SPS-om to nema veze.
       S: Vama se na teret stavlja da ste zloupotrebili polozaj i SPS-u omogucili da postane vlasnik u Uzickoj. Znaci, to nije tacno?
       U.S: To je obicna glupost i politicki motivisana konstrukcija tuzilastva. Nisam pocinio nikakvo krivicno delo. Samo sam predstavljao svoju partiju. A predstavljati SPS, koliko znam, nije krivicno delo. Mislim, inace, da je od DOS-a krajnje neposteno da stavlja tuzilastvo u situaciju da kroji politicke optuznice, bez ikakvog pravnog uporista. Narocito kada se zna da su u tuzilastvo dovedeni mladi ljudi, bez veceg iskustva. Oni svoju karijeru treba da grade na primeni, a ne na krsenju i zloupotrebi prava. Da je tuzilastvo pod apsolutnom dominacijom izvrsne vlasti, koja ga zloupotrebljava zarad ostvarivanja svojih politickih ciljeva, ne tvrdim samo ja, vec i mnogi univerzitetski profesori krivicnog prava. Postenije bi bilo da proglase clanstvo u SPS krivicnim delom, a u rukovodstvu SPS-a teskim krivicnim delom, pa da tako stvore "pravni osnov" da tuzilastvo progoni socijaliste. Ovakvim ponasanjem oni kompromituju, pre svega, izvrsioce - tuzilastvo, a potom i sopstvenu vlast. Ali, besmisleno je ocekivati postenje od DOS-a.
       S: Tromesecni pritvor Vam je istekao 26. juna, ali je produzen do 6. avgusta. Zasto?
       U.S: Nekome se cinilo politicki pozeljnim da ostanem u zatvoru sto duze. Bez ikakvog pravnog osnova. Jer, 12. jula su se stekli svi uslovi, predvidjeni u Zakonu o krivicnom postupku, da ja budem pusten iz pritvora. Tada sudske spise uzima tuzilastvo i drzi ih sve do 6. avgusta, prekoracujuci ne samo izricitu zakonsku odredbu da sa "narocitom hitnoscu" moraju da postupaju kada se okrivljeni nalazi u pritvoru, vec i rok koji im je odredjen Zakonom da podignu optuznicu. Time je sud sprecen da uopste odlucuje po predlogu istraznog sudije da se pritvor ukine, koji je on dao istog dana kada su se za to stekli uslovi.
       S: Od 26. marta "iza brave" se naslo osam visokih funkcionera bivseg rezima, osumnjicenih za zloupotrebu sluzbenog polozaja. Znaci li to da u SPS-u i JUL-u, dok ste bili na vlasti, niste mnogo marili za zakon, pa ste sada morali u zatvor?
       U.S: Za razliku od sadasnjeg rezima, socijalisti su zakone ove zemlje postovali. Da li iko moze da navede neki primer drasticnog krsenja saveznog i republickog ustava u nase vreme, kao sto je otmica predsednika Milosevica i njegova predaja zlocinackoj instituciji NATO-a, cije je sediste u Hagu, i koju mnogi, sasvim neopravdano, nazivaju sudom? Nacin na koji je predsednik Milosevic stigao u Hag ime sve elemente otmice. Nadam se da ce neki nezavisni tuzilac, jednog dana, za koji verujem da nije daleko, taj cin bas tako i kvalifikovati.
       Danasnji procesi protiv socijalista imaju karakter politickog progona. Hronoloski gledano, prva zrtva tog progona iz rukovodstva SPS-a bio je moj drug Dragan Milanovic, koji i danas cami u CZ-u, a koji je u medjuvremenu optuzen zbog toga sto je NATO bombardovao zgradu RTS-a, kojom prilikom je, nazalost, poginulo 16 radnika. Kako to drugacije shvatiti nego kao pokusaj da se NATO amnestira i za taj ratni zlocin. Pred Okruznim sudom u Beogradu, celnici NATO i njihovih clanica osudjeni su na po 20 godina zatvora zbog ratnih zlocina, izmedju ostalog i raketiranja zgrade RTS. Sada tuzilastvo pokusava da dokaze da za to nije odgovoran NATO, vec Dragoqub Milanovic?! Sa etickog stanovista to je bedno, sa stanovista odnosa prema sopstvenoj zemlji kolaboracionisticki, a sa pravnog stanovista to je pokusaj da se nevin covek proglasi krivim za zlocin koji je drugi pocinio, za koji je taj drugi vec osudjen.
       S: Kertes je izjavio da ste licno dolazili u Carinu za novac za SPS. Teska optuzba, zar ne?
       U.S: Optuzba je teska samo onda ako je istinita. Tom izjavom se bavilo i tuzilastvo, ali nije pronaslo nijedan element da podigne optuznicu.
       S: Proveli ste u pritvoru vise od cetiri meseca. Kako ste podneli zatvorske dane?
       U.S: Dane sam provodio cekajuci slobodu. Bio sam uveren da ce kad-tad doci. Najteze mi je padalo to sto sam nevin zatvoren, sto sam uvideo da se Zakon o krivicnom postupku, kada sam ja u pitanju, na sve nacine brutalno krsi, i sto sam shvatio da je nastupilo vreme drakonskog obracuna sa politickim neistomisljenicima. To je, naravno, lose po Urosa Suvakovica, ali je za ovu drzavu i ovaj narod to tragicno. Najgore po jednu zemlju jeste pravna nesigurnost. A, ona je danas veca nego ikada.
       S: Prica se da je na zidu vase celije, za vreme pritvora, visila slika Slobodana Milosevica. Odakle Vam? Kako ste uspeli da je uramite?
       U.S: To je tacno. Osim slike predsednika Milosevica, na zidu je bio iscrtan i portret Ce Gevare. Do slike smo dosli iz stampe. Birali smo najbolju fotografiju. Uramili smo je prirucnim sredstvima. Ce Gevaru je nacrtao pritvorenik koji je u toj celiji bio pre mene.
       S: Da li je tacno da ste se zbog te slike odrekli posete roditelja?
       U.S: Nije! Imao sam redovne posete roditelja jedanput u petnaest dana, kao i svi ostali zatvorenici. Naravno, u prisustvu strazara i preko stakla.
       Antr
       Zatvorenik obecao strazarima bolje uslove rada!
       S: U pritvoru ni jednog trenutka niste klonuli duhom. Kazu da ste imali jako prisne odnose sa cuvarima. Rekli ste, navodno, da cete mnogo toga popraviti u CZ-u kad SPS ponovo dodje na vlast. Sta ste im jos obecali?
       U.S: Nisam klonuo duhom zato sto duboko verujem u ideale za koje se borim, sto sam ubedjen u svoju nevinost u ovom slucaju. Odnos sa cuvarima je zaista bio odlican. Oni su savesni i odgovorni ljudi, koji za male plate, u veoma teskim uslovima, rade tezak, odgovoran i visokorizican posao. Mnogo smo pricali o njihovom socijalnom statusu i problemima. Tacno je da sam obecao da cemo, kad socijalisti dodju na vlast, ispraviti nepravde koje su im od ranije nanete u pogledu materijalnih primanja i resavanja zivotnih problema. Znate li da neki od tih ljudi godinama stanuju u CZ-u, u istim onakvim sobama u kakvim su pritvorenici smesteni, samo nesto malo adaptiranim? Trazili su od mene i da se ulozi u adaptaciju zatvora, da se humanizuje i modernizuje. I to sam obecao. Sada obecanje ponavljam.
       Pozdravio bih kad bi aktuelni ministar pravde ove probleme resio pre nego sto se mi vratimo na vlast. Ali, on je, kazu, u CZ-u poslednji put bio 5. oktobra. Verovatno ga ne interesuju poslovi iz njegove nadleznosti, posto se uglavnom bavi svime onim sto mu nije u opisu posla. Bilo je i jos nekih obecanja, ali ne moramo bas sva da objavimo u novinama. Kada se vratimo na vlast i ispunimo obecano, reci cu vam - to je to.

       S: Kazu da ste se u zatvoru na kratko sreli i sa S. Milosevicem.
       U.S: Nisam, na zalost. Nije postojala ni teoretska mogucnost da do toga dodje. Video sam ga jedanput s ledja, sa drugog kraja hodnika. Centralni hodnici u CZ-u dugacki su 103 metra. Pokazivao je veliku cvrstinu i odlucnost, koja se kod njega ocitava po hodu. Poslednjii put sam predsednika Milosevica video dan pred moje hapsenje, 25. marta. Sedeli smo, sa jos jednim partijskim drugom, i dugo razgovarali. Bili smo veoma zadovoljni uspesnoscu mitinga socijalista, 24. marta, na dvogodisnjicu NATO-agresije. Taj skup je pokazao snagu SPS i podrsku koju nam gradjani pruzaju.
       S: Kada ste saznali da je G. Milosevic odveden u Hag? Kako ste se tada osecali?
       U.S: Sutradan, ujutro po njegovom odvodjenju. Vest je brzinom munje proneta CZ-om. Za mene je to najpodliji akt izdaje. Osecao sam revolt i prkos. U mojoj celiji smo tada svi zapevali pesmu koju smo pevali na mitinzima sirom Srbije 1988. i 1989. godine: " Ko to nocas na Kosovo dodje/cini mi se, cini mi se da je Karadjordje/Nije Djordje, nije Djordje, ne moze da dodje/ on je Slobu, on je Slobu poslao narodu. /Slobodane, Slobodane, nase rosno cvece/ Srbija te, Srbija te zaboravit nece". Pesmu su prihvatili i pritvorenici iz ostalih celija na bloku, a kada smo je otpevali, usledio je snazan i dug aplauz.
       Takva spontana reakcija jasno je pokazala sta ljudi misle o izrucenju Milosevica u Hag. Nisam cuo ni od koga, ni strazara, ni pritvorenika, da je to podrzao. Svi su taj bezocni akt javno zigosali. Zatvorske resetke mogu ograniciti slobodu kretanja, ali ne i misljenja.
       S: Sta nikad necete zaboraviti iz pritvorskih dana?
       U.S: Pre svega solidarnost koju su svi prema meni iskazali.
       S: Da li ste u CZ-u pratili kadrovska previranja u SPS-u?
       U.S: Samo ono sto su objavljivale novine. Ali, stampa obicno deformisu istinitu.
       S: Postoji li stvarno u SPS-u "peta kolona"?
       U.S: Da. Postoji i u drugim strankama. Nas predsednik je stav o petoj koloni i petokolonasima jasno definisao. Ja podrzavam taj njegov stav. Uvek imate one koji su u vasoj partiji da bi radili u interesu drugih. Oni koriste situacije koje ocenjuju povoljnim za to da dignu glavu, i naprave neku pometnju ili smutnju. I oni su, naravno, necasniji od onih koji otvoreno pretrce na drugu stranu, iako je i to nemoralno. Kada je o politici rec, verujem da mora postojati moral, jer prosto pokusavaju da ukradu partiju od njenog sopstvenog clanstva. Svaka partija mora, medjutim, takve ljude da prepozna, zigose i otarasi ih se. Naravno, nekada partija i nema snage da to sebi prizna i zbog toga snosi posledice.
       Ono sto je vazno, to je da su u takvim situacijama radi o unutarpartijskom pitanju, o kome se unutar same stranke argumentovano raspravlja. A svako iznosenje takvih stvari u javnost - sto po pravilu cine oni koji su kao petokolonasi prepoznati, trazeci raznorazna opravdanja i izgovore - jeste argument vise u prilog oceni da ne rade u interesu one partije ciji su formalno clanovi.

Stranka mora da ima lidera
     &nbspU CZ-u sam procitao roman Onore da Balzaka "Mracni poslovi", u kome on pise o sukobu pristalica Napoleona i Burbona u Francuskoj, i daje sledecu definiciju politicke partije: "Bit svake stranke je akcija". A akcija je uvek ukocena ako nema programskog i akcionog jedinstva u partiji. Jedinstvo ne znaci unisonost, kako zlonamerni to vide, vec saglasnost oko programskih opredeljenja, politickih ciljeva i podrske lideru stranke. Znam da ce mi mnogi politikolizi prigovoriti zbog ovog poslednjeg, isticuci da je to samo kada je rec o liderskim partijama. Teorijski, prigovor bi se mogao usvojiti, prakticno ne. Nema primera uspesne partije, koja nije liderska. Partija bez lidera nikada ne moze ostvariti onakav uticaj u narodu kakav moze kada je predvodi snazna, uticajna i casna licnost.
     &nbspS: Koliko je mudro da g. Milosevic iz Haga vodi stranku. On, kako sada stvari stoje, nece tako brzo izaci iz Seviningena.
     &nbspU.S: SPS ima tu privilegiju da je na njenom celu Slobodan Milosevic, castan i odgovoran covek visokomoralnih nacela, sigurno jedan od najvecih srpskih drzavnika i najznacajniji svetski drzavnik poslednjih godina u veku koji smo ispratili. Po harizmi, drzavnickom ponasanju, mudrosti, zastiti nacionalnih interesa svoga naroda, zrtvi koju za zemlju i narod podnosi, prosto ne postoji licnost sa kojom bi se on mogao uporediti, a da je nas savremenik. Po nekim osobinama - suprotstavljanju diktatu NATO, borbi za slobodu svoga naroda - sklon sam samo da ga uporedim sa De Golom. Predsednik Milosevic je usao u istoriju naseg naroda na njenim najsvetlijim stranicama, i to kao ziv covek. On je ziva legenda borbe za progresivno, a protiv hegemonistickog. U takvoj situaciji, ako neko misli da je moguce postojanje SPS bez predsednika Milosevica na nasem celu, taj se grdno vara. To prosto ne bi bila ista partija. Uveren sam da clanstvo SPS nikada nece pristati da mu neko oduzme sopstvenu partiju.
Ostajem na Fakultetu
     &nbspS: Da li ste jos uvek asistent socijologije na Geografskom fakultetu?
     &nbspU.S: Jesam. To je posao koji me izuzetno zanima i kome cu, nadam se, u buducnosti moci da posvetim vise vremena. Naucni rad i kontakt sa studentima me veoma inspirisu. Doduse, postoje neke najave da bi uskoro trebalo da se donese novi Zakon o univerzitetu koji bi, poput onog cuvenog iz Titovog vremena, trebalo da politicke neistomisljenike DOS-a odstrani sa Univerziteta. Verujem da ce univerzitetska javnost dici svoj glas protiv takvog akta krsenja univerzitetske autonomije.

http://www.svedok.co.yu/index.asp?show=26405