Dag Jo,

> Hmm, ik heb trunk altijd begrepen als expressweg. Er loopt ook een
> expressweg (N25) ten zuiden van Leuven, maar daar loopt toch een fietspad
> langs en ik denk niet dat dat bord F9 er staat. Er mag op sommige stukken 90
> gereden worden op andere slechts 70. Er is wel een middenberm, maar waar er
> een oversteekplaats voor fietsers werd aangelegd, versmalt hij tegenwoordig
> tot 1 rijstrook.

Volgens mij zijn er zelfs stukken tussen waar je maar 50 mag
bv. <http://www.openstreetmap.org/browse/way/32476969>

> Ik had de noordkant van de ring rond Leuven (van de Tervuursepoort tot aan
> het grote ronde punt voorbij de Aarschotsepoort) ook als trunk aangeduid,
> aangezien er daar overal 90 gereden mag worden en er op- en afritten zijn
> naar de steenwegen, in tegenstelling tot de zuidkant van de ring waar de
> maximumsnelheid slechts 50 km/u is. Ik vind dat een goeie kaart een visuele
> indicatie mag geven welke kant de snelste manier is om van de ene kant van
> de stad naar de andere te geraken. Iemand heeft dat achteraf weer gewijzigd
> en dan heb 'k het maar zo gelaten.

Ik wil zeker geen "don't tag for the renderer" discussie starten :-)
Alleen, op de Belgische openstreetmap pagina's staat momenteel een
conventie voor "trunk roads".  Ik probeer me aan die conventies te
houden.

Side note: vanuit mijn use case (fietsroutering) is er ook geen
probleem bij situaties zoals in leuven waarbij de cycleway apart
gemapt is.  Dan maakt het niet uit of die trunk road al of niet
toegankelijk is  voor fietser.  Echter, in situaties waarbij je
highway=trunk gaat combineren met cycleway=lane kom je wel tot
problemen...

groeten,

Klaas