Hallo Joren,

Bedankt voor het toevoegen van busroutes! Ik heb de 555 wel ontdubbeld. We
maken 1 routerelatie per richting aan. Zo is het heel duidelijk welke weg
de bus volgt en welke haltes bij die richting horen. De ways hebben dan
geen rollen nodig en de haltes krijgen als role 'platform'.

Als je dat ook met de andere wenst te doen, een paar tips:

(In de veronderstelling dat je dat met JOSM doet)

Dupliceer de relatie en wissel from en to om in de kopie.
Sluit de relation editor vensters.

Duid nu alle haltes en ways aan die niet bij een bepaalde richting horen
aan.
Als je klaar bent, dubbelklik je op de relatie voor die richting en dan op
het vuilbakje.

Nu kan je ze laten sorteren en dan is het meteen duidelijk of het een
ononderbroken lijn vormt.

Je kan ook de volgorde van de members omkeren.

Haal alle roles van de ways door ze te selecteren, de invulbox onderaan
leeg te maken en dan op het vinkje erlangs te klikken.

Duid nu alle haltes aan, schrijf platform in die invulbox en klik weer op
het vinkje.

Het zou duidelijker zijn, als ik er een filmpje van zou maken... Misschien
deze namiddag.

Er is een plugin voor JOSM die toelaat om (delen van) changesets te
REVERTEN en er zijn ook scripts om het rechtstreeks in de databank te doen.

Aangezien alles echter met elkaar verknoopt zit en elk deelcomponentje z'n
eigen historiek heeft, is het niet altijd zo vanzelfsprekend om dat correct
en consistent te doen.

Er bestaat trouwens ook een plugin om je te helpen routerelaties te bouwen
voor PT (openbaar vervoer). Ik gebruik die enkel af en toe om automatisch
haltes te laten detecteren.

Verder is er mapcss waarmee je bepaalde eigenschappen naar voren kan halen.
Bv. de zonenummers of de routerefs voor de haltes. Je kan er ook de wegen
mee highlighten die deel uitmaken van de routerelaties.

Polyglot

Op 11 september 2012 15:30 schreef Joren DC
<joren.libreoff...@telenet.be>het volgende: